Søvn 7 ugers baby

29. oktober 2017

Kategori:
Alder:
1 mdr.

Søvn 7 ugers baby

Hej Helen.

Mit spørgsmål drejer sig om vores datter på 7 uger som har fået svært ved at sove.
Det er især om aftenen det er problematisk. Om dagen sover hun for det meste lange stræk hun skal dog stadig vugges eller på anden måde hjælpes til at sove, og hun sover noget uroligt med pressen/ given sig mange gange i løbet at søvnen. Hun sover som oftest igennem dette, men kan indimellem vågne.

Om aftenen omkring ved 7-8 tiden når hun har spist, har hun meget svært ved at falde i søvn. Hun er spilvågen, og efter et stykke tid begynder hun at blive "hektisk" med arme der flyver rundt, og man kan se på hendes øjne og bevægelser at hun reagerer på alle lyde.

Vi har selvfølgelig prøvet alt muligt. At vugge hende i liften og armene og i en slynge på alle mulige og umulige måder ledsaget af diverse forskellige beroligende schh lyde.
Udover at være meget vågen virker det også som om søvnen forstyrres af luft i maven.
Hun sluger meget luft når hun spiser( hun spiser meget hurtigt) og selvom jeg bøvser hende undervejs, og efter virker det som om hun har svært ved at komme af med dem.

Hun har været forkølet længe. Der kommer ikke snot ud af næsen, det virker som om slimen/ snottet udelukkende sidder i halsen. Og når hun sover laver hun hun en lyd som om hun presser i halsen og hun åbner munden og spænder tungen som om hun gerne vil hoste men ikke kan. Nogen gange gør hun dette i intervaller af ca 3 ...

Annonce

... min hele søvnen igennem.

Det lyder også som om der kommer små bøvser ud indimellem. Der kommer også indimellem luft ud den anden vej. Ved ikke om dette hænger sammen med søvnløsheden eller om det er to forskellige problematikker.

Vi forsøger at skærme hende for indtryk i løbet af dagen for at undgå at hun bliver overstimuleret om aftenen, men det virker ikke som om det gør en forskel.

Vi er lidt pressede fordi vi også har en dreng på 4 år, og lige nu føles det som om jeg konstant er i soveværelset hos vores pige hvor jeg enten ammer eller forsøger at få hende til at sove. Hun sover allerbedst ovenpå mig og giver sig meget mindre når hun ligger der, men det bliver lidt uoverskueligt i længden når man ved at næste gang hun vågner starter det hele forfra. Hvis man forsøger at lægge hende fra sig efter hun har ligget der et godt stykke tid, vågner hun ofte op. Vi svøber hende ofte for at holde på de fægtende arme, men hvis hun skal forblive sovende kræver det ofte at man har en hånd ovenpå hende. Lige så snart hun bliver lagt begynder " presseriet".

Vil så gerne hjælpe hende til at få en mere rolig søvn, er også selv ved at løbe tør for overskud, da jeg ikke rigtig kan sove for hendes lyde/ pressen.

Jeg giver hende indimellem saltvand eller modermælk i næsen for at løsne slimet men det virker ikke som om det gør den store forskel.

Håber du har nogle gode forslag:-)

Med venlig hilsen
Anna

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

Annonce

Viden om børn:

Trøske

Trøske er en form for svamp, der ses som en hvidlig belægning i barnets mund. Det er ufarligt, men meget ubehageligt for barnet, og det bør derfor behandles.

Trøske er meget almindeligt de første måneder efter fødslen, og det kan være svært at vurdere, hvorvidt der 'bare' er tale om mælkebelægninger i munden, eller om det er svamp. Sidder belægningerne kun på tungen, og kan de forholdsvis nemt fjernes med en finger eller en lille skumklud, så er der sandsynligvis tale om...

Læs mere i Babylex

Kostfibre og børn

Det lille barn kan få diarré og løs afføring af at få for mange kostfibre. Især hvis barnet spiser grød og brød med hele kerner, eller rå grøntsager og meget frugt, kan barnet få for mange kostfibre.

Små børn må gene spise fuldkorn, men det anbefales, at de også spiser andre kornprodukter, da de let kan få for meget kostfiber. Når barnet i 8 måneders alderen begynder at spise brød, så bør ca. halvdelen af brødet være rugbrød og fuldkornshvedebrød og resten varieres mellem hvidt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en fantastisk brevkasse og nogle fantastiske og velskrevne bøger. Begge dele har ofte hjulpet os siden vi blev forældre for ca. 1½ år siden!

Tak fra familien i København.