Skriger om natten 17 måneder

30. august 2017

Kategori:
Alder:
17 mdr.

Skriger om natten 17 måneder

Hej Helen

Igen igen tak for dine svar. Vi har igen haft en dejlig dreng, der er medgørlig, når min mand og jeg gør en indsats sammen :) Så tak for gode råd. Nu har vi brug for hjælp igen.

Min dreng er nu 17 måneder og er begyndt at vågne om natten. Han græder, skriger og vrider sig rundt i sin seng. Det virker som om han bliver bange for mig, for han skriger mere og vender sig væk, når jeg vil holde en hånd på hans mave, ae ham på kinden eller bare vil finde hans sut, så sparker han og græder voldsomt. Jeg tænker om han mon drømmer. Men uanset hvad, hvordan kan vi håndtere det?

Siden han var 4 måneder, har han sovet igennem om natten og kun vågnet for amning eller mistet sut. Da han blev 11 måneder kom han på eget værelse og efter en uge skulle vi ikke ind og give ham sutten mere. Han vågnede altså først, når han skulle op kl. 06.

Han bliver puttet kl. 19.30 af min mand. Får læst en lille historie og en sang, der bliver sagt godnat. Her ligger han en 20-minutters tid og læser i bogen, pludrer lidt og hygger sig. Når der bliver stille, går vi op og ligger bogen på plads og han sover som han plejer på maven, med sin nullesnor i hånden. Så vågner han kl. 22 og græder og skriger. Nogle gange hjælper det bare at give sutten, men det bliver værre og værre og til sidst vil han ikke have sutten, så skriger han bare. Jeg har en idé om, at det er en dårlig strategi at tage ham op og trøste ham, men jeg må indrømme at jeg har gjort det et par gange, fordi han efter lidt tid hos mig eller min mand falder til ro og vi kan så ligge ham ned igen. Så vågner han godt nok kort tid efter og så bliver jeg så forvirret og frustreret over, hvad der kan være i vejen.

I nat sad min mand med ham fra 24-03, hvor han bare var ulykkelig. Jeg havde stået med ham fra kl. 22-24 så vi er ...

Annonce

... helt færdige i dag.

Hvordan kan vi hjælpe ham Helen? Er det en fase og vi skal bare være tålmodige eller kan vi overse noget i hverdagen, der gør ham utryg?

Jeg vil lige ridse lidt op, som evt. kan have indflydelse på hans nattesøvn.

Han bliver afleveret i dagpleje kl. 09 sover lur 12-15 og bliver hentet 15.30 nogle dage kl. 16.

Han elsker at blive passet af sine bedsteforældre også. Det gør han engang hver anden måned, hvor vi kører med op og spiser aftensmad og kører så hjem. Han bliver og sover og bliver så kørt hjem dagen efter. Jeg tror på, han nyder det.

Han elsker mad og spiser stort set, hvad der kommer på bordet. Så har han fået øjnene op for at mælk smager dejligt, så hver aften inden han puttes, får han et glas sødmælk.

Jeg bliver nødt til lige at have en ting mere med. Det er en diskussion min mand og jeg har haft siden vores dreng var helt lille - og det er fjernsynet. Jeg vil ikke have, at der ses tv, men min mand har ofte siddet og set musikvideoer med ham siden han var lille, når han passede ham. Der er de samme 3-4 musikvideoer og min søn elsker det, men jeg er lidt for nervøs over, hvad det kan have af indflydelse på hans hjerne. Han peger ofte på fjernsynet og siger: "A aa a aaa" som tydeligt er melodien på den sang, han gerne vil se. Det er jo ikke fordi, der sker noget voldsomt i dem, men det går jo stærkt og der sker meget med mange klip. Min mand er for et par uger siden gået med til, at han ikke skal se dem. så igen en indsats sammen, og nu peger ham ikke på fjernsynet mere, han leger udenfor med sin bold eller brandbil. Jeg synes min dreng er sej og samarbejdsvillig, men jeg er betænkelig over, om det har været skadeligt at se dem.

Jeg håber du kan hjælpe og til at skabe en god nattesøvn for vores søn igen.

Venligst
Vædderens mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

13. januar 2024 | Sovevaner | 15 mdr.

Tidlige morgener - 15 mdr.

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg håber du kan hjælpe et par...

2. januar 2024 | Kost og ernæring | 15 mdr.

Vitaminpiller til børn

Kære Helen Godt nytår :) Jeg har lige et par korte spørgsmål i dag....

Annonce

Viden om børn:

Optøning af spædbarnsmad

Hvis du gerne vil have små portioner skemad klar i fryseren, så er det vigtigt at følge disse retningslinjer:

- Nedfrysning skal foregå hurtigt efter, at maden er tilberedt. Maden fryses ned i små bøtter eller poser, som er beregnet til frysning af (baby)mad.

- Maden kan opbevares en månedstid i fryseren, når temperaturen holdes på -18 grader eller derunder. Den begrænsede periode er fastsat for at sikre en god smag i maden.

- Mad som har været...

Læs mere i Babylex

Termin

Termin er betegnelsen for, hvornår man forventer at føde, når man er gravid.

Terminen fastsættes normalt til 40 uger efter man er blevet gravid. Termintidspunktet er således sluttidspunktet for graviditeten.

Man beregner normalt terminen efter første dag i den sidste menstruation.

Terminen bruges også til at vurdere, hvor langt du er henne i din graviditet. I løbet af graviditeten tæller man uger, således at man f.eks. siger at kvinder er 34+6 uger...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en virkelig god brevkasse/side. Du gør et fantastisk stykke arbejde.

Kærligste Hilsener
Mia, gravid med sit første barn.