Brev:
Ændring af søvnvaner II
25. september 2017
Alder:
11 mdr.
Ændring af søvnvaner II
Kære Helen
Mange tak for hurtigt svar! Og dejligt med en der foreslår en anden vej end den kolde tyrker, som jeg har udsat måned efter måned, da sandheden er at jeg nok ville tude ligeså meget som min lille pige.
Jeg vil afprøve dine råd. Har dog nogen opfølgende spørgsmål:
1) Du skriver, at jeg for at vænne hende fra behovet for bevægelse skal lægge mig til at sove sammen med hende. Betyder det (som jeg læser det), at jeg lægger hende sammen med mig i min seng? Skal jeg så derefter vente til hun sover dybt nok, og så bære hende over i tremmesengen? Jeg tør ikke lade hende ligge alene i min seng, da hun er et meget aktivt barn, der kan være ude over kanten på et splitsekund.
2) Apropos det aktive barn, så betyder det at jeg lægger mig med hende i min seng på ingen måde at hun falder i søvn. Tværtimod forbinder hun voksensengen med et dejligt sted at tumle rundt, og hun kaster sig omkring i fryd. Jeg har netop forsøgt, og det gik som følger: Jeg sang en sang med hende på armen for at få hende til at falde til ro, hvorefter jeg lagde mig med hende tæt ind til mig. Hun begyndte straks at tumle omkring, havde en fest, og var hurtigt lysvågen (det skal siges at hun var meget træt, da vi begyndte ved 19:30-tiden). Jeg tog hende op og gik rundt, og vi prøvede igen, hvorefter det samme skete. Prøvede også tredje gang med samme resultat. Fjerde gang gik jeg jeg rundt med hende til hun var meget tæt på at sove. Da vi lagde os lå hun stille en tid, hvorefter hun igen begyndte at tumle. Femte gang ventede jeg til hun havde lukkede øjne, men var på et stadium hvor jeg er sikker på, at hun ville have sat sig op med det samme, hvis jeg havde lagt hende i hendes egen seng. Denne gang blev hun liggende, faldt rigtigt i søvn, og efter en halv times tid bar jeg hende over i hendes egen seng.
Hvad tænker du er smartest i denne situation? Skal jeg prøve om hun gradvist kan være mere og mere vågen, når vi lægger os, eller er der chance for at hun falder i søvn, hvis jeg lader hende tumle længe nok? Har på nætter hvor jeg var for træt til at bære rundt på hende, når hun er vågnet om natten, ladet hende mosle rundt i sengen mens jeg har samlet kræfter, men det er vist kun sket en enkelt gang at hun faldt i søvn af sig selv.
3) Hun bliver nødt til at sove indenfor nu, da det er for varmt udenfor (ca. 35 grader), så at bruge klapvognen er pt ikke en mulighed. Skal min nye barnepige da forsøge samme fremgangsmåde med at lægge sig med hende, når hun skal sove lur? Jeg skal til at tilbage på arbejde efter sommerferie i Danmark, så hun bliver nødt til at tage over i dagtimerne.
4) Du skriver også noget om rytmer i dit svar. Derfor har jeg følgende spørgsmål: Min datter virker hurtigt træt om morgenen og sover derfor lur omkring 9:30-10 i 30-60 min. Om eftermiddagen bliver hun lagt ved 13:30-14-tiden, men har nu de seneste 3 uger konsekvent kun sovet 30-40 min her også. Før kunne hun sove noget længere. Om natten sover hun fra 19.30-20 til 5:30-6:30 om morgenen, hvor jeg ammer hende. Hvis hun ammes tidligt kan hun i nogle tilfælde sove lidt videre til omkring kl 7. Dvs, at hun faktisk på mange dage kun sover godt en time i løbet af dagen, hvilket ikke er ret meget. Spekulerer over, om det er fordi hun snart er ved at være klar til kun en enkelt lur, men omvendt er der morgener, hvor hun praktisk taget er klar til at sove igen efter morgenmaden, så tænker at det nok ikke er nu, morgenluren skal droppes? I starten var hun pjevset resten af dagen efter eftermiddagslur, men pt går det egentlig OK. Skal så bare sørge for at hun ikke kommer for sent i seng.
Mht måltider får hun faktisk kun fire rigtige måltider i løbet af dagen, men hun har god appetit, og jeg synes egentlig det fungerer:
7:30-8: morgenmad efterfulgt af flaske
11:30: frokost. Prøver at introducere mælk i kop, men hvis hun stort set ikke rører den, får hun resten på flaske
15: eftermiddagsmad + mælk i kop, evt resten på flaske
18-18:30: aftensmad + mælk i kop eller som aftenflaske
Det er sjældent at hun sover igennem, men jeg tror ikke at det skyldes sult, når hun vågner. Det er mere en tryghedsting. Natamning blev droppet uden problemer for omkring tre måneder siden.
Tak igen for vejledning!
Mange hilsener
Anne