Baby hoppet tilbage til gammelt søvnmønster

22. september 2017

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Baby hoppet tilbage til gammelt søvnmønster

Kære Helen

Tak for dine gode svar - jeg har før skrevet om frustrationer omkring min søns manglende lyst og evne til at falde i søvn. Siden han var omkring 3 måneder har det været en kamp at få ham til at falde i søvn. Vi havde nogle rigtig helvedesuger, da han skulle finde sin nye søvnrutine. Men for 2-3 uger siden virkede det til, at vi var igennem det værste. Han tog 3 gode lange lure hver dag i barnevognen og faldt i søvn af sig selv. Vi havde næsten gjort slyngevuggen overflødig.

Men men men - indenfor den sidste uge er han ligesom hoppet tilbage til sin dårlige søvnmønster. Han vågner om natten og prøver at vende rundt på maven og falder først i søvn, når jeg lægger ham i slyngevuggen og gynger ham. Han kæmper mod hver eneste lur i løbet af dagen - og jeg kan kun få ham til at sove i slyngevuggen ...

Annonce

... igen. Han begynder at græde hvis jeg lægger ham i barnevognen - og skal altså gynges i søvn, ofte mens jeg samtidig holder hans ben og spiller hvid støj i baggrunden. Det er en kunst at få ham til at sove. Og så vågner han efter kun 45 minutter og ender med at være hamrende træt, fordi han ikke får sovet.

Han er meget optaget af at bevæge sig og prøver tydeligt at finde ud af at kravle ved at ligge med strakte arme eller skubbe numsen i vejret. Det virker som om, han er så ivrig for at vende sig rundt, at han ikke kan finde ro hverken nat eller dag. Hans tænder ser også ud til at være lige ved at bryde frem - men nu har vi i 14 dage sagt næsten hver dag, at det må være tænder.

Hvad er det der sker - og har du gode råd til, hvordan vi kan støtte ham (og os selv !) til at sove bedre?

Mange hilsner
Sofie

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Kostfibre og børn

Det lille barn kan få diarré og løs afføring af at få for mange kostfibre. Især hvis barnet spiser grød og brød med hele kerner, eller rå grøntsager og meget frugt, kan barnet få for mange kostfibre.

Små børn må gene spise fuldkorn, men det anbefales, at de også spiser andre kornprodukter, da de let kan få for meget kostfiber. Når barnet i 8 måneders alderen begynder at spise brød, så bør ca. halvdelen af brødet være rugbrød og fuldkornshvedebrød og resten varieres mellem hvidt...

Læs mere i Babylex

Barselsbesøg

I nogle kommuner tilbyder sundhedsplejersken at komme på besøg meget hurtigt efter fødslen. Dette sker hvis fødslen f.eks. er foregået hjemme, eller hvis moderen er gået meget hurtigt hjem efter fødslen.

Også jordemødre tilbyder nogle gange barselsbesøg i hjemmet, hvis kvinden er udskrevet inden for 48 timer efter fødslen eller hvis der er tale om en hjemmefødsel. Man taler normalt om et barselsbesøg når sundhedsplejerske eller jordemoder kommer på besøg i hjemmet 3-5 dage efter...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Jeg beder dig om hjælp, for jeg ved ikke hvad jeg ellers skal stille op. Jeg har læst flere af dine råd på nettet og jeg syntes du er hamrende dygtig og har hjertet på rette sted.

Et kæmpe stort TAK fra en fan.

Rikke