Vil ikke sove om natten

4. oktober 2017

Kategori:
Alder:
0 mdr.

Vil ikke sove om natten

Hej Helen

Vi skriver fordi vi for 13 dage siden blev forældre til en sød lille pige. Om dagen sover hun utrolig fint, er nem og let at aflæse. Typisk bliver hun ammet kl 9 (først det ene bryst i ca 20-30 min og derefter det andet efter behov), hvorefter hun sover ca 2-2 1/2 time. Dette gentages resten af dagen (selvfølgelig bliver hun skiftet løbende efter behov og hygget om, når hun er vågen med fin kontakt). Eftermiddag og tidlig aften sover hun op til 3 timer.

Typisk falder hun i søvn i mine arme og flyttes derefter til enten hendes seng, til vores slyngevugge eller bliver liggende midt i vores seng, hvis jeg fx har ammet hende liggende. Om dagen oplever vi altså ingen problemer med at flytte hende, når først hun sover.

Hun vejede 3800 ved fødslen, tabte sig 7 pct. på de første 4 dage, men vejede 4000 da hun var 10 dage gammel, så det virker til, at der er nok mælk ifølge vores SP.

Om ...

Annonce

... aftenen og især om natten har hun dog de sidste 3 døgn været helt anderledes. Hun vil ikke slippe brystet - og hvis hun gør er det for ganske kort tid hvorefter hun sutter og søger kraftigt ud i luften og begynder at græde. Tidligere kunne jeg med held amme hende liggende om natten, men nu falder hun ikke længere til ro. Sutter, slipper, bliver nærmest vred og hektisk indtil hun igen får brystet. Sådan bliver det ved - ingen ro. I nat var det sådan fra 22 - 4 groft sagt. Kun afbrudt af en enkelt reel lur i slyngevuggen, hvor hun konstant blev rokket.

Mine bryster bliver selv sagt slidt af dette og efter halvanden times amning begynder de at føles helt tomme. Samtidig oplever vi, at hun begynder at gylpe til sidst, hendes mave knurrer og hun havde afføring i bleen op mod 5 gange i nat.

Hvad kan vi gøre bedst for at hjælpe hende til en rolig nat? Og os selv, så vi får et minimum af søvn?

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

20. december 2023 | Sovevaner | 0 mdr.

Vuggedød og sovestilling

Kære Helen Jeg er netop blevet farmor til en dejlig lille dreng. Fødslen er...

9. oktober 2023 | Diverse | 0 mdr.

Nyfødt første bad

Hej Helen Så kom vores lille dreng til verden, med en FV på 3840 og 54 cm,...

4. oktober 2023 | Graviditet | 0 mdr.

Gravid og hånd-, fod- og mundsyge

Hej Helen Jeg er gravid i 5 måned, og vi skal i weekenden til...

Annonce

Viden om børn:

Efterveer

Efter fødslen skal livmoderen trække sig sammen til normal størrelse igen, - disse sammentrækninger kalder man efterveer. Jo flere børn man har født, jo mere vil livmoderen skulle trække sig sammen, og jo værre er efterveerne ofte.

Efterveer mærkes ofte under amning. Når barnet dier ved brystet, produceres hormonet oxytocin, der får livmoderen til at trække sig sammen og i dagene efter fødslen vil livmoderen gradvist blive mindre - lige efter fødslen går livmoderen ofte til...

Læs mere i Babylex

Kravlegård - køb af kravlegård

Nogle familier lever fint uden en kravlegård, hvor andre familier har stor glæde af at anskaffe sig en sådan.

En kravlegård kan være praktisk, når du skal i bad, står og laver mad, måske er nødt til at gå i kælderen med vasketøj... Kravlegården giver dig mulighed for at lægge dit barn et trygt sted, hvis du ikke lige kan holde øje med barnet i nogle minutter.

I nogle familier virker kravlegården også som et trygt, genkendeligt og dejligt sted at finde ro. Hvis der...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid yderst brugbare svar. Det er en fantastisk service at kunne skrive til dig og få din kyndige vejledning igen og igen.

- Tak fra tvillingernes mor