Brev:
Lur om dagen kun i bevægelse og i 20 min
21. juli 2017
Alder:
2 mdr.
Lur om dagen kun i bevægelse og i 20 min
Kære Helen
Jeg har en datter på 10 uger, der umiddelbart er glad, trives og følger sin vækstkurve (jeg fuldammer).
Om natten sover perfekt typisk fra kl.22 og 5-7 timer i træk, en hurtig amning liggende i mørke og så 3-4 timer. Vi står op ca. Kl.8 og den første lur, allerede efter en time, er nem og uden problemer - her sover hun en time i barnevogn eller i Slyngevugge.
Resten af dagen vågner hun konsekvent efter 22 minutter og kun hver anden gang lykkes det at køre søvnen videre til 20 min mere - men aldrig en dagslys på over 45 min, med mindre det er i bæresele, her kan hun tage 1 1/2 time.
Fælles for alle lure om dagen er, at det skal være i bevægelse; bæresele, Slyngevugge eller barnevogn (det kører). Jeg har prøvet med faste putteritualer og at putte i lift, umuligt. Jeg forsøger selvfølgelig at kigge efter hendes træthedstegn (gab, blanke øjne osv), men måske er jeg ikke helt spids på dette. Jeg forsøger også med balance-lege på bold, samglege med berøringer på kroppen osv til at berolige, hvilket også lykkes.
Jeg har flere spørgsmål:
Skal jeg holde fast i det, der virker pt; en lang lur (1 1/2 time) i bæreselen?
Kan hun vokse fra at vågne efter 22 min?
Hvorbår begynder at blive 'farligt' kun at putte med bevægelse? Jeg har super svært ved at se, hvor jeg skal starte i forsøget hen mod at få hende til at falde i søvn 'selv'.
Om natten falder hun i søvn efter amning liggende og sover så ved siden af mig, da hun vågner ved flytning. Dette har vi valgt at sige er okay, så længe hun ikke er ældre og at det pt fungerer så godt med nat-sovning modsat om dagen.
Det er også mit indtryk, at hun er mæt nok og ikke vågner efter 22 min pga sult.
Bedste hilsner fra
en powernap-mor