3,5 år og umulig at putte

5. november 2017

Kategori:
Alder:
3 år, 6 mdr.

3,5 år og umulig at putte

Kære Helen

Vi har virkelig brug for din hjælp. Vi føler os frustreret og magtesløse.

Vores datter på 3,5 år er helt umulig at putte. Hver aften er samme ritual. Nattøj på, tisse af, børste tænder. Herefter går vi op på værelset. Der læses en historie, hun er som regel med til at vælge bog. Hun vil ofte gerne ligge og læse selv i en bog bagefter. Ligeledes vil hun have vi bliver hos hende indtil hun sover.

Men! Selvom vi egentlig sidder derinde bliver hun nogle gange decideret ond. Hun sparker og slår os. Vi forsøger at bevare roen, men det er efterhånden ved at være ret svært. Vi siger at man ikke må hverken slå eller sparke - men hun er fuldstændig ligeglad. Vi forlader nogle gange rummet og siger vi kommer tilbage lige om lidt.

Nogle gange begynder hun at skrige, virkelig virkelig højt. Ikke græde men skrige. Hun kan ...

Annonce

... også finde på at ligge og sparke ind i væggen. Det virker som om hun er frustreret og ked af noget og i den grad kæmper imod søvnen.

Det tager tit omkring 1,5 time at putte og vi aner ikke mere hvad vi skal gøre.

Vi vil gerne læse for hende men vil gerne hun skal lære at falde i søvn selv.

For 6 uger siden fik hun en lillebror. Hun har reageret på den, men er begyndt at være rigtig glad for ham. En stadig jaloux indimellem, men slet ikke som hun har været.

Hun har aldrig selv ville ligge sig til at sove. Men især indenfor de sidste 3-4 uger og imens jeg har været gravid har der været problemer. Inden jeg blev gravid var hun også svær at putte, men aldrig udadreagerende.

Hun har gået i børnehave siden marts og er rigtig glad for det. Pædagogerne siger hun trives og leger godt med de andre børn.

Venlig hilsen
Majbritt

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Gulsot nyfødt

Ca. 60% af alle nyfødte får en gullig farve i huden, det kaldes gulsot eller icterus/ikterus. Det opstår ofte, når barnet er 2-3 dage gammelt, og det topper, når barnet er 5 dage.

Gulsot er hos de fleste børn en ufarlig tilstand, som ikke skader barnet, og som ikke kræver behandling. Det opstår, fordi børn fødes med en del ekstra røde blodlegemer. Da barnet lå i livmoderen, var blodlegemerne med til at ilte barnets blod, men efter fødslen har lungerne overtaget denne funktion,...

Læs mere i Babylex

Brystopereret

Mange kvinder bliver idag brystopereret. En brystoperation kan både være en brystreduktion, hvor man har fjernet noget af brystet og en brystimplantation, hvor man har gjort brysterne større.

Mange kvinder bekymrer sig om hvorvidt de vil kunne amme deres barn, når de er brystopererede og der er ikke andet at gøre, end at se hvad tiden bringer. Nogle kvinder vil fint kunne amme, det afhænger meget af operationsmåden. En del kvinder ammer delvist, giver altså bryst og supplerer med...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen & Co.

Jeg har gjort det før, og det kan måske virke af for meget, at jeg nu gør det igen, men synes endnu engang, at jeg vil sende en tak til dig Helen og hvem end der ellers sidder bag hjemmesiden.

Nu med datter nr. to og efter syv ugers bekendskab med nyeste arving, finder jeg mig selv en lørdag aften helt i panik over, om vi da bare slet ikke kan finde ud af at have en baby. Og wupti på fem minutter har jeg fundet flere lign tilfælde af frustrerede mødre, der beskriver scenarier, der minder om det jeg sidder i. Med et bliver min situation helt "normal" og efterfølgende kan jeg med stor ro læse dine konstruktive svar, som jeg endnu engang finder både kompetente, letforståelige og direkte anvendliege (nu håber jeg også baby-pigen gør det;) )

Så igen stor ros herfra - det er en super hjemmeside!

Med lidt mere ro i mor-sindet sendes en stor TAK herfra.