Brev:
Ud af slyngevuggen
24. oktober 2017
Alder:
5 mdr.
Ud af slyngevuggen
Hej Helen
Som førstegangsmor ejer jeg stort set alle dine bøger, og har fulgt tæt med på sidelinjen ved andres spørgsmål, og har altid selv haft så mange spørgsmål. Så jeg har endelig selv fået meldt mig til i håb om at du kan hjælpe mig lidt på vej med mit problem.
Jeg er mor til lille Noah, som på trods af lidt urinvejsinfektion i en tidlig alder er en glad og frisk dreng. Han har sovet sine dagslure i slyngevugge siden han var 2 måneder gammel, men vil egentlig gerne vænne ham til at sove i sin seng. Han plejer dog at sove i sin seng om aftenen hvilket virker fint for ham (dog med få opvågninger og skal trøstes)
Vi er derfor nu gået i gang med projekt ud af slyngevuggen, og jeg er ved at at være godt tyndslidt. Selvfølgelig ved jeg at al forandring for en baby er en overgang med sine kampe, men jeg er lidt på herrens mark efterhånden.
Vores rutine plejer at være at jeg ammer ham, og så falder han hen, hvor jeg ligger ham døsig men ikke helt sovende ned i slyngevuggen hvor han så vender sig over og falder i dybere søvn. Det gør han så egentlig også i sengen, problemet er så når han skifter søvncyklus efter ca 30-40 min plejer jeg at vugge ham videre i søvn med slyngevuggen.
Nu har jeg ingen tricks i ærmet til hvorledes jeg hjælper ham videre. Han tager ikke sut og nægter når jeg prøver, han har en sutteklud som han elsker at putte sig i, men bliver tosset når han i søvne bider i den og ikke får noget trøst (mælk) ud af den, og han bliver næsten mere tosset hvis jeg prøver at berolige ham med kærtegn og shhh lyde uden at tage ham op, og når jeg så tager ham op for at vugge ham i armene eskalerer han helt og vækker sig selv. Så mit eneste trick er at lægge ham til og give ham lidt mælk hvorefter han falder hen igen.
Problemet er bare med adskillige opvågninger, bliver hans mave helt fyldt op med mælk og så ender det med at han skriger i søvne fordi han skal bøvse, hvilket han får lov til og vågner :(
Skal jeg smide håndklædet i ringen og lægge ham i hans slyngevugge igen, og bare sørge for at han får sovet mindst en lur længere end de 30-40 min? Skal iøvrigt lige nævne at han aldrig har sovet længere end 1,5 times lur om dagen, og han sover i gennemsnit 13-14 timer om dagen med slyngevugge og seng om aftenen, og sover nu kun 12-12,5 time uden slyngevugge om dagen.
Håber du kan hjælpe mig.
Med venlig hilsen
Noah´s mor