Brev:
3,5 år og umulig at putte
5. november 2017
Alder:
3 år, 6 mdr.
3,5 år og umulig at putte
Kære Helen
Vi har virkelig brug for din hjælp. Vi føler os frustreret og magtesløse.
Vores datter på 3,5 år er helt umulig at putte. Hver aften er samme ritual. Nattøj på, tisse af, børste tænder. Herefter går vi op på værelset. Der læses en historie, hun er som regel med til at vælge bog. Hun vil ofte gerne ligge og læse selv i en bog bagefter. Ligeledes vil hun have vi bliver hos hende indtil hun sover.
Men! Selvom vi egentlig sidder derinde bliver hun nogle gange decideret ond. Hun sparker og slår os. Vi forsøger at bevare roen, men det er efterhånden ved at være ret svært. Vi siger at man ikke må hverken slå eller sparke - men hun er fuldstændig ligeglad. Vi forlader nogle gange rummet og siger vi kommer tilbage lige om lidt.
Nogle gange begynder hun at skrige, virkelig virkelig højt. Ikke græde men skrige. Hun kan også finde på at ligge og sparke ind i væggen. Det virker som om hun er frustreret og ked af noget og i den grad kæmper imod søvnen.
Det tager tit omkring 1,5 time at putte og vi aner ikke mere hvad vi skal gøre.
Vi vil gerne læse for hende men vil gerne hun skal lære at falde i søvn selv.
For 6 uger siden fik hun en lillebror. Hun har reageret på den, men er begyndt at være rigtig glad for ham. En stadig jaloux indimellem, men slet ikke som hun har været.
Hun har aldrig selv ville ligge sig til at sove. Men især indenfor de sidste 3-4 uger og imens jeg har været gravid har der været problemer. Inden jeg blev gravid var hun også svær at putte, men aldrig udadreagerende.
Hun har gået i børnehave siden marts og er rigtig glad for det. Pædagogerne siger hun trives og leger godt med de andre børn.
Venlig hilsen
Majbritt