Søvn og putteritual - 11 mdr.

28. juli 2017

Kategori:
Alder:
11 mdr.

Søvn og putteritual - 11 mdr.

Kære Helen

Mange tak for dine altid gode råd.

Lillebror døjer stadig med dårlig og meget urolig nattesøvn, og nu tænker jeg, at hvis jeg giver dig et indblik i, hvad der sker, og hvordan vi tackler det, kan du måske hjælpe os med råd til, hvordan vi kommer videre.

Sommerferien (meget varme, meget aircon), en kort periode med feber og ønsket om lidt forældretid om aftenen, når børnene var lagt, har gjort, at en typisk aften/nat, nu ser således ud:

Lillebror får aftensmad med os kl. 17.30 og derefter bliver han tilbudt mos eller grød cirka 18.30. Han spiser godt ved begge måltider.

Så kommer han i bad, får nattøj på, siger godnat til storesøster og far (eller mor), og så går vi ovenpå og gør klar. Lægger dynen til rette, finder puttebleen frem osv. Og så får han sin flaske (MME) og drikker cirka 150-200 ml.

Herefter vugger vi ham i søvn i armen og lægger ham i tremmesengen. Han HAR kunnet falde i søvn i sengen selv, men så havde han en periode, hvor han møffede rundt og satte/rejste sig op og på den måde vækkede sig selv. Og så sov han først kl 22 (mod kl 20 hvis vi vugger ham i søvn).

Den første time sover han godt, men derefter har han brug for hjælp minimum en gang i timen. Han skal have en sut, hjælpes til en bedre stillig, eller helt op i armen og vugges lidt igen.

Kl 2/3 vågner vi gerne ved, at han har sat sig op og vækket sig selv helt. Og her er der ingen vej tilbage. Vi har prøvet alt. Lade ham ligge/sidde, tage ham op i sengen til os, vugge ham til ro i armen. Men uanset hvad vi gør, er han minimum halvanden time (oftest to timer) om at falde i søvn igen.

Herefter sover han typisk fra kl 4/5 til 7 - nogen gange 8, hvis ikke storesøster vækker ham. Og så er han glad og klar på dagen.

Hvis han får lov, sover han gerne halvanden til to timer både formiddag og eftermiddag, men det har vi forsøgt at skære ned på, så han lettere ...

Annonce

... kan falde i søvn om aftenen. Men nu er han begyndt i vuggestue (han har været der en uge), og de vil ikke vække børnene. Så hvordan synes du, vi skal gribe det an herfra?

Igår sov han to timer til formiddag og halvanden til eftermiddag. Tror du, han sover for meget om dagen til at kunne sove igennem om natten?

Vores fornemmelse er, at han vækker sig selv, fordi han vender sig og pludselig sidder op, Og fordi han måske sover let på det tidspunkt, er han pludselig vågen og kan ikke sove videre. Men vi kan jo dårligt sidde og våge over ham hele natten for at sikre os, at han ikke sætter sig op?!

Han spiser godt dagen igennem og virker heller ikke meget sulten eller tørstig om morgenen. Altså han spiser godt af sin havregrød kl. 7.30, men hvis han bliver tilbudt vand om natten (når han er vågen), er han ikke vanvittigt interesseret. Han drikker måske 30-50 ml. Og hans ble er våd, men ikke meget, så vi tænker heller ikke, at det er den, der vækker ham.

Han græder heller ikke meget - kun når han bliver træt og utålmodig af at ligge og vente på søvnen.

Vågner han måske, fordi han falder i søvn i armen og vågner i sengen?
Vi er klar på at give det et forsøg igen med at lade ham falde i søvn selv. Men hvordan gør vi smartest, så det ikke tager alt for lang tid?!

Vores drøm er, at han skal sove inde hos storesøster, men han sover stadig så uroligt, at vi ikke tror på projektet. Og i og med at han lige er begyndt i vuggestue, sker der jo også meget i hans liv allerede. Har du et bud på, hvornår det vil give mening / være muligt at flytte ham?

Til info bliver han netop nu kørt ind i vuggestuen af far, der har fri frem til mandag den 7. august. Herfra er det alm hverdag med to børn i institution og fast stå-op-tidspunkt for alle. Så det ville være rigtig rart med faste rutiner og, ikke mindst, bedre søvn inden da.

Vi håber, du kan hjælpe.

Kærlig hilsen
L

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. februar 2024 | Sovevaner | 10 mdr.

Hvor meget skal min datter sove?

Hej Helen Jeg har en datter, som er 10 måneder gammel. Hvor meget skal hun...

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

28. januar 2024 | Transport og ferie | 10 mdr.

Pylret baby 10 måneder

Kære Helen Tak for dine rigtig gode tidligere svar på vores spørgsmål! Her...

16. december 2023 | Diverse | 13 mdr.

1 år og kun 2 tænder

Hej Helen Min søn på 13 måneder har stadig kun 2 tænder. De er de midterste...

Annonce

Viden om børn:

Laktulose

Laktulose er et middel, som bruges ved hård mave. Hvis du oplever, at dit barn ikke kan komme af med sin afføring, afføringen er knoldet og hård, måske virker dit barn til at have smerter i forbindelse med, at det skal have afføring - så kan læge eller sundhedsplejerske anbefale dig, at du giver dit barn laktulose.

Laktulose drikkes, og kan f.eks. gives til baby på en ske. Laktulose virker ved at binde vand i tarmen og derved blødgøres afføringen, så barnet lettere kan komme af...

Læs mere i Babylex

Gravid vitaminer

Når du er gravid, er det ekstra vigtigt at spise sund og varieret - det, du spiser og drikker under graviditeten, har betydning for dit barns udvikling i livmoderen.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at gravide tager et tilskud af folsyre, D-vitamin og jern. Desuden anbefales gravide at få tilstrækkeligt med kalk, enten gennem kosten eller som tilskud.

Folsyre: 400 mikrogram folsyre daglig fra graviditeten planlægges til og med 3 måneder henne. Dette tages i form af...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg vil bare sige tusind tak for hjælpen! Det var et wake-up-call at få dit klare svar ... Dejligt at få at vide så entydigt at tingene ikke er i orden.

Alt går meget bedre nu, vi kan nemt aktivere ham, putning går stort set problemfrit nu og aflevering i vuggestue er også meget bedre. Det har været så godt at komme ud af den dårlige vane - jeg har bare ikke tidligere tænkt på at det var vaner der skulle ændres.

Tusind tak for hjælpen - det har betydet utrolig meget for os.

Med venlig hilsen
Rikke, mor til dreng på 21 måneder