Brev:
2 år og 8 mdr: Syng eeeen til sidste sang!
2. august 2017
Alder:
2 år, 8 mdr.
2 år og 8 mdr: Syng eeeen til sidste sang!
Kære Helen,
Alt er faser! Men den her har varet næsten 2 år og 8 mdr ;-)
Det drejer sig om vores søns søvnvaner. Vores søn er 2 år og 8 mdr gammel og har stort set altid haft svært ved at falde i søvn til natten.
Når først han sover går det godt. Han sover oftest igennem eller der kan være perioder, hvor han vågner lidt tidligt, men så sover han som regel videre efter lidt trøst eller i vores seng. Han har som regel også let ved at sove til middag både hjemme og i vuggeren. Her kan han sove op til tre timer. Det er praksis i vores vuggestue, at børnene sover så længe de kan, men vi har dog fået sat en begrænsning på ved tre timer.
Problemet er indsovningen til natten. Nat-ritualet starter ved 19.30 tiden med nattøj, to historier og så ind i seng, hvor vi måske snakker lidt om dagen, der er gået, synger en godnatsang eller to eller lignende. For tiden prøver vi så at gå ud og lade drengen "kede sig". Han kalder ofte og vil gerne have en krammer, en sang eller begynder at snakke. Vi prøver at holde det kort, være kedelige og forklare, hvad vi laver (vaske op, lægge tøj sammen etc.). Alligevel tager det ofte 1,5-2 timer og mange tilbagekald før han sover. Han går aldrig ud af sengen dog - måske fordi vi altid kommer når han kalder.
Vores dreng er meget fantasifuld, fuld af historier og har et ret fremmeligt sprog. Han har ofte meget han går og tænker på og spørger til eller minder han genfortæller. Han har, synes jeg, svært ved at få ro på den lille krop, mosler rundt i sengen, står på hovedet etc. og det tager lang tid før han tillader sig selv at blive søvnig både i hoved og krop. Vi forsøger konsekvent at begrænse de mange snakke med sætninger som "det kan vi tale mere om i morgen" og bede ham lægge sig stille, når vi f.eks. synger.
Vores søn giver aldrig udtryk for at være bange eller utryg, men viser tydeligt, at han nyder, når vi er der (putter sig ind til os, når vi sidder på sengekanten eller tager vores hånd og krammer den og lignende).
Vi skiftes til at putte og har forsøgt en masse.
- At sidde der, men være kedelig, til han sover/næsten sover. Det tager lige så lang tid, men drengen nyder det selvfølgelig.
- At sidde lige udenfor, så han kan se os og f.eks. lægge tøj sammen. Det tager også lige så lang tid og drengen giver sig ofte til at spørge: Hvad er det for noget tøj, hvis bluse er det, er den gul...(gid jeg selv fandt tøjvask så spændende).
- At gøre hvad vi selv har brug for og gå ind når han kalder - med undervariationer fra kort kram og godnat til en ekstra sang og nogle minutters tilstedeværelse.
- Alle mulige beroligelser i form af nynnen, sang, massage, aen, bamse for at lære ham til at slappe af og lade søvnen komme. Vores søn sover konsekvens uden dyne og vil ikke have den om sig, men vi ruller den nogengange sammen og lægger den langs hans krop.
Indtil nu har vi altså begge i lange perioder brugt hver anden aften på putning og stort set intet andet. Det er selvfølgelig lidt frustrerende, men om en god måned kommer vores andet barn til verden og så kommer problemet til at fylde en del mere, synes vi.
Kan du mon komme på et godt råd eller hjælpe os til at lægge en strategi?
De bedste hilsner fra os og tak for mange gode råd gennem tiden.