Mange opvågninger om natten - 1 år

2. oktober 2017

Kategori:
Alder:
12 mdr.

Mange opvågninger om natten - 1 år

Kære Helen

Vi har en dreng på 1 år, hvor søvn om natten har været noget som har fyldt meget fra starten af.

Han har måske 4 gange sovet 6-7 timer i stræk og sådan er det jo for nogle kan jeg læse mig frem til.

Vi har mange opvågninger og vi købte en tyngdepose til ham, da han var omkring 9 måneder med positiv effekt i starten, hvor han tog mange timer i stræk. Vi var også udfordret med putteningen på det tidspunkt som kunne tage op til to timer, men efter tyndgdeposen kunne vi ligge ham ned og holde ham i hånden og så sov han for det meste indenfor et kvarter.

Lige nu er putteningen sådan at han får en natflaske inde i stuen. Så børster vi tænder, ruller gardinet ned sammen og ligger ham i sengen med babysleep musik i baggrunden imens, at vi nuser og holder ham i hånden. Vi startede med for en måneds tid siden at prøve at tage vores hånd mere og mere væk fra ham, da han nærmest virkede afhængig af at falde i søvn ved at holde i hånden. Vi prøvede at holde ham ved benene stille og roligt og når han så fandt ro, bare sidde ved siden af sengen og sige schh.. Når det er lykkedes (at han er faldet i søvn uden at holde i hånd) så har det været en stor succes om natten. Vi oplever dog bare kun, at det kan lykkedes os enkelte gange og tager meget længere tid.

Når han begynder at sætte og stille sig op i sengen så går vi ud af rummet og siger godnat og kommer først tilbage, når han græder. Vi har dog aldrig prøvet (heller ikke efter flere timer) at han overgiver sig og selv falder i søvn.

Vi prøver mere og mere at ignorere ham, når han vågner op om natten for at han selv falder i søvn igen og at vi ikke skal rende inde hos ham ...

Annonce

... 10 gange om natten. Han vil gerne have sin sut, som han altid bruger, når han skal sove. Vi har dog mange perioder hvor han vågner kl. 02-03 og her er det eneste der duer at vi ligger os ved siden af ham og holder ham i hånden igennem tremmesengen til han sover igen. Vi har en madras som vi kan ligge os på inde hos ham. Dette har vi gjort for simpelthen at overleve dagen igennem arbejdet, da vi begge er på arbejde nu igen.

Han bliver meget urolig hvis vi tager ham ind i sengen til os.

Vores dreng er ikke en som spiser meget i løbet af dagen. Han er en 'småspiser' og spiser kun meget af det som han virkelig godt kan lide som fx lasagne. Meget mad vil han ikke en gang smage. Vi prøver ellers at dele det pænt op på tallerken og lade ham udforske selv. Men han har aldrig været en som spiser meget til trods for at være en aktiv dreng. Hans vægt er dog fin og han følger sin kurve, som han skal. Han er ofte i godt humør og han får en flaske inden lur af ca 150 ml.

Han sover i vuggestuen (han har gået i vuggestue i to måneder nu) fra 12-14 ca. og hjemme sover han lur fra ca 9.30-10.30 og så igen 13-15. Så hjemme har han to lure. Han har altid været god til at sove om dagen.

Han er nysgerrig og udvikler sig fint motorisk. I vuggestuen går det også godt. Han er dog meget træt og svær at gøre tilfreds, når vi får ham hjem igen.

Vi er der lige nu, hvor vi har accepteret at have en dreng som vågner mange gange på en nat. Vi vil bare sådan gerne kunne 'lære' ham at falde i søvn selv og ikke være så afhængige af os i det - og slet ikke midt om natten.

Han går ofte i seng mellem 18.30-19 og sover til 6.30.

Med venlig hilsen
Christina

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

12. februar 2024 | Sovevaner | 10 mdr.

Hvor meget skal min datter sove?

Hej Helen Jeg har en datter, som er 10 måneder gammel. Hvor meget skal hun...

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

Annonce

Viden om børn:

Brystpumpe

En brystpumpe er en pumpe, som kan stimulere til mælkedannelse og som kan malke mælk ud af kvindens bryst.

Der findes både manuelle og elektriske brystpumper og hvilken type pumpe du bør vælge, afhænger helt af dit behov for udmalkning.

Den manuelle brystpumpe vil ofte være god, hvis man som kvinde ammer og kun en gang imellem - f.eks. i forbindelse med en enkelt tur i byen - har brug for at malke overskydende mælk ud. Det er altså en pumpe der fint kan bruges,...

Læs mere i Babylex

Gluten til baby

De fleste børn kan tåle gluten, og gluten kan introduceres til barnet i 4-6 måneders alderen under hensyntagen til de anbefalinger, der i øvrigt gælder om variation i kosten, når skemad gives til småbørn.

Hidtil sagde man, at spædbørn ikke måtte introduceres til gluten før efter 6 måneders alderen, men disse anbefalinger blev i 2015 lavet om, da der ikke er fundet videnskabelig dokumentation for at vente med at introducere gluten.

Gluten findes især i hvede, mens...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen :-)

Ja der er mange spørgsmål for tiden.... rart man får gode råd og information fra dig!

Håber du har nøglen til en bedre nattesøvn for os to "gamle"... vi trænger efterhånden til en go nats søvn...

...og tak for dine tidligere svar - guld!

Mange hilsner
Sanne, mor til tvillinger