Brev:
Rigide sovevaner om dagen
3. august 2017
Alder:
4 mdr.
Rigide sovevaner om dagen
Kære Helen
Jeg har før skrevet og fået svar på min søns problemer med at sove om dagen. Jeg vil gerne spørge uddybende, hvordan vi kan hjælpe ham til at sove andre steder end i hans slyngevugge, da han er begyndt at vende sig på siden, og jeg er ikke sikker på, at det er en hensigtsmæssig måde at ligge på for ham i slyngevuggen - hvad tænker du?
Lige nu er de fleste af hans 4-5 daglige lure i hans slyngevugge, hvor han er afskåret for at se sig omkring. Jeg kan ikke vugge ham i søvn i mine arme, fordi han bliver ved med at se sig omkring. Han kan være tydeligt træt når jeg giver ham mad, men i det han kommer i vuggen eller bliver lagt et andet sted, begynder arme og ben at spjætte, han laver flitspue, begynder at komme med frustrationslyde og kan kun falde til ro, hvis han vugges voldsomt.
Når vi er ude, vil han ofte ikke sove i barnevogn - vi er ofte nødt til at lade ham blive overtræt i bæreselen, hvorefter vi så kan svøbe ham i dyne og vugge ham i søvn. Inden da, nægter han at falde i søvn.
Er dette en midlertidig tilstand, vi skal leve med og acceptere lige nu? Eller er vi ved at give ham en rigtig dårlig vane, hvor han kun kan sove lure et sted og med meget assistance. Gør vi det ikke har dog vi en overtræt og ulykkelig baby :(
På forhånd tak
Mange hilsner
Sofie