Brev:
Baby hoppet tilbage til gammelt søvnmønster
22. september 2017
Alder:
6 mdr.
Baby hoppet tilbage til gammelt søvnmønster
Kære Helen
Tak for dine gode svar - jeg har før skrevet om frustrationer omkring min søns manglende lyst og evne til at falde i søvn. Siden han var omkring 3 måneder har det været en kamp at få ham til at falde i søvn. Vi havde nogle rigtig helvedesuger, da han skulle finde sin nye søvnrutine. Men for 2-3 uger siden virkede det til, at vi var igennem det værste. Han tog 3 gode lange lure hver dag i barnevognen og faldt i søvn af sig selv. Vi havde næsten gjort slyngevuggen overflødig.
Men men men - indenfor den sidste uge er han ligesom hoppet tilbage til sin dårlige søvnmønster. Han vågner om natten og prøver at vende rundt på maven og falder først i søvn, når jeg lægger ham i slyngevuggen og gynger ham. Han kæmper mod hver eneste lur i løbet af dagen - og jeg kan kun få ham til at sove i slyngevuggen igen. Han begynder at græde hvis jeg lægger ham i barnevognen - og skal altså gynges i søvn, ofte mens jeg samtidig holder hans ben og spiller hvid støj i baggrunden. Det er en kunst at få ham til at sove. Og så vågner han efter kun 45 minutter og ender med at være hamrende træt, fordi han ikke får sovet.
Han er meget optaget af at bevæge sig og prøver tydeligt at finde ud af at kravle ved at ligge med strakte arme eller skubbe numsen i vejret. Det virker som om, han er så ivrig for at vende sig rundt, at han ikke kan finde ro hverken nat eller dag. Hans tænder ser også ud til at være lige ved at bryde frem - men nu har vi i 14 dage sagt næsten hver dag, at det må være tænder.
Hvad er det der sker - og har du gode råd til, hvordan vi kan støtte ham (og os selv !) til at sove bedre?
Mange hilsner
Sofie