Ingen rytme

25. juli 2017

Kategori:
Alder:
11 mdr.

Ingen rytme

Kære Helen

Jeg har en datter på 11 mdr, som ingen rytme har. Uanset hvad jeg prøver og hvor meget, så ændrer hun på noget. Det kan være alt fra at sove for lidt om dagen, for meget om natten, for lidt om natten, vågentid om natten. Svær at putte er hun også. Dvs. at hver gang jeg forsøger at få en rytme - med håb om en mere sammenhængende nat, så slår hun kolbøtter og skal nok finde på noget, som gør at det ikke kan lade sig gøre. Og det er ikke det samme hun gør.

Hun har vågnet meget om natten - op mod 8 gange. Dette er dog blevet lidt bedre og vi er igang med ammestop om natten. Det er fået over al forventning og hun sover bedre. Efterspørger ikke bryst. Men kan så have svært ved at sove videre, hvis hun vågner. Vi har haft 3 nætter uden bryst.

Som baggrund bør du vide at hun altid har været udfordret med søvn. Hun har powernappet en del og altid skulle hjælpes med at sove, ved at vugge og synge. Da hun var lille til ca 7 mdr, måtte hun svøbes. Hun har længe ikke faldet i søvn ved brystet, bortset fra ind imellem om aftenen, men ofte trækker hun sig væk og putter sin sut i munden og lægger sig til at sove.

Jeg kører så vidt muligt faste spisetider og sovetider. Det hele bliver dog forstyrret af, at hun er fuldstændig uforudsigelig mht til søvn.

Jeg kan næsten ikke holde til det længere. Især at hun er så svær at lægge, gør det også til en udfordring at få hende passet og kræver en del ressourcer. Jeg er alene med hende.

Hun udvikler sig som hun skal. Kravler og rejser sig ved ting. Kommunikerer flot. Det er dog jævnligt at hun er pjevset fordi hendes søvn har drillet.

Vi står op hver dag mellem 7-7.30. Snart ændres det ...

Annonce

... til 6.30, da jeg starter job. Hun har altid været et uglebarn.

En dag kunne se sådan ud:

Kl.7 Op
7.30 Morgengrød

9.30 Frugt, brød/figenstang eller lign.
10.00 Sove

11-12 ca Frokost. Alt hvad jeg kan finde på. Altid også noget hun selv kan tage.

Inden lur (tidspunktet afhænger af førstelur). Mellemmåltid

Lur (lægges mellem 2,5-3 timer efter første lur, når hun er træt)

Efter lur, ofte mellem 15-17 Ammes

Kl.17-18 Aftensmad

En halv time før sengetid, grød og lidt efter ammes hun.

Puttetid ca.4-4,5 timer efter sidste lur. Selvom hun har vist træthedstegn før, kan jeg aldrig få hende til at sove før. Og hvis hun en dag har sprunget en lur over eller sovet dårligt og derfor falder tidligt i søvn, vågner hun med garanti og kan ikke sove videre uanset hvad jeg gør.

Og selv når en dag er gået perfekt, kan hun pludselig være svær at lægge og/eller vågne om natten.

Hvordan får jeg en rytme med hende, så hendes søvn (og min) kan blive optimeret? Hvordan får jeg hende til at sove? Hun skal holdes fysisk eller vugges og synges for. Eller ammes. Jeg har forsøgt at få til og fra. Hun har en bamse hun er glad for. Hun bruger sut, som ikke er et problem, da hun selv tager den i munden og sjældent taber det.

Hun har altid været en motorisk urolig pige og der har kortvarigt været fysioterapeut på hende, som mente det hele ville løse sig, når hun kravlede og derved brugte sin krop. Indtil da, lavede jeg øvleser med hende og børstede hende. Et bad om aftenen hjælper ikke. Vi har samme rutiner om aftenen, men de bliver ofte forlænget, når hun ikke vil sove.

Håber virkelig du kan hjælpe.

Venlig hilsen
min søde datters mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. februar 2024 | Sovevaner | 10 mdr.

Hvor meget skal min datter sove?

Hej Helen Jeg har en datter, som er 10 måneder gammel. Hvor meget skal hun...

Annonce

Viden om børn:

Modermælkserstatning

Modermælkserstatning gives til børn, der ikke ammes eller tilbydes udmalket modermælk - og modermælkserstatning kan gives fra fødslen. Modermælkserstatning er sammensat, så det ligner modermælken mest muligt, og børn udvikler sig og trives rigtig godt på modermælkserstatning.

Modermælkserstatninger har et højere indhold af protein, mineraler og vitaminer, end man ser i modermælk. Det skyldes, at barnet ikke kan optage næringstofferne helt på samme måde. Modermælkserstatning...

Læs mere i Babylex

Apgar score

Dette er betegnelsen for en undersøgelse som jordemoderen laver af barnet lige efter fødslen. Apgar Score blev udviklet i 1952 af Virginia Apgar og den bruges til at vurdere, hvordan barnet har det, lige når det er blevet født.

Jordemoderen har 5 ting hun ser på:

1. Hun ser på barnets reflekser,- reagerer barnet på forskellige stimuli, griber barnet, søger barnet osv.

2. Hun mærker barnets puls, for at se på hvor hurtigt barnets hjerte slår og om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for en god brevkasse. Den har i mange sammenhænge givet mig brugbare svar på de spørgsmål, der dukker op for en førstegangsmor.

De bedste hilsener
Den forvirrede førstegangsmor