Urolig og grædende om natten - 5 mdr.

3. august 2017

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Urolig og grædende om natten - 5 mdr.

Kære Helen.

Vores datter har i snart to uger sovet utroligt uroligt om natten. I starten vågnede hun, lå og snakkede, begyndte så at råbe og til sidst at græde. Men efterhånden er det gået over i at hun bare begynder at græde, det lader ikke til hun egentlig er vågen, men hun græder hjerteskærende og hvis ikke jeg får hende til at falde til ro hurtigt nok ender hun med at vække sig selv. Nogle nætter kan hun græde på den måde seks gange, plus hun så vågner 2-3 gange for at amme og det trækker altså virkelig tænder ud at blive vækket så mange gange.

Desuden virker det til at hun ikke får sovet ordentligt for hun er mere pylret end hun plejer at være i løbet af dagen. Andre nætter ligger hun bare og er svært urolig, ligger og klasker sig selv på lårene, sparker dyne/tæppe af og bare generelt mosler rundt.

Vi samsover lige nu (S ligger normalt i sin egen seng) men for at jeg kan få hende til at falde til ro lidt hurtigere ligger hun nu i sin babynest i vores seng. Det gør jo også bare at det er frygtelig nemt lige at lange babsen ind over hvilket ofte får S til at falde til ro og sove videre, jeg er bare bange for at det bliver en dårlig vane, for os begge to, at hun skal ammes 4-6 gange i løbet af natten for at få "ro på".

Min søster mener vi skal begynde at give en portion grød eller vælling om aftenen men jeg er bange for om det vil give S ondt i maven og skabe endnu mere urolige nætter. Desuden ville vi gerne vente til hun er 6 måneder (om 11 dage) med at give grød pga. de mave-tarmproblemer i familien som jeg tidligere har skrevet til dig om. Har du nogle gode råd til hvordan vi kan få lidt mere ro på om natten? Og måske en forklaring på hvorfor hun nogle nætter græder sådan?

Hun er ...

Annonce

... desuden også begyndt at vågne efter hun er blevet puttet, nogle gange efter ti min., nogle gange efter 1 time, og bliver svært ked af det. Lige for tiden er det kun mig der kan få lov at putte, hvis far prøver ender det meget hurtigt i gråd. Vi kører vores faste putteritual med nattøj, ren ble, d-dråber, amning i stuen, ned i soveværelset og synge godnatsang, sætter musik på og så er jeg nødt til at vugge hende i mine arme og sige "Shhhh" ind til hun falder til ro hvor jeg så kan lægge hende ned i babynesten hvor jeg så er nødt til at holde på hendes ben til hun er faldet godt i søvn da hun ellers ligger og spjætter og sparker til hun får "vækket" sig selv. En af os går selvfølgelig ned til hende med det samme vi hører hun er ked af det, tager hende op og trøster hende til hun kan puttes igen (her er far sjovt nok okay). Men vi er jo lidt bange for at det her med at blive puttet til natten skal blive noget utrygt fordi mor "forsvinder" når hun sover. Men har jo egentlig heller ikke lyst til at hun skal blive vant til at en af os går i seng sammen med hende for at hun kan sove.

Hun sover nogle ret gode lure i løbet af dagen de fleste dage. Minimum en lur på 1,5-2 timer (nogle gange to) og ellers et par kortere lure af 30-45 min. varighed. Det varierer dog stadigvæk meget hvornår på dagen hun tager sine lure og om den/de lange lure ligger formiddag, middag eller sen eftermiddag. Hendes puttetidspunkt om aftenen er et sted mellem 19:30 og 21, afhængig af den sidste lur og så står hun op mellem 05:30 og 07:30. Hun ammes to gange mellem hver lur i løbet af dagen, så jeg tænker ikke det er fordi hun ikke får nok mælk i løbet af dagen. Hun vil ikke bruge sut så det er heller ikke en mulighed at give den.

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Sutteflaske

For børn der ikke ammes er det vigtigt at man køber en ordentlig sutteflaske. Flasken skal passe til barnet og barnets evne til at sutte.

Det anbefales at man lader barnet "arbejde lidt for føden". Det vil sige at hullet i sutten ikke skal være for stort. Det at barnet skal bruge kræfter på at sutte er vigtigt for kæbernes og tændernes udvikling. Desuden er der en risiko for at barnet kan få ondt i maven, hvis det får maden for hurtigt.

Sutteflaske-sutterne findes...

Læs mere i Babylex

Amning og sex

Når du ammer og dit bryst er fyldt med mælk, så vil det være helt naturligt at brystet lækker eller direkte sprøjter med mælk, hvis du bliver seksuelt stimuleret.

Brysterne kan også være følsomme på en anden måde, end hvis du ikke ammer. De kan være mere ømme og mere spændte, brystvorterne kan også gøre ondt.

Det er heller ikke unormalt at man oplever brystet meget anderledes, når det pludselig tjener som næringskilde for ens barn. Nogle kvinder (og også mænd)...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tusind tak for en rigtig god brevkasse, hvor vi som førstegangsforældre har fået svar på rigtig mange spørgsmål, bare ved at sidde og surfe lidt rundt i kategorierne. Dine gode svar har virkelig været en stor hjælp hele vejen igennem.

Bedste hilsner
Malene og Maria på 6 uger