Putteritualer og søvn - baby 11 mdr

7. november 2017

Kategori:
Alder:
11 mdr.

Putteritualer og søvn - baby 11 mdr

Hej Helen

Jeg har en dejlig, glad og opmærksom datter på 11 mdr.
Hun har altid fået flaske, og får på nuværende tidspunkt 3 flasker dagligt (ca. 180 ml pr gang) - en før hver søvn.
Hendes dags soverytme ser nogenlunde sådan her ud:

Kl. 10-11:00: Formiddagslur
Kl. 14-15: Eftermiddagslur
Kl. 19-06: Nattesøvn.

Hun sover i egen seng i vores soveværelse.

Mit spørgsmål går på putning.
Om dagen får hun en flaske (hvis hjemme, foran tremmesengen), falder i søvn med den og sover herefter.
Om aftenen synger vi, hset hvor hun får flaske imens hun hører sin spilledåse og holder sin nusseklud og sovekanin i hånden.
9 ud af 10 gange falder hun i søvn når hun har taget sidste slurk, og jeg kan lægge hende i sengen. Herefter vågner hun stort set altid 45 min efter og græder, hvor jeg må trøste hende. Hun falder dog meget hurtigt i søvn igen.

MEN - de dage hvor hun så ikke falder i søvn med flasken i munden, så starter et værre cirkus. Hun er pludselig spræl-frisk (selvom jeg VED hun er træt). Fjoller, griner, rejser sig op osv. I det sekund jeg eller far forsøger at forlade soveværelset, bryder hun i vild gråd. (Tænker seperationsangsten stadig spøger..) De dage er vi lidt i dilemma. Jeg ønsker ikke hun skal græde sig i søvn, men bliver vi i soveværelset er det som om det bare "gejler hende" endnu mere op. Vi går derfor til og fra, og det ender som regel med at hun bliver mere og mere ked af det og hun må have lidt ekstra mælk for at sove.

Når jeg læser om emnet, står der ofte at man kærligt men bestemt skal sige godnat og lægge barnet ned med dynen og herefter gå ud. Dette gentages hver gang barnet græder. Jeg føler bare det er umuligt, for hun står op af sengen og hvis jeg forsøger at lægge hende kærligt ned, bliver det mere en dårlig magtkamp hvor jeg skal "tvinge hende" ned, og hun stritter i mod alt hun kan og bliver meget vred og ked af det og kæmper for at komme op igen. Så når jeg går ud af rummet, er det mere noget med at hun står grinene op i sengen - men begynder så som nævnt at græde så snart jeg er ude af rummet. Det er meget frustrerende og jeg kommer virkelig i vildrede, for jeg går MEGET op i tryghed og at hun IKKE skal græde før hun skal sove. Jeg har derfor altid vægtet at ...

Annonce

... putning skal være noget trygt og rart - og ikke en kamp.

Mange steder står der også at man kan gå lidt til og fra rummet, imens barnet ligger og "tumler rundt". Men det kan jo heller ikke lade sig gøre, da hun sætter i et hyl bare jeg nærmer mig døren...

Hun har i 3 uger sovet igennem uden opvågning, men er nu den seneste uge begyndt at vågne en enkelt gang igen hver nat (ca. kl. 03). Jeg tager hende op, beroliger hende lidt - evt. en slurk vand - og så sover hun hurtigt videre. Herefter er min fornemmelse at hun sover ret uroligt. Sommetider tager jeg hende op i mellem os sidst på natten, og så kan jeg mærke hun falder mere til ro og sover mere 'tungt'.

Jeg er klar over det på nuværende tidspunkt ikke er så hensigtsmæssigt, at mælk og søvn er så kraftigt kædet sammen, som det tydeligtvis er hos hende. Men jeg kan få helt panik ved tanken om, at indføre en ny rutine hvor flasken ikke indgår som ritual, når hun allerede nu reagerer så voldsomt, de dage hvor hun ikke falder i søvn med den i munden. Pludselig bliver jeg helt i tvivl og tænker "er det virkelig nødvendigt at adskille den søvn og mælk?" Nuværende putning med flaske fungerer jo sådan set 9 ud a 10 gange. Overalt læser jeg bare, at man bør adskille de to ting i denne alder.

Derfor:

1) Hvordan får vi adskilt mælk og søvn på en god måde, så hun ikke skal græde sig i søvn?

2) Er det overhovedet muligt at lære at falde i søvn selv, lige her midt i en fase med seperationsangst? Eller er det bedst at sidde hos hende til hun sover, så hun kan mærke at vi er der? (Inden alt det her startede havde jeg en forestilling om, at skulle holde i hånd indtil hun sov - indtil hun måske var 3-4 år. Men helt så idyllisk fungerer det jo bare ikke, når hun laver "cirkus".)

2) Er det nødvendigt, at gennemtvinge adskillelsen af mælk og søvn - eller kan det ske helt naturligt og af sig selv med tiden?

Jeg er gravid med en lillebror som ankommer her til januar. Det presser mig en helt del, at hun til den tid gerne skulle have lært at falde i søvn af sig selv, så man ikke pludselig står med to grædende babyer på én gang :(

Håber min lange beretning gav mening... Jeg ser frem til, at høre fra dig.

På forhånd tak og mange hilsener
En mor i vildrede

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. februar 2024 | Sovevaner | 10 mdr.

Hvor meget skal min datter sove?

Hej Helen Jeg har en datter, som er 10 måneder gammel. Hvor meget skal hun...

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

28. januar 2024 | Transport og ferie | 10 mdr.

Pylret baby 10 måneder

Kære Helen Tak for dine rigtig gode tidligere svar på vores spørgsmål! Her...

16. december 2023 | Diverse | 13 mdr.

1 år og kun 2 tænder

Hej Helen Min søn på 13 måneder har stadig kun 2 tænder. De er de midterste...

Annonce

Viden om børn:

Rabarber

Rabarber er velegnede til grød, kompot, suppe og marmelade. Hvis I ofte bruger rabarber i madlavningen, er det en god idé at tilsætte 'Nonoxal' (kalkchlorid) under kogning.

Dette forhindrer at saften i rabarber reagerer med kroppens kalk, som bl.a. giver ubehagelige reaktioner på tænderne.

Rabarber er bedst tidligt i sæsonen fra april og indtil omkring Skt. Hans. Rabarber indeholder små mængder oxalsyre, og i højsommeren stiger mængden af oxalsyre i stilkene. Hvis...

Læs mere i Babylex

Erstatning - modermælk

Hvis du ikke ammer dit barn, eller hvis du ønsker at supplere din amning med mælk, så er det meget vigtigt, at du giver dit barn modermælkserstatning. Barnet må ikke få almindelig komælk at drikke, før det er 12 måneder gammel.

Modermælkserstatning kan gives fra fødslen. Det er af høj kvalitet, der er store krav til produceringen og sammensætningen af modermælkserstatning, og børn der får modermælkserstatning vokser og trives rigtig godt. Modermælkserstatning forhandles som...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Rigtig lækker brevkasse og hjemmeside du har!

Bettina, mor til 7 uger gammel pige