Brev:
Utryg ved at falde i søvn
27. oktober 2017
Alder:
6 mdr.
Utryg ved at falde i søvn
Kære Helen.
Tak for dine svar. Jeg har prøvet at følge dine anbefalinger om at amme min søn i søvn for at skabe tryghed omkring søvnen, men det fungerer desværre ikke efter hensigten.
Der er ingen problemer ved aftenputningen, hvor jeg godt kan amme ham i søvn i vores seng og efterfølgende flytte ham til hans egen seng. Men om dagen går det helt i hårdknude.
Jeg prøver at følge din tidligere anbefalede dagsplan. Jeg putter ham til formiddagslur omkring kl. 9 i et køligt og mørkt værelse, hvor han ammes liggende som ved aftenputningen. Han falder dog ikke i søvn, men begynder blot at græde når han er mæt og vrider sig rundt. Her prøver jeg så at få ham til at falde til ro og så putte ham i barnevognen, som jeg har taget ind i soveværelset. Jeg kører, vugger og synger, men han græder ligegyldig hvad. Jeg tager ham til sidst op da ingen kærtegn beroliger. Her pakkes han i dynen og hoppes på fitnessbold til han sover. Nogle gange virker det, men andre gange vågner han lige så snart jeg lægger ham og så er det forfra.
Han er tydeligt træt og gnider sig i øjnene, men vil ikke overgive sig.
Jeg har læst om dine søvn-tog og har prøvet at tage ham op og putte ham igen senere, men det er uden held. Nogle gange må jeg blot give op og lade ham springe en lur over, men så har jeg bare en pylret og træt dreng resten af dagen.
At gå tur med barnevogn virker af og til, hvis han må sidde op og kigge først og så lægges ned når han er træt. Ellers må jeg have ham i bæresele indtil han sover og så lægge ham bagefter. Problemet er blot at han vejer knap 11 kg, så min ryg kan snart ikke holde til det mere, så jeg søger desperat en anden løsning.
Han er ellers glad og nysgerrig når han er vågen og udhvilet. Han har stadig problemer med ørene, men har ikke indtryk af, at det er hele problemet, da han gerne vil ligge fladt på ryggen og lege.
Jeg håber du kan hjælpe, så min søde søn kan sove trygt!
Med venlig hilsen
Camilla