Brev:
Afvænding af natamning af baby på 7 mdr
31. oktober 2017
Alder:
7 mdr.
Afvænding af natamning af baby på 7 mdr
Hej Helen,
Tak for en super god brevkasse. Jeg har ofte læst og brugt dine svar til andre mødre, og jeg har endnu ikke været til mødregruppe, hvor du ikke er blevet nævnt i positive vendinger :)
Nu har jeg dog brug for hjælp til en konkret problemstilling, så håber du kan hjælpe mig.
Min datter på 7 mdr. har gennem de sidste 2 mdr. haft utrolig mange opvågninger om natten, og det er efterhånden til stor gene for både min og hendes nattesøvn. Fx i nat blev hun puttet kl. 19.30 og vågnede og græd og ville ammes kl. 22.30, kl. 23.30, kl. 2.30, kl. 4 og kl. 6. Jeg er efterhånden helt smadret af kun at sove 2 timer sammenhængende af gangen, og selvom min datter sover fra kl. 19.30 til kl. 6.30-7.00 om morgenen, så synes jeg også hun virker og ser meget træt ud om morgenen, hvorimod hun tidligere var allermest frisk og veloplagt på denne tid af dagen.
Min datter har ikke altid haft alle disse opvågninger om natten. Fra hun var ca. 1,5 mdr. til 5 mdr. ammede jeg kun ved putning (kl. 20-21), midt nat (2-4.00) og morgen (6.30-7.30), men fra den ene dag til den anden begynde hun at vågne oftere og oftere og nogen gange kun 40 min eller 1 time efter sidste amning. Jeg tror det begyndte at gå galt da jeg begyndte at amme hende i søvn under putningen omkring 4 mdr. alderen i stedet for at ligge hende i tremmesengen i vågen tilstand og selv falde i søvn som tidligere. Jeg er stoppet med at amme hende i søvn igen, nu ligger jeg hende (vågen) i sin tremmeseng efter amning, siger godnat, slukker lyset og lukket døren hvorefter hun selv falder i søvn alene inden for 5-10 min; så putning fungerer upåklageligt.
Hun begyndte så småt på skemad fra 4,5 mdr. og hun spiser i dag rigtig fint 3 daglige måltider (dog mindst appetit om morgenen - sikkert fordi hun har drukket så meget mælk hele natten). Hun har ingen tænder fået endnu, men hendes gummer har tydeligvis kløet i den sidste måneds tid. Hun bruger sut og puttes ofte med den.
Jeg har gennem de sidste 14 dage prøvet at vende hende fra alle de natamninger og mit mål var at hun kun skulle ammes ved putning, sen aften og tidlig morgen. Når hun så er vågnet på andre tidspunkter i løbet af natten har jeg i den første uge vugget hende i mine arme, først for at trøste hende og herefter for at lulle hende i søvn. Dette har lykkedes i løbet af alt fra 5 min og 1 time, og det stod jeg ofte op og gjorde 2-3 gange hver nat udover amning sen aften og tidlig morgen. Specielt midt om natten (ved 2-3 tiden) har det taget mig omkring 1 time at få hende til at falde i søvn uden amning. Hver gang jeg har lagt hende ned i hendes seng efter at være faldet i søvn i mine arme er hun vågnet igen, grædende, 1-10 min senere.
I den anden uge med ”afvending” har jeg lagt hende til at sove i barnevognen så jeg har kunnet trille hende i den om natten og derfor er sluppet for at vugge et 9 kg tungt barn i armene i op mod 1 time. Problemet er blot at jeg nu efter 14 dages forsøg på afvænding af enten armvugning eller barnevogn trilning stadig er oppe på lige så mange gange som tidligere. Jeg ammer kun sen aften og tidlig morgen men hun vågner fortsat ca hver anden time hele natten igennem.
Da jeg gik i gang med ”afvænding” havde jeg hørt at det tog 3-4 dage med gråd og endnu mindre søvn end normalt men så var det også ovre. Her 14 dage senere er der ingen tegn på færre opvågninger og jeg synes efterhånden det er synd for min datter at hun skal græde så meget hver nat hvorfor jeg i nat besluttede mig for at give efter for amningerne som så ente i 5 amninger efter putning.
Hvordan anbefaler du at jeg afvender hende fra alle hendes opvågninger som resulterer i op mod 5 amninger på en nat? Skal jeg sove i et andet værelse (i dag sover min datter i en bedside crip ved siden af mig)? Skal jeg have far i spil? I så fald hvordan? Hvordan skal hun kunne forstå at hun gerne må få bryst når hun vågner sen aften og tidlig morgen men ikke de øvrige gange? Jeg overvejer også helt at stoppe med at amme, så muligheden ikke eksisterer. Hvad vil du anbefale?
Hilsen