Afvænding af natamning af baby på 7 mdr

31. oktober 2017

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Afvænding af natamning af baby på 7 mdr

Hej Helen,

Tak for en super god brevkasse. Jeg har ofte læst og brugt dine svar til andre mødre, og jeg har endnu ikke været til mødregruppe, hvor du ikke er blevet nævnt i positive vendinger :)

Nu har jeg dog brug for hjælp til en konkret problemstilling, så håber du kan hjælpe mig.

Min datter på 7 mdr. har gennem de sidste 2 mdr. haft utrolig mange opvågninger om natten, og det er efterhånden til stor gene for både min og hendes nattesøvn. Fx i nat blev hun puttet kl. 19.30 og vågnede og græd og ville ammes kl. 22.30, kl. 23.30, kl. 2.30, kl. 4 og kl. 6. Jeg er efterhånden helt smadret af kun at sove 2 timer sammenhængende af gangen, og selvom min datter sover fra kl. 19.30 til kl. 6.30-7.00 om morgenen, så synes jeg også hun virker og ser meget træt ud om morgenen, hvorimod hun tidligere var allermest frisk og veloplagt på denne tid af dagen.

Min datter har ikke altid haft alle disse opvågninger om natten. Fra hun var ca. 1,5 mdr. til 5 mdr. ammede jeg kun ved putning (kl. 20-21), midt nat (2-4.00) og morgen (6.30-7.30), men fra den ene dag til den anden begynde hun at vågne oftere og oftere og nogen gange kun 40 min eller 1 time efter sidste amning. Jeg tror det begyndte at gå galt da jeg begyndte at amme hende i søvn under putningen omkring 4 mdr. alderen i stedet for at ligge hende i tremmesengen i vågen tilstand og selv falde i søvn som tidligere. Jeg er stoppet med at amme hende i søvn igen, nu ligger jeg hende (vågen) i sin tremmeseng efter amning, siger godnat, slukker lyset og lukket døren hvorefter hun selv falder i søvn alene inden for 5-10 min; så putning fungerer upåklageligt.

Hun begyndte så småt på skemad fra 4,5 mdr. og hun spiser i dag rigtig fint 3 daglige måltider (dog mindst appetit om morgenen - sikkert fordi hun har drukket så meget mælk hele natten). Hun har ingen tænder fået endnu, men hendes gummer har tydeligvis kløet i den sidste måneds tid. Hun bruger sut og puttes ofte med den.

Jeg har gennem de sidste 14 dage prøvet at vende hende fra alle de ...

Annonce

... natamninger og mit mål var at hun kun skulle ammes ved putning, sen aften og tidlig morgen. Når hun så er vågnet på andre tidspunkter i løbet af natten har jeg i den første uge vugget hende i mine arme, først for at trøste hende og herefter for at lulle hende i søvn. Dette har lykkedes i løbet af alt fra 5 min og 1 time, og det stod jeg ofte op og gjorde 2-3 gange hver nat udover amning sen aften og tidlig morgen. Specielt midt om natten (ved 2-3 tiden) har det taget mig omkring 1 time at få hende til at falde i søvn uden amning. Hver gang jeg har lagt hende ned i hendes seng efter at være faldet i søvn i mine arme er hun vågnet igen, grædende, 1-10 min senere.

I den anden uge med ”afvending” har jeg lagt hende til at sove i barnevognen så jeg har kunnet trille hende i den om natten og derfor er sluppet for at vugge et 9 kg tungt barn i armene i op mod 1 time. Problemet er blot at jeg nu efter 14 dages forsøg på afvænding af enten armvugning eller barnevogn trilning stadig er oppe på lige så mange gange som tidligere. Jeg ammer kun sen aften og tidlig morgen men hun vågner fortsat ca hver anden time hele natten igennem.

Da jeg gik i gang med ”afvænding” havde jeg hørt at det tog 3-4 dage med gråd og endnu mindre søvn end normalt men så var det også ovre. Her 14 dage senere er der ingen tegn på færre opvågninger og jeg synes efterhånden det er synd for min datter at hun skal græde så meget hver nat hvorfor jeg i nat besluttede mig for at give efter for amningerne som så ente i 5 amninger efter putning.

Hvordan anbefaler du at jeg afvender hende fra alle hendes opvågninger som resulterer i op mod 5 amninger på en nat? Skal jeg sove i et andet værelse (i dag sover min datter i en bedside crip ved siden af mig)? Skal jeg have far i spil? I så fald hvordan? Hvordan skal hun kunne forstå at hun gerne må få bryst når hun vågner sen aften og tidlig morgen men ikke de øvrige gange? Jeg overvejer også helt at stoppe med at amme, så muligheden ikke eksisterer. Hvad vil du anbefale?

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Lægeundersøgelser baby og børn

I Danmark er det fastlagt ved lov, at alle børn skal tilbydes forebyggende helbredsundersøgelser ved egen læge. Det anbefales at bestille tid hos lægen, når barnet er henholdsvis 5 uger, 3 mdr., 5 mdr., 1 år, 15 mdr., 2 år, 3 år, 4 år, 5 år og 12 år.

Undersøgelserne indeholder også vaccinationer og en samtale med lægen, hvor I taler om barnets trivsel, og om barnet udvikler sig som forventet. Lægen vil måle og veje barnet og her se, om barnet følger sin vækstkurve. Barnets...

Læs mere i Babylex

Pudendusblokade ved fødsel

Pudendusblokade er en bedøvelse af skeden og mellemkødet, som kan gives til kvinder, der er i fødsel.

Blokaden lægges oppe i skeden i slutningen af presseperioden, og den modvirker den voldsomme udspilingsfornemmelse, man føler, lige før barnet bliver født. Desuden virker blokaden bedøvende på mellemkødet, hvis man skal syes lige efter fødslen.

Pudendusblokaden er for de fleste lidt ubehagelig at få lagt, og den kan dæmpe presseveerne, så man som kvinde ikke kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen :-)

Ja der er mange spørgsmål for tiden.... rart man får gode råd og information fra dig!

Håber du har nøglen til en bedre nattesøvn for os to "gamle"... vi trænger efterhånden til en go nats søvn...

...og tak for dine tidligere svar - guld!

Mange hilsner
Sanne, mor til tvillinger