Brev:
Vil ikke sove om natten
4. oktober 2017
Alder:
0 mdr.
Vil ikke sove om natten
Hej Helen
Vi skriver fordi vi for 13 dage siden blev forældre til en sød lille pige. Om dagen sover hun utrolig fint, er nem og let at aflæse. Typisk bliver hun ammet kl 9 (først det ene bryst i ca 20-30 min og derefter det andet efter behov), hvorefter hun sover ca 2-2 1/2 time. Dette gentages resten af dagen (selvfølgelig bliver hun skiftet løbende efter behov og hygget om, når hun er vågen med fin kontakt). Eftermiddag og tidlig aften sover hun op til 3 timer.
Typisk falder hun i søvn i mine arme og flyttes derefter til enten hendes seng, til vores slyngevugge eller bliver liggende midt i vores seng, hvis jeg fx har ammet hende liggende. Om dagen oplever vi altså ingen problemer med at flytte hende, når først hun sover.
Hun vejede 3800 ved fødslen, tabte sig 7 pct. på de første 4 dage, men vejede 4000 da hun var 10 dage gammel, så det virker til, at der er nok mælk ifølge vores SP.
Om aftenen og især om natten har hun dog de sidste 3 døgn været helt anderledes. Hun vil ikke slippe brystet - og hvis hun gør er det for ganske kort tid hvorefter hun sutter og søger kraftigt ud i luften og begynder at græde. Tidligere kunne jeg med held amme hende liggende om natten, men nu falder hun ikke længere til ro. Sutter, slipper, bliver nærmest vred og hektisk indtil hun igen får brystet. Sådan bliver det ved - ingen ro. I nat var det sådan fra 22 - 4 groft sagt. Kun afbrudt af en enkelt reel lur i slyngevuggen, hvor hun konstant blev rokket.
Mine bryster bliver selv sagt slidt af dette og efter halvanden times amning begynder de at føles helt tomme. Samtidig oplever vi, at hun begynder at gylpe til sidst, hendes mave knurrer og hun havde afføring i bleen op mod 5 gange i nat.
Hvad kan vi gøre bedst for at hjælpe hende til en rolig nat? Og os selv, så vi får et minimum af søvn?
Hilsen