Søn på 4,5 måned skriger om aftenen, når han skal puttes

16. august 2017

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Søn på 4,5 måned skriger om aftenen, når han skal puttes

Hej Helen..

Nu har jeg længe overvejet at skrive til dig, men har bare udsat det.. Nu er jeg bare så frustreret, at jeg snart ikke ved hvad jeg/vi skal gøre..

Min søn Theodor blev født 4 uger før termin, men var alligevel en stor dreng på 3790 g! I starten var der ikke problemer med søvnen og han fik sovet mange lure af en god længde.. Han har altid sovet godt om natten, hvor han har sovet 10-12 timer med få opvågninger. Nu vågner han dog mere op om natten, med 1-2 flasker. (Har været flaske barn siden han var 5 uger, og er god til selv at regulerer sit indtag).

Vores problem drejer sig om aftenputningen! For lidt over 2 måneder siden begyndte han at SKRIGE når han blev lagt til at sove om aftenen.. Uanset om det var i Babynest eller i tremmesengen. Så snart vi gik ind i soveværelset gik der max 10 min., så begyndte han.. Han skreg med alt den kraft hans lille krop havde, så han blev helt varm og rød! Med tiden er det blevet lidt bedre og putningen er gået fra 2 timer til 30/45 min. Vi har prøvet ALT for, at finde ud af om vi kunne stoppe skrigeriet.. Uden held.. Uanset om det er i vores soveværelse eller på eget værelse (hvor han sover fast nu).

Nu bliver han puttet omkring kl. 18 (han kan sjældent holde længere, da han har svært ved at sove om dagen). Han er i godt humør mens ...

Annonce

... vi sammen tænder natlampen og trækker gardinet ned, men to min. efter han rammer madrassen, begynder han at græde! Hvis det er meget ulykkelig gråd tager vi ham op indtil han stopper, hvorefter vi ligger ham igen. Han er tydeligvis træt og drejer også hovedet over i stofbleen, men begynder at græde igen.. Det er ikke en konstant gråd. Han græder højt og hjerteskærende, men stopper så lidt, da det virker til at han egentlig falder hen.. Så "vågner" han igen og starter igen med at græde.. Tit stopper han ikke engang med at græde hvis vi tager ham op af sengen- han fortsætter bare.. Vi sidde altid hos ham til han falder i søvn. Ofte vågner han skrigende et par gange i løbet af aftenen..

Han vågner helt op 2-4 gange fra han puttes til vi står op om morgenen, og disse gange er der ALDRIG noget! Han græder ikke og falder tit i søvn selv efter lidt tid, når han har fået sutten.

For en måned siden begyndte vi at ligge ham til at sove i barnevognen om dagen, hvilket går okay.. Jo længere hen på dagen vi kommer, jo sværer er det at få han til at sove.. Derfor puttes han også tidligt.

Vores sp mener det er hans måde at "lukke" af på og han måske bare har brug for at skrige inden han skal sove..

Det er bare hårdt at høre på.. Er der virkelig ikke noget at gøre?!?

Hilsen
En fortvivlet mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

CE-mærket

Se efter CE-mærket når du køber legetøj

Legetøj skal være CE-mærket. Det er en sikkerhed for at legetøjet opfylder en række krav til sundhed, sikkerhed og miljø. CE-mærket er fælles for Europa og det er Forbrugerstyrelsen, Sikkerhedsstyrelsen og Miljøstyrelsen, der holder øje med at reglerne for CE-mærkning overholdes. Der foretages løbende stikprøvekontroller for at kontrollere at det legetøj, vi kan købe til vores børn, er i orden.

Du skal også være opmærksom på...

Læs mere i Babylex

Brok (hernie)

Et barn der buler lidt ud ved navlen, har sandsynligvis navlebrok. Udposningen er typisk på størrelse med en hasselnød, men den kan også blive stor som en valnød.

Navlebrok er ikke farligt, og det forsvinder ofte før barnet er blevet 2 år. Det giver sjældent gener, men det kan sætte sig fast og give smerter - i disse tilfælde skal brokket skubbes på plads enten af forældrene eller af lægen.

Hvis navlebrokket ikke forsvinder af sig selv, vil man ofte vælge at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for kampen i medierne mod ’skrig dig i søvn’ metoden. Den er godt nok sej!

Jeg videresendte dit indlæg fra din egen side til en kollega, som var grædefærdig af tvivl over om hun var en dum og dårlig mor, når hun bare blev ved med at gå ind til sin grædende søn om aftenen. Hun var simpelthen så lettet og følte sig så godt bakket op. Hun havde fået mange ’gode råd’ fra venner og familie, som også havde forsikret hende om at hun både forkælede barnet og gjorde det utrygt (?!?) med sin inkonsekvens og blødsødenhed.

Det er en vigtig, vigtig kamp du kæmper for at få spredt et væsentligt budskab!