Utryg ved at falde i søvn

27. oktober 2017

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Utryg ved at falde i søvn

Kære Helen.

Tak for dine svar. Jeg har prøvet at følge dine anbefalinger om at amme min søn i søvn for at skabe tryghed omkring søvnen, men det fungerer desværre ikke efter hensigten.

Der er ingen problemer ved aftenputningen, hvor jeg godt kan amme ham i søvn i vores seng og efterfølgende flytte ham til hans egen seng. Men om dagen går det helt i hårdknude.

Jeg prøver at følge din tidligere anbefalede dagsplan. Jeg putter ham til formiddagslur omkring kl. 9 i et køligt og mørkt værelse, hvor han ammes liggende som ved aftenputningen. Han falder dog ikke i søvn, men begynder blot at græde når han er mæt og vrider sig rundt. Her prøver jeg så at få ham til at falde til ro og så putte ham i barnevognen, som jeg har taget ind i soveværelset. Jeg kører, vugger og synger, men han græder ligegyldig hvad. Jeg tager ham til sidst op da ingen kærtegn beroliger. Her pakkes han i dynen og hoppes på fitnessbold til han sover. Nogle gange virker det, men andre gange ...

Annonce

... vågner han lige så snart jeg lægger ham og så er det forfra.
Han er tydeligt træt og gnider sig i øjnene, men vil ikke overgive sig.

Jeg har læst om dine søvn-tog og har prøvet at tage ham op og putte ham igen senere, men det er uden held. Nogle gange må jeg blot give op og lade ham springe en lur over, men så har jeg bare en pylret og træt dreng resten af dagen.

At gå tur med barnevogn virker af og til, hvis han må sidde op og kigge først og så lægges ned når han er træt. Ellers må jeg have ham i bæresele indtil han sover og så lægge ham bagefter. Problemet er blot at han vejer knap 11 kg, så min ryg kan snart ikke holde til det mere, så jeg søger desperat en anden løsning.

Han er ellers glad og nysgerrig når han er vågen og udhvilet. Han har stadig problemer med ørene, men har ikke indtryk af, at det er hele problemet, da han gerne vil ligge fladt på ryggen og lege.

Jeg håber du kan hjælpe, så min søde søn kan sove trygt!

Med venlig hilsen
Camilla

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Tilstoppet tårekanal

Mange nyfødte børn har en tilstoppet tårekanal. Barnet ser ud som om, at det har søvnklatter i øjenkrogen hele tiden, eller at øjnene konstant virker fugtige.

Tårekanalen er en tynd kanal, som løber fra den inderste øjenkrog til næsen. Det er bl.a. den, der får os til at snøfte, når vi græder.

Tårer er 'øjnenes sprinkleranlæg'. Tårerne løber i en konstant strøm fra øverste, yderste øjenkrog ned og renser øjnene. Øjenvipperne er en slags 'vinduesviskere', og...

Læs mere i Babylex

Gravid vitaminer

Når du er gravid, er det ekstra vigtigt at spise sund og varieret - det, du spiser og drikker under graviditeten, har betydning for dit barns udvikling i livmoderen.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at gravide tager et tilskud af folsyre, D-vitamin og jern. Desuden anbefales gravide at få tilstrækkeligt med kalk, enten gennem kosten eller som tilskud.

Folsyre: 400 mikrogram folsyre daglig fra graviditeten planlægges til og med 3 måneder henne. Dette tages i form af...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg bliver nødt til at skrive igen, for at fortælle, hvor glad jeg er for at du har den her hjemmeside!

Det er så fantastisk at have et sted, hvor der er en faglig person, men også utroligt omsorgsfuld, som gider at høre og svare på alle de bekymringer og tanker man har som mor. :-D

Kærlig hilsen
Camilla, snart mor til to