Vil ikke overgive sig til søvn om dagen

29. juli 2017

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Vil ikke overgive sig til søvn om dagen

Kære Helen.

Tak for mange gode svar, jeg er blevet meget klogere af at læse med i din brevkasse og din bog om søvn.

Vi har nogle udfordringer med vores dreng på 4 måneders søvn, som jeg godt kunne bruge dine tanker omkring. De første 2,5 måned sov han helt vildt meget. Han vågnede for at spise, men sov ellers tungt det meste af tiden. Han faldt i søvn af sig selv uanset, hvor han lå. Når vi havde ham med nogen steder, sov han endnu mere - og vi blev næsten bekymrede for, om han nu var nok vågen. Nu er jeg ret sikker på, at han faldt i søvn ude for at lukke af for indtryk. Han er nemlig en meget åben lille dreng, der suger alting til sig. Han er glad og udvikler sig fint.

Fra han var cirka 12 uger begyndte han at have svært ved at falde i søvn om dagen. Vi oplevede for første gang, at han var fuldstændig ulykkelig og græd helt hysterisk, indtil vi fik lullet ham i søvn, svøbt i dyne og med masser af dybe knæbøjninger i et mørklagt rum. Oftere og oftere kunne han ikke sove om dagen og barnevognsturene blev længere og længere.

Efter en uge, hvor jeg skulle arbejde og hans far derfor tog fri for at tage sig af vores søn, gik det helt galt. I den uge, hvor jeg arbejdede, men havde ham med på arbejde og ammede ham, var han nemmere end nogensinde. På trods af al det nye omkring ham, sagde han ikke et kny og virkede glad og veltilfreds. For første gang sov han 6 timer om natten mellem amninger. Hans far gik mange lange ture med ham i barnevogn, og han sov i min. 2 timer ved hver lur.

Ugen efter begyndte hans utilfredshed at tage til - han blev ulykkelig flere gange om dagen, græd hysterisk og skulle lulles eller nærmere hoppes i søvn, helst i et helt mørkt rum. De værste dage, gjorde jeg dette 5 gange om dagen. Efter at have læst om babyers søvn, kan jeg se, at han pludselig har fået mere brug for søvn, end vi var vant til - muligvis som en reaktion på en uge med mange indtryk. han blev derfor overtræt hele tiden og kunne slet ikke falde i søvn. Da vi begyndte at lægge ham til at sove lur tidligere, kunnne vi eliminere de fleste grædeture. So far so good.

Men det har ikke helt løst vores udfordringer. Han er nemlig fortsat meget svær at få til at sove, og han har brug for mere søvn end de tre dagslure, jeg kan se, du anbefaler. Det betyder, at vi skal vugge ham i søvn omkring 5 gange om dagen. Nogen gange sover han 45 minutter, andre gange 2 timer. Det lykkes os nogen gange at lulle ham videre i søvnen, hvis vi fanger ham på vej ud af sin lur for tidligt. Han har fra han var helt spæd haft hvid støj i baggrunden når han skulle sove om dagen. Det bruger vi fortsat, og han har en nusseklud, og jeg synger for ham. Få gange falder han i søvn mens han ligger og kigger på mig fra vuggen.

Han kun kan sove i sin slyngevugge, fuldsdtændig dækket til, så han ikke kan se noget omkring ham. Han er meget nem at distrahere og meget nysgerrig. Så selvom han er meget træt falder han ikke i søvn i mine arme eller i sin seng. Kun slyngevugge og nogen gange barnevogn virker. Få gange lykkes det at få ham til at sove i bilen, hvis vi giver ham en flaske og hænger en stofble for hans stol, så han ikke kan se noget omkring sig. Men det kan vi ikke regne med, og derfor kan det være svært at tage nogen steder, fordi vi ikke ved, om ...

Annonce

... han kan sove og dermed bliver overtræt.

Vi kan se, at han meget hurtigt bliver overstimuleret med nye mennesker og nye steder og vi begrænser vores besøg hos familien, fordi vi ikke orker at kæmpe med en overtræt baby. Det er hårdt, fordi vi isolerer os og samtidig har familien svært ved at komme tæt på ham og lære ham at kende. Min mor er en af de få, der kommer på besøg så ofte, at han er tryg ved hende. Ellers passer vi hele tiden på, at han ikke får for meget, når han er sammen med andre mennesker. Dette er helt nyt, tidligere kunne han gå på omgang hos familen, og faldt blot i søvn.

Han er samtidig begyndt at afvise mit bryst, og jeg har måttet snige et par amninger ind, lige når han vågner. Venter jeg længere tid, så han er rigtig vågen, vender han sig bort. Jeg kan fortsat få ham til at amme om natten, hvor han halvt sover. Men på en fuld amning af begge bryster sover han kun to timer. Derfor er vi gået over til erstatning og supplerer med min mælk, som jeg pumper ud. Vi har også prøvet med grød, som han tog godt imod. Han er en stor dreng på snart 8 kilo og 68 cm. Det virker som om erstatning holder ham mere mæt. Jeg har forsøgt at øge min mælk, men kan ikke følge med hans sult.

Han har siden han var 4 uger været plaget af eksem på kinderne, som generer ham, især når han skal sove. Først troede vi, at det havde med hans fordøjelse at gøre, da han var plaget at luft i maven. Vi har været til zoneterapeut og han har ikke længere problemer med maven, men prutter stadig meget. Eksemen er der fortsat, og vi smører med Mildison. Det tager eksemen, men er jo kun symptombehandling og kommer igen så snart vi stopper. Vi vil prøve at få ham udredt for allergi.

For at give en ide om hans dagsprogram, ser det nogenlunde sådan ud:

05.00 vågner, er meget frisk og vil ikke falde til ro i sengen efter flaske. Vi står op, leger lidt, og han tager en lur på 1-2 timer.

8-9.30 er han vågen, leger, får en flaske og sover en kort lur på under 1 time

10.30-12.00 vågen, leger, får en flaske og sover så en kort lur på under 1 time

13-14.30, vågen i lidt længere tid, leger, får en flaske og sover så en lidt længere lur på 2 timer

16.30, vågen i lidt længere tid, leger, får en flaske.

18.30 Falder i søvn. Her er han ofte svær at få til at sove, men når han falder i søvn, kan han sove igennem - han virker til at starte sin nattesøvn her.

21.00 Vågen, flaske og falder hurtigt i søvn

01.00 Vågen, flaske og falder hurtigt i søvn

04.00 Vågen, flaske og falder nogen gange i søvn - andre gange vågner han efter en halv time og vil ikke sove mere. Det virker som om, hans morgen starter ved fem tiden, fordi han går tidligt i seng. dette ændrer sig ikke, hvis han bliver lagt senere i seng om aftenen.

Det blev en meget lang roman :) Men det jeg vil spørge om er, hvordan får vi hjulpet ham bedre til at sove om dagen, så han ikke skal opleve frustration, hver gang han skal sove (hvilket også dræner hans forældre)? Hvordan kan han lære at sove sine dagslure med mindre hjælp, så vi ikke skal vugge ham en halv time fem gange om dagen? Hvordan kan vi få ham til at sove på flere måder, så vi ikke er låst til at sidde derhjemme i nærheden af hans slyngevugge?

På forhånd mange tak for dit svar

Mange hilsner
Sofie

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Lus hos børn

Rigtig mange familier oplever, at deres børn kommer hjem med lus, og det bedste du kan gøre er at kæmme dit barn. Kæmning gør du bedst således:

1. Først vasker du barnets hår almindeligt. Helt våde lus sidder stille, men hvis lusene er tørre eller kun let fugtige, så bevæger de sig rundt. Våde lus er derfor lettere at få fat i. Sæt barnet på en stol foran dig, så du sikrer dig en god arbejdsstilling. Det tager tid at kæmme hår.

2. Så kommer du en god portion balsam...

Læs mere i Babylex

Klumpfod (varusfod)

I Danmark fødes ca. 1 ud af 1000 børn med klumpfod. Det svarer til ca. 60 børn årligt i Danmark. Hos ca. halvdelen er der klumpfod på begge fødder.

Klumpfod kaldes også varusfod eller talipes equinovarus. Det er en fejlstilling i en eller begge fødder. Når barnet bliver født, ser foden normal ud, men den kan ikke rettes til normal stilling. Når man ser på foden, vil hælen dreje indad, forfoden pege ind mod midten, og samtidig vil mellemfoden (svangen) være løftet. Foden...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dit svar sidst. Jeg sprang ned og købte din bog "Sådan får du dit barn til at sove!" Den har virkelig hjulpet mig på rette vej. Det er en fantastisk bog.

Jeg kan virkelig mærke et meget større overskud ved at have forstået, at min søn bare mangler den tryghed i at være tæt på mig og mærke de vuggende bevægelser. Det hang mig langt ud af halsen før bare at tænke på det var puttetid. Nu glæder jeg mig faktisk, ved tanken om at min søn jo elsker at lægge i mine arme og putte, og at jeg kan lægge ham fra mig UDEN han sover, og han bare falder i søvn :)

Elias har trods kolik aldrig haft en nat hvor han ikke har sovet, så det gik lige op for mig at de søvnproblemer jeg troede han havde, slet ikke er så slemme. Hvis der da overhovedet er et problem!

Hilsen mor til Elias, 4 måneder.