Søvn - aftenputningen

20. august 2017

Kategori:
Alder:
14 mdr.

Søvn - aftenputningen

Hej Helen

Vi har brug for et godt råd eller bare en beroligende besked om at det kan være et kort spring.

Lillesøster på snart 15 mdr. er simpelthen blevet så svær at putte om aftenen, og det tager os som regel en time før hun sover. Vi synes vi har prøvet alt.

Hun har normalt været rigtig god til at blive puttet og egentlig også sovet meget bedre end hendes storesøster men nu er det som om at det hele er ændret.

Vi har og kæmper stadig en del med storesøsters nattesøvn, så tror vi er meget nervøse for at det skal blive lige sådan med lillesøster.

Hvordan og hvor længe putningen tager om aftenen er fuldstændig det samme om hun har sovet 1 lur midt på dagen, to lure eller 30 min på hele dagen. Vi har en "regel" om at hun allersenest må sove til kl. 16 om eftermiddagen. I weekenden ligger vi hende som regel kun til 1 lur kl. 12 hvor hun sover alt fra 1,5-2,5 t. I vuggestuen ligger de hende som regel til 2 lure. En omkring kl. 9 og der sover hun måske 1,5 og så prøver de igen kl. 14 hvor hun sover måske 1 time eller 1,5 men de er begyndt ikke at kunne putte hende til 2. lur så tit. Vi har sagt vi kun putter til en herhjemme men de siger hun er træt ...

Annonce

... om formiddagen.

Men som sagt så er aftenputningen den samme lige meget hvordan hun har sovet om dagen.

Vi gør som vi altid har gjort. Lavet en flaske 135 ml som hun får i vores arme på hendes værelse, derefter begynder vi at synge, ligger hende i sengen, slukker lyset og synger videre. Derefter starter det. Hun er så urolig sætter sig op kontant. Vi siger du skal sove så du skal lægge dig ned. Det gør vi mange gange. vi forsøger at holde blidt på hendes krop for ro og nusse og så bliver hun sur og græder. Det fortsætter i lang tid og lige pludselig efter en time så falder hun i søvn.

Vi har altid siddet hos hende til hun sov. Hun er altid faldet i søvn i sengen og ikke på armen. Vi synes det er så drænende at bruge så lang tid på det og overvejet snart at prøve noget nyt for at lære hende at falde i søvn uden vi er der.

Lidt tidspunkter for dagen som jo varierer.
Hun er begyndt at vågne allerede kl. 5-5.20 (det har hun aldrig gjort før). Vi starter med at putte mellem kl. 19.30-20. Selvom vi venter til senere ændrer det ikke noget. Og ja om dagen sover hun jo ret forskelligt.

Håber du har et godt råd.

Hilsen
nogen lidt frustrerende forældre

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

Annonce

Viden om børn:

Undertøj til børn

Bomuld er behageligt, suger sved og kan vaskes ved høj temperatur. Det kan være en stor fordel, så længe børn bruger ble, hvor det ikke kan undgås, at der af og til kommer urin og afføring i undertøjet.

I efterårs- og vintermånederne, kan det dog være en fordel at vælge undertøj af uld. Uld består af ca. 20 procent fibre og 80 procent luft. Det gør, at uld isolerer rigtig godt, og det hjælper derfor barnet med at holde varmen, når det f.eks. sparker dynen af om natten. Uld kan...

Læs mere i Babylex

Madpakke og børn

Når barnet begynder i pasningsordning, vil det mange steder selv skulle have en madpakke med hjemmefra.

Det er altid vigtigt at give barnet et varieret tilbud af fødevarer - det kan være rugbrød eller anden form for fiberholdigt brød, det kan være pasta sammen med rester fra aftensmaden, kød, fisk, frugt og grønt. Jo mere variation, jo bedre :)

Det er en god idé at give barnet ting med, som er pakket lidt hver for sig. Mange børn er glade for at have en madkasse,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tak for at du er til.

Det føles som en dejlig livline at have dig og din hjemmeside, når man er usikker på ting og sager. Man vil jo så gerne gøre alt godt for sit barn:-)

Mor til dreng på 5 måneder