Brev:
Vågner om natten og vil ikke sove igen
23. oktober 2017
Alder:
18 mdr.
Vågner om natten og vil ikke sove igen
Hei Helene
Min datter vil ikke sove om natten og hun i dag 1,5 år.
Vi har haft søvnproblemet problem siden marts 2017. Jeg ammet dengang og pludselig i marts kom problemet. Efter jeg havde ammet hende om natten ville hun ikke falde i søvn igen. Vi prøvede og løse problemet på flere måder.
Først endret vi natamningen til natflaske, efterfølgende kom hun på eget værelsen sidst i april. Tilsidst sluttet vi med flasken på natten. Min datter valgte selv og slutte med amningen, og modermælk blev til modersmælkerstatning.
Hun tog det riktig flott at komme på eget værelse og har aldrig vist tegn på hun ikke trives i egen seng og på eget værelse. Hun vil ikke sove med os i vores seng. Hun bliver urolig. Vi oplever hun finner mere ro i sin egen seng.
Vi har siden marts haft nogen gode dage, men sammenlagt har vi oplevede at hun har sovet igennem 10-20 gange . Sovet igennem er for os at hun vågner 1-2 gange får sutten og sover med det samme igen. 3-5 gange total har hun sovet natten igennem. Dette er ofte kun sket når hun er kommet sent i seng (kan skyldes meget forskelligt).
Min datter har fine rutiner dagen igennem. Sover hverdag i børnehaven 1-1,5 time fra kl. 11.30. Hun er meget aktiv af sin alder, fremme i skoene og udforsker verden og de mennesker som hun møder. Hun trives rigtig godt i børnehaven og elsker at være der. (Vi bor i Norge og der starter de direkte i børnehave når de er 1 år)
Vi har fine rutiner om aftenen; aftensmad, bad, hygge, en lille flaske med mælk inden på hendes værelse i skødet på mor eller far. Vi sidder på en stol ved siden af sengen til hun sover og det tager mellem 5-15 minutter. Hun kommer i seng når hun viser tegn på træthed, lægges mellem 18-19.00, oftest kl 19.00 og aldrig efter kl. 19.00, da bliver hun overtræt.
Vi høre hende 0-2 gange før vi går i seng kl. 22. problemet løser hun ofte selv eller vi giver hende sutten som hun ikke finder (hun har masser af sutter i sengen) og hun sover med det samme.
Mellem kl. 00-01 da starter det. Hun vågner og vi kan ikke få hende til at sove igen. Dette står på mellem 2-4 timer stort set hver nat.
Hun virker nogen gange frisk og ikke lyst til og sove mere. Men ofte opplever vi også en pige som virker ulykkelig, træt og vil gerne sove men kan ikke finde ro. Vi prøver at snakke med hende, stryge hende på ryggen, berolige hende. Vi sidder på en stol ved siden af hende eller ligger på en madras ved siden af hende med hånden ind til hende så hun ved vi er der.
Men ingen får sovet.... min mand og jeg skiftes hver nat og vi gruer os for hver nat. Hvor lang tid skal vi være vågen igen. Vi er trætte!
Vi tror hun er meget plaget af sine tænder som kommer ud. Flere hjørne tænder er kommet ud og flere er på vej.
Det gør ondt at se min datter er træt om dagen på grund af de manglende timer om natten. Ofter får hun lov til at sove til hun vågner om morgen når hun har været oppe om natten. Sover ofte til kl. 7.00.
I børnehaven har vi aftalt hun får lov til at sove 2 gange om hun har behov for det. Jeg tror ikke på min datter bliver lykkerligere af at vi nægte at sove når hun er træt. Hun er alltid træt når vi lægger hende kl. 19.00. Yderst sjælden vi har problemer.
Hvad skal vi gøre for at hjælpe vores datter med at sove natten igennem?
Håber du kan hjælpe os! Den første søvnspecialist kunne ikke hjælpe.
Hilsen