Drikker meget vand om natten

27. oktober 2017

Kategori:
Alder:
23 mdr.

Drikker meget vand om natten

Hej Helen,

Jeg har overvejet at skrive til dig en del gange efterhånden, men nu er jeg altså kommet derud, hvor jeg ikke ved, hvad jeg ellers skal stille op.

Jeg har en datter på snart 2 år og hun får stadig sutteflaske om natten med vand. I nogle perioder får hun en halv til at falde i søvn på og så en halv inden jeg går i seng og så hører jeg ikke mere til hende, men i lange periode, vågner hun mange gange og drikker nogle nætter helt op til 5 flasker á 250 ml. Det forstyrrer naturligvis både hendes og min søvn væsentligt og derudover så er det ved at være hårdt at skulle vaske lagner mv., når hun tisser igennem, hvis jeg ikke lige når at få hende skiftet. Nogle nætter skifter jeg hende to gange!

Hun er tidligere testet for sukkersyge, men alle hendes tal ser fine ud og lægen sagde til mig, at jeg bare skulle vænne hende af med flasken om natten, fordi hun drikker for lidt om dagen. Det har vores sundhedsplejerske også sagt til mig for meget lang tid siden, men problemet er at jeg har lidt ambivalente følelser omkring det og at det længe har føles forkert og så er det svært at gennemføre.

Det ene går på, at jeg fornemmer at det giver hende rigtig meget tryghed og så har det tidligere ikke generet mig så meget - kun vasketøjet. Samtidig aner jeg ikke, hvordan jeg skal gribe det an. Skal man trappe ud ligeså stille eller skal det være en "kold tyrker"? Må hun få en halv flaske at falde i søvn på eller skal det være helt slut?

Jeg har nogle nætter prøvet at vænne hende lidt af med det og på et tidspunkt prøvede jeg 3 ...

Annonce

... nætter i træk og hun græd bare... var meget ulykkelig og jeg kunne ikke få lov at trøste hende, så jeg var nødt til at tage hende med ned i vores seng (hun sover ellers i sin egen) for i det mindste at kunne være tæt på hende. Jeg føler ikke, at jeg kan trøste hende når hun bare sidder i sin seng og jeg står og kigger på hende og kan ikke få lov at nusse hende... Nå men hun kom så ned i sengen til os, hvor hun fortsat var ulykkelig efter en del tid falder hun så til ro og sover lidt, men vågner så igen, hvorefter det hele gentager sig.

Hun må hjertens gerne sove ved os, og nogle nætter beder hun dog også selv om at komme ned til os og så gør hun det, men jeg er ikke interesseret i at skabe en vane for hende ved at tage hende ned pga. det med vandet, hvis det ikke er et egentligt behov hun har, da jeg sover ret dårligt når hun ligger i samme seng.

Hendes far rejser meget og jeg fornemmer, at det ofte er i perioder, hvor han er væk eller når hun er ved at få en tand (som lige nu), at det er allerværst.

Både jeg og dagplejer vurderer, at hun også drikker godt om dagen og i perioder også her en del.

Jeg har svært ved at finde ud af, hvordan jeg lige skal gribe det hele an og håber meget, at du har nogle råd.

Hvilket middel, skal jeg så bruge når hun er ked af det om natten? Det lyder måske underligt, men det har jo været det jeg har kunnet gøre indtil nu. Jeg kan jo forstå, at det er meget normalt at børn indimellem får et lille glas vand om natten - og så skal man jo også op.

Med venlig hilsen
Den fortvivlede og trætte mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

Annonce

Viden om børn:

Tænder

Der er stor forskel på, hvornår børn får deres første tænder. Nogle bliver født med en tand eller to. Andre er over et år før den første tand melder sig.

De fleste børn får dog deres første tænder omkring 6 mdr.´s alderen og vil have et komplet sæt tænder omkring 3 års alderen, dvs. 20 tænder.

Mange børn får ondt i gummerne, når tænderne bryder igennem. Her kan det hjælpe med en bidering, eller noget koldt at bide i f.eks. et stykke agurk. Skær en skive agurk på...

Læs mere i Babylex

Omega-3 og amning

Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk.

Omega-3 er meget vigtigt for udviklingen af spædbarnets nervesystem og hjerne, synssansen og de kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse) og undersøgelser viser at indtag af fisk og omega-3 tilførelsen til barnet via modermælken har stor betydning helt op til barnets 2 års alder.

Et for lavt indtag af fisk og dermed omega-3 fedtsyrer er også sat i forbindelse med forringet finmotorik og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid gode råd... Din hjemmeside er til stor hjælp. Især for os udenlandsdanskere som ikke har en sundhedsplejerske til rådighed på samme måde som man har i Danmark.

Tak, for alt det du gør.

Udlandsdanskeren