Brev:
Kædedyne nødvendig - del II
21. oktober 2017
Alder:
8 mdr.
Kædedyne nødvendig - del II
Hej igen Helen.
Sundhedsplejersken rådgav os i forhold til en kæde/kugle dyne og appellerede til at han fremtidigt bruger en sådan. Jeg følte nok ikke rigtig at der var noget valg og lejede derfor med det samme en ved lejeteket, som han nu har brugt i knap 14 dage.
Han har ikke virket besynderlig glad for den. Dog har den kunne give en ekstra time i barnevognen, hvilket er meget, når S før gerne sov under en time pr lur.
Det har ikke været vores ønske at starte med at anvende disse dyner, da vi synes at vi ligesom gør ham handicappet, hvor det måske bare mere er et spørgsmål om tid og udviklingsstadier der skal passeres..!?
Vi har dog været og er stadig desperate for at få søvn. Så vi greb egentlig ud efter denne løsning, selvom at vi ikke ønsket at S skal bruge en. Vi er nok også bange for at skabe et "problem" som ikke er der.
Jeg er uddannet specialpædagog og kender derfor lidt til dynerne. Dog kun i forhold til mennesker med ADHD og særlig sensitivitet, hvilket nok også er medvirkende til, at brugen af disse skræmmer mig lidt.
Vi har haft købt en tyngdepose, men sendte den retur, da det ikke var et hit. Så den er afprøvet. Det er lidt som om at han får klaustrofobi og egentlig bare gerne vil kunne bevæge sig frit. Det kunne han også i denne, men da han altid sover på siden, tror jeg at den havde den modsatte effekt og blot virkede tyngende.
I dag har jeg forsøgt mig med en Dun-i-duo (ala voksi-pose) i barnevognen og en dyne godt tætsluttende om ham. Så har jeg spændt posen lidt om ham, så det giver lidt samme effekt som kædedynen (tænker jeg)! Så håber jeg at det er en løsning.
Men det ændrer jo ikke på, at S. lige nu har nok at forholde sig til: han trækker helt sikkert mange indtryk ind - også flere end mange andre børn, er i separationsfasen og er ved at få tænder.
Hvad der ligger til grund for at han sover korte lure om dagen og sover rastløst fra 00-07 kan vi bare ikke gennemskue. Han falder selv i søvn der ved 19.30 tiden og kalder ikke på os, men ønsker blot sutten et par gange i indslumringsfasen.
Lige nu ser rytmen ca således ud:
6.30 - 7.00: Vågner
9.00 - 9.30: formiddags lur ( sover ca 45 min)
12.00 - 12.30: Middagslur (sover ca 45-50 min)
15.00 - 15.30: eftermiddagsprogram (sover ca 45-50 min)
Ca. 19.30 : puttes til nat
Vi har prøvet at sløjfe eftermiddagsluren, hvilket bare slet ikke fungerer!? 😶😐
Såååå... her står vi og ved ikke hvad vi skal vælge til eller fra.. 😬 - eller hvad vi kan gøre for at den lille mand bare sover en time eller lidt mere i dagtimerne... Gjorde han det, kunne det jo være, at vi kunne sløjfe den sene lur...