Brev:
Søvn - aftenputningen
20. august 2017
Alder:
14 mdr.
Søvn - aftenputningen
Hej Helen
Vi har brug for et godt råd eller bare en beroligende besked om at det kan være et kort spring.
Lillesøster på snart 15 mdr. er simpelthen blevet så svær at putte om aftenen, og det tager os som regel en time før hun sover. Vi synes vi har prøvet alt.
Hun har normalt været rigtig god til at blive puttet og egentlig også sovet meget bedre end hendes storesøster men nu er det som om at det hele er ændret.
Vi har og kæmper stadig en del med storesøsters nattesøvn, så tror vi er meget nervøse for at det skal blive lige sådan med lillesøster.
Hvordan og hvor længe putningen tager om aftenen er fuldstændig det samme om hun har sovet 1 lur midt på dagen, to lure eller 30 min på hele dagen. Vi har en "regel" om at hun allersenest må sove til kl. 16 om eftermiddagen. I weekenden ligger vi hende som regel kun til 1 lur kl. 12 hvor hun sover alt fra 1,5-2,5 t. I vuggestuen ligger de hende som regel til 2 lure. En omkring kl. 9 og der sover hun måske 1,5 og så prøver de igen kl. 14 hvor hun sover måske 1 time eller 1,5 men de er begyndt ikke at kunne putte hende til 2. lur så tit. Vi har sagt vi kun putter til en herhjemme men de siger hun er træt om formiddagen.
Men som sagt så er aftenputningen den samme lige meget hvordan hun har sovet om dagen.
Vi gør som vi altid har gjort. Lavet en flaske 135 ml som hun får i vores arme på hendes værelse, derefter begynder vi at synge, ligger hende i sengen, slukker lyset og synger videre. Derefter starter det. Hun er så urolig sætter sig op kontant. Vi siger du skal sove så du skal lægge dig ned. Det gør vi mange gange. vi forsøger at holde blidt på hendes krop for ro og nusse og så bliver hun sur og græder. Det fortsætter i lang tid og lige pludselig efter en time så falder hun i søvn.
Vi har altid siddet hos hende til hun sov. Hun er altid faldet i søvn i sengen og ikke på armen. Vi synes det er så drænende at bruge så lang tid på det og overvejet snart at prøve noget nyt for at lære hende at falde i søvn uden vi er der.
Lidt tidspunkter for dagen som jo varierer.
Hun er begyndt at vågne allerede kl. 5-5.20 (det har hun aldrig gjort før). Vi starter med at putte mellem kl. 19.30-20. Selvom vi venter til senere ændrer det ikke noget. Og ja om dagen sover hun jo ret forskelligt.
Håber du har et godt råd.
Hilsen
nogen lidt frustrerende forældre