Søvn og gråd - vol 2

21. oktober 2017

Kategori:
Alder:
2 mdr.

Søvn og gråd - vol 2

Kære Helen.

Tak for dit svar på mit tidligere spørgsmål.
Jeg har nogle opfølgende spørgsmål som jeg håber du også vil hjælpe mig med?

Lidt mere baggrund om mine drenge. De er født 5 uger for tidligt med meget lav fødselsvægt 1900g (idag 5 kg) og 1300 g (i dga 4 kg), og vi var indlagt i 4 1/2 uge på neonatal. Carl, den mindste, slap først sonden helt dagen før vi tog hjem efter 4 1/2 uge. Christoffer ammede frit hos mig fra uge 37+3 ca., og tog fint på i vægt og slap sonde der ca.

De fik i sonden beriget modermælk med FM85 hvilket gav lidt mave kneb en gang i mellem, men dette kunne aflastet ved cykelmave.

Ved udskrivelse skulle Carl have tre fuld måltider ved flaske af min mælk tilsat 3% FM85, og dette gav desværre endnu flere maveproblemer, dog en del skrig og skrål ved måltiderne, da han absolut ikke ville spise den blanding, og vi starter ham i lactulose 2*2 ml dagligt. Dog holdt vi ved og fandt en rytme så han fik sine måltider. Samtidig ammede de ved mig, de blev vækket hvis de ikke havde spise i max 3 1/2 time. som tiden går fungere det dog ikke mere.

De er nu ca. 4 uger over termin, og jeg vælger at de skal melde sig selv. det gør de i svingende intervaller sig er der aldrig gået over 5 timer. Carl er nu ude af FM85 måltideren, de ammer ikke længere grundet div. årsager, men får grøn allomin 60% af tiden og alm. allomin 40% a tiden. I skrivende stund har Christoffer ikke haft afføring i ca 3 døgn trods lactulose de først dage 3 ml dagligt og i dag er vi startet op med movicol junior et brev per dag. Carl havde afføring i går, men kun fordi han fik målt temperatur rektalt, som åbenbart samme lidt skub i en prut.

Du spørger om de græder på andre tidspunker en om morgene ca en ...

Annonce

... time efter flaske. og JA det gør de. Vi er nok i kolik mængden af gråd, men der er ikke den samme rytme i det. I dag har været eksptionel skreng me to ungerne der ikke have sovet samtidig på noget tidspunkt og kun max 4 af gange. Carl sjat spise, måske fordi der er så meget pres på systemet og begge klynker. De er svære at ligge til at sove ( det er de desværre generelt med putte sessætioner på op mod 1 1/2 time). De slår prutter og hvilket udløse gråd/klynk hos begge.

Vi prøver at bøvse dem af, men de har aldrig været de mest gavmilde bøvserer, så det er lidt svært med det. De har, som mange andre babyer, aften pylder det er der nok ikke så meget at gøre ved. Vi har skånet den for indtryk ret meget, intet tv, musik, store forsamlinger, generel larm osv, men prøver at lempe dem ind i det efterhånd som de bliver ældre.

Jeg må indrømme jeg er ved at være tyndslidt. Glæden ved at havde fået sådan to små pus er lidt svær at finde. Søvnmanglen lærer man at leve med, men al den gråd... de virker utrøstlige til tider og vil bestemt ikke overgive sig til søvnen.
Vi tænker at det er maven der driller, præmatur forbandelse kan man vel nærmest kalde den.

Tror du meget af det her bunder i mave problemer, og i så fald er det noget man vokser fra? Er der noget vi kan gøre?

Det skal lige siges, af de også har gode perioder, hvor man får massere smil og lidt nus og de pludre med og følger dejligt opmærksom med i omgivelserne og man kan have en hygge stund med lidt sanglege, øjenkontakt, smil og grimassere.

Jeg har på din opfordring bestil dine to bøger om søvn og flaske/amning.

Det blev til en ordentlig smører, og du kan nok fornemme frustrationerne mellem linjerne

Med venlig hilsen
Camilla

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

Annonce

Viden om børn:

Vedligeholdelse af barnevogn

Med det danske vejr skal en barnevogn kunne tåle lidt af hvert, men hvis man vil have at den skal kunne holde længe, så er man nødt til at gøre sig nogle tanker om vedligeholdelse og også medtænke at bruge tid på vedligeholdelse.

For eksempel kan kalecherne ikke tåle stærkt sollys, så vognen skal ind i skyggen, hvis man vil undgå, at den falmer. Stellet kan heller ikke tåle salt fra snesjappet og skal derfor skylles af, når man kommer hjem, hvis man vil undgå rust. Og kassen...

Læs mere i Babylex

Strækmærker

Under graviditeten oplever mange kvinder at de får strækmærker i takt med at maven vokser.

Har man først fået strækmærker forsvinder de ikke igen, men de bliver som regel næsten usynlige indtil en næste graviditet.

Mærkerne skyldes bristninger i underhuden. De kommer både fordi at maven vokser, men også fordi der sker nogle hormonelle forandringer. De kommer ofte på maven, lårene, brysterne, ballerne og/eller armene, og i starten ses de ofte som rosa eller blålige...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Jeg har nu i over 3 år været medlem af din hjemmeside og har ALTID påskønnet dine gode og fornuftige råd omkring mine to børn. Selvom du aldrig har mødt mine børn, har du altid rådgivet mig som om du hele tiden har været en del af deres liv......

Du er klart den bedste og ærligste sundhedsplejerske jeg nogenside har stiftet bekendtskab med, og jeg vil altid sætte pris på dine gode råd, som har gjort min hverdag bedre og mindre skræmmende.

Endnu engang tusind tak.