Brev:
Hjælp til babys søvn
29. oktober 2017
Alder:
3 mdr.
Hjælp til babys søvn
Kære Helen, et spørgsmål omkring min datters søvnmønster, som jeg håber du kan hjælpe mig med...
Min dejlige pige er nu 3 mdr gammel, og jeg ønsker sådan at vi snart kan begynde at få en velfungerende hverdag sammen, hvor hun får den søvn hun har brug for og forhåbentlig kommer til at græde mindre.
Jeg er alene med min pige, og jeg er ved at være rimelig udmattet.
Problemet er at hun ikke rigtig sover om dagen, og kun vil vugges i søvn - desværre vågner hun efter 20-30 min. efter hun er faldet i søvn.
Hun er konstant overtræt og græder rigtig meget. Hun har svært ved at finde ro og overgive sig til søvnen. Jeg føler nærmest ikke at jeg laver andet end at forsøge at få hende til at sove. De fleste dage sover hun slet ikke om dagen da jeg efter flere timer ender med at opgive.
Sådan har det stået på de sidste 2 måneder...
Hun vågner kl. 05.30, spiser og sover videre.
Kl. 08 står vi op, ammer, pusler, leger og øver motorik.
Kl. 09 ca viser hun det første træthedstegn og jeg skynder mig at få hende til at falde i søvn. Det lykkes også hurtigt,
men så vågner hun igen ca. 20 min. efter...
Jeg vugger hende i mine arme, svøbt i dynen, og ligger hende i sin lift i babysengen, lige inden hun falder helt i søvn. Jeg siger "ssscccccchhhh" og har en hånd på hendes mave. Hun registrere at hun bliver lagt, da hun åbner øjnene og kigger på mig, og lukker dem så igen. Jeg forlader først rummet når jeg ved hun sover tungt.
Nå, men resten af dagen prøver jeg på samme måde at få hende til at sove, men det lykkes sjældent. Vi er ude og gå tur med barnevognen hver dag, men det er heller ikke altid hun gider sove deri. Så skriger hun indtil hun bliver taget op. Det ender med hun kun powernapper (10-15 min af gangen) i mine arme, indtil ca kl. 22.00 hvor vi går i seng. Og så sover hun indtil næste morgen. Vågner kun lige der kl. 05.30 og spiser.
Hvad skal jeg gøre for at vi får en rytme i hverdagen?
Vil så gerne have at hun får de der 3 daglige lure.
Og hvordan får jeg hende til at falde i søvn ved at blive puttet fremfor at blive vugget i søvn? (Min ryg er ved at være træt) :-)
Det skal lige siges, at selvom hun ikke sover så meget, så er hun stadig glad og aktiv, pludrer og smiler rigtig meget. Hun udvikler sig som hun skal og får masser af ros af vores sundhedsplejerske :)
Desværre kan jeg jo se at hun er meget overtræt, specielt om aftenen, hvor hun er helt udmattet. Der er dage hvor jeg græder næsten ligeså meget som hende, fordi jeg er så udkørt. Det er nogle hårde dage at komme igennem, og jeg frygter at det bliver ved sådan her det næste lange stykke tid (???) hmmm...
Kærlig hilsen
en førstegangsmor :-)