Vågner om natten og vil ikke sove igen

23. oktober 2017

Kategori:
Alder:
18 mdr.

Vågner om natten og vil ikke sove igen

Hei Helene

Min datter vil ikke sove om natten og hun i dag 1,5 år.

Vi har haft søvnproblemet problem siden marts 2017. Jeg ammet dengang og pludselig i marts kom problemet. Efter jeg havde ammet hende om natten ville hun ikke falde i søvn igen. Vi prøvede og løse problemet på flere måder.

Først endret vi natamningen til natflaske, efterfølgende kom hun på eget værelsen sidst i april. Tilsidst sluttet vi med flasken på natten. Min datter valgte selv og slutte med amningen, og modermælk blev til modersmælkerstatning.

Hun tog det riktig flott at komme på eget værelse og har aldrig vist tegn på hun ikke trives i egen seng og på eget værelse. Hun vil ikke sove med os i vores seng. Hun bliver urolig. Vi oplever hun finner mere ro i sin egen seng.

Vi har siden marts haft nogen gode dage, men sammenlagt har vi oplevede at hun har sovet igennem 10-20 gange . Sovet igennem er for os at hun vågner 1-2 gange får sutten og sover med det samme igen. 3-5 gange total har hun sovet natten igennem. Dette er ofte kun sket når hun er kommet sent i seng (kan skyldes meget forskelligt).

Min datter har fine rutiner dagen igennem. Sover hverdag i børnehaven 1-1,5 time fra kl. 11.30. Hun er meget aktiv af sin alder, fremme i skoene og udforsker verden og de mennesker som hun møder. Hun trives rigtig godt i børnehaven og elsker at være der. (Vi bor i Norge og der starter de direkte i børnehave når de er 1 år)

Vi har fine rutiner om aftenen; aftensmad, bad, hygge, en lille flaske med mælk inden på hendes værelse i skødet på mor eller far. Vi sidder på en stol ved siden af sengen til hun sover og det tager mellem 5-15 minutter. Hun kommer i seng når hun viser ...

Annonce

... tegn på træthed, lægges mellem 18-19.00, oftest kl 19.00 og aldrig efter kl. 19.00, da bliver hun overtræt.

Vi høre hende 0-2 gange før vi går i seng kl. 22. problemet løser hun ofte selv eller vi giver hende sutten som hun ikke finder (hun har masser af sutter i sengen) og hun sover med det samme.

Mellem kl. 00-01 da starter det. Hun vågner og vi kan ikke få hende til at sove igen. Dette står på mellem 2-4 timer stort set hver nat.
Hun virker nogen gange frisk og ikke lyst til og sove mere. Men ofte opplever vi også en pige som virker ulykkelig, træt og vil gerne sove men kan ikke finde ro. Vi prøver at snakke med hende, stryge hende på ryggen, berolige hende. Vi sidder på en stol ved siden af hende eller ligger på en madras ved siden af hende med hånden ind til hende så hun ved vi er der.

Men ingen får sovet.... min mand og jeg skiftes hver nat og vi gruer os for hver nat. Hvor lang tid skal vi være vågen igen. Vi er trætte!

Vi tror hun er meget plaget af sine tænder som kommer ud. Flere hjørne tænder er kommet ud og flere er på vej.

Det gør ondt at se min datter er træt om dagen på grund af de manglende timer om natten. Ofter får hun lov til at sove til hun vågner om morgen når hun har været oppe om natten. Sover ofte til kl. 7.00.

I børnehaven har vi aftalt hun får lov til at sove 2 gange om hun har behov for det. Jeg tror ikke på min datter bliver lykkerligere af at vi nægte at sove når hun er træt. Hun er alltid træt når vi lægger hende kl. 19.00. Yderst sjælden vi har problemer.

Hvad skal vi gøre for at hjælpe vores datter med at sove natten igennem?

Håber du kan hjælpe os! Den første søvnspecialist kunne ikke hjælpe.

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

15. januar 2024 | Opdragelse | 21 mdr.

Rutiner og weekend

Kære Helen Tak for dit svar og gode råd angående mad og svingende appetit....

13. januar 2024 | Sovevaner | 15 mdr.

Tidlige morgener - 15 mdr.

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg håber du kan hjælpe et par...

3. januar 2024 | Kost og ernæring | 21 mdr.

Nedsat appetit? - 21 mdr.

Kære Helen Godt nytår. Åh, det der med mad. H er en skøn lille...

Annonce

Viden om børn:

Babynest

En babynest er oprindeligt en svensk opfindelse, som efterhånden har spredt sig over hele verden. Også i Danmark er det meget populært at bruge en nest til sit barn.

En babynest kaldes også en babyrede, og den bruges til at lægge dit barn i, når du gerne vil have, at dit barn skal føle sig omsluttet og holdt, og du ikke selv kan have dit barn i armene. Det vil sige, at hver gang du lægger dit barn fra dig, fordi du f.eks. skal ordne vasketøj, lave mad, tale i telefon eller...

Læs mere i Babylex

Vitaminer børn

Sundhedsstyrelsen anbefaler følgende vitaminer til børn:

- D-vitamin gives dagligt til alle børn, fra barnet er 14 dage, og til det fylder 4 år. D-vitamin er med til at styrke barnets knogler. Der gælder særlige regler for D-vitamin til børn med mørk hud, og børn som får modermælkserstatning.

- Jern-dråber gives til børn, der er født for tidligt (< 37 uger) og til alle børn, som har en fødselsvægt på under 2500 gram. For tidligt fødte børn har behov for...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Når jeg føler mig dum, så skriver jeg til dig, hvor saglighed, oplysthed og empati mødes på det smukkeste. Tak for det!

Hilsen
Mor på 39