Brev:
Amme i søvn og putning
4. november 2017
Alder:
4 mdr.
Amme i søvn og putning
Hej Helen,
Tak for dit tidligere svar. Hun har nu taget på igen og trives i sit nye hjem og omgivelser. Jeg har også endelig fundet en hjemmeside som kan sende bøger til Kina. Så venter spændt på at modtage 5 af dine bøger.
Nu kommer der et andet problem/spørgsmål.
Mine spørgsmål handler om søvn/putning og amme i søvn, og de hænger lidt sammen, så jeg håber jeg kan stille dem fyldestgørende nok til du kan svare.
Der er 4 scenarier:
A) I forbindelse med at jeg tillod hende die hos mig da hun var syg og jeg havde nedsat mælkeproduktion, associerer hun nu det at spise og falde i søvn (tror jeg).
B) Jeg har også skulle starte forfra med at genfinde hendes soverytme/rutiner efter jetlag mm. efter vi ankom Kina.
Jeg har prøvet at læse hendes tegn, og er nu i tvivl om hvornår jeg skal putte hende. Nogle gange lykkes det kl 19:30, men så vågner hun kl 04, og sover ikke mere, før ca 1,5 time. Og så vågner hun igen kl 9 ca.
Nogle gange sover hun først efter kl 21:30-22 (hvilket jeg synes er sent i forhold til andre babyer??) , selvom jeg putter hende ved 20-tiden. Hun har opvågninger og er ikke klar til at sove "rigtigt" gennem natten før dette tidspunkt. Putter jeg hende 21:30-22 vågner hun først kl 7-7:30 næste morgen. Problemet her er, at jeg ammer, og prøver at få hende til at sove ved at gå en runde i stuen i bæresele, hvor der er mørkt, for at vise det er god nat tid. Der kan gå op til 1 time-1,5 time hvor jeg squatter op og ned og hun ik ka sove. Så er der allerede gået op til 2 timer siden sidste amning. Og så vågner hun 1 time efter hun er faldet i søvn (ca 3 timer fra sidste amning). Og så er det her jeg ammer hende i søvn
C) I forbindelse med problem A, så kan jeg ikke få hende til at tage længere lure end 1 time om dagen typisk, medmindre jeg ammer hende i søvn. Hun blir selv irriteret hvis hun ik kan sove (græder), og hægter on/off på brystet efter hun har spist. Så tilbyder jeg hende andet bryst, hvor hun så spiser og enten falder i søvn eller halvsover/dier halvtimes tid, som så svarer til hendes lur. Hun får ca 12 timers søvn i døgnet, og mangler netop de sidste 2-3 timer i døgnet, som burde være lure om dagen.
D) den anden måde jeg kan få hende i søvn på er at have hende i bæresele, sige schhhh mens jeg squatter. Det fungerer okay, men det betyder at hun ikke kan sove selv uden jeg bevæger op og ned. Hun blir tungere og tungere og mine knæ og ryg har det ikke godt. Jeg har prøvet at stå stille og sige schhh, men så græder hun fordi hun er så træt men ik ka falde i søvn. Jeg er ikke så glad for at lade hende græde til hun falder i søvn, medmindre du anbefaler det i forbindelse med at lære hende at falde i søvn selv.
Jeg kan starte med at beskrive en typisk dag:
Jeg ammer hende ca hver 1,5-3 timer, afhængig af hendes tegn plus amning i søvn., svarende til ca 12-15 gange i døgnet. Mellem hendes lure prøver jeg at stimulere hende med aktivitetstæppe, læse bog, synge/høre musik, bevæge hendes krop og motoriske lege. Og engang i mellem tager vi ud i parken (vejret i Kina er for varmt til at tage ud og lade hende sove i barnevogn plus solens stråler).
Mine spørgsmål lyder således:
1) Kan hun selv sige nej til mælk? Kan hun overspise? Hun halv-spiser til hun falder i søvn. Skader det at hun spiser så ofte i sengen om natten? Der kan gå 1 time med amning fordi jeg selv falder i søvn, men hvor hun spiser ligeså snart jeg bevæger eller prøver at pille fra. Dvs små spisning i længere perioder.
Jeg er i tvivl om det er sult eller at hun tror hun kan falde i søvn ved at sutte/spise, men jeg vil tro at de gange hvor hun vågner efter 1 time er pga hun ik kan sove videre selv, og at amning er måden hun falder i søvn på. Sutten hjælper ikke alle gange (men nogle gange). Men pga min historik om ikke nok mælk er jeg hele tiden bange for at sutten giver hende falsk mæthedsfornemmelse.
Skal jeg prøve at lade være med at amme hende i søvne om dagen og prøve at ventet til hun er rigtig sulten? På den måde får mine bryster også en pause ? Men så får hun ikke sine lure og pauser om dagen.
2) Jeg vil egentlig gerne introducere hende smagsprøver på grød, eller skal jeg vente til hun vænner af med amme i søvn?
3) Længere lure: Slyngevuggen virker nogle gange EFTER hun er faldet i søvn, men ikke til at få hende til at falde i søvn. Stimulerer jeg hende ikke nok? Har jeg ikke nok mælk (men så ville hun ikke tage på?). Eller er det pga at jeg ammer så ofte at hun tager på (det er næsten trøstespisning!). Hendes korte lure betyder også at hun tager flere små lure, da jeg kan se hun blir træt efter ca 1,5 times tid vågenhed.
4) Hvad tid skal jeg putte hende ? Det virker som at kl 21:30 er bedre end 19:30, men så virker det bare så sent i forhold til andres babyer, som puttes allerede 19-tiden. Plus, jeg synes det er overtræthed, da hun netop ikke får de gode lange lure om dagen.
5) Åh, hvordan skal jeg lære hende at sove selv uden det bliver gråd? Jeg har købt Clouds turtle med musik, som jeg håber kan være et redskab som giver hende ro, og tegn på at det er sengetid. Og på længere sigt håber jeg at kunne tænde for den og hun vil kunne falde i søvn selv. Jeg tænker at kombinere det med bæreselen i starten, så der ikke er for stort et skift, og langsomt bruge bæreselen kortere og kortere tid. Men har du råd til hvodan det skal gøres?? Jeg har bestilt din bog som jeg glæder mig til at læse, men jeg får den først om 10 dage.
Jeg tror det var det for denne gang. Jeg beklager det måske virker helt rodet, men masser af tanker og bekymringer gør det svært for mig at skelne og være mere konkret.
Jeg håber du forstår mine spørgsmål og håber du kan give nogle gode råd :)
Mange hilsner fra Kina