Fra en til to middagslure

23. juni 2017

Kategori:
Alder:
10 mdr.

Fra en til to middagslure

Kære Helen

Lillebror sover stadig dårligt, men Lactulosen er også først så småt begyndt at virke. Så vi tænker, at han vil få mere ro over de næste dage, hvis der kommer bedre tjek på afføringen. Vi krydser fingre :-)

Selvom vi nu ved, at det (formentlig) er maven, der driller, taler vi meget om, hvordan vi sikre en god rytme for nattesøvnen.

Han falder relativt nemt i søvn omkring kl 20 (får flaske kl 13.30 og kl 19.45/20), men han vågner stadig tit sen aften eller midt nat (kl 23/24 eller 2/3) og er vågen i minimum 1 1/2 time. Og derfor holder vi nøje øje med, hvornår og hvor længe han sover om ...

Annonce

... dagen.

Det er vores oplevelse, at han falder bedst i søvn om aftenen (ikke frisk og ikke overtræt), hvis han sover max 2 1/2 time i løbet af dagen. Typisk 1 1/2 time om formiddagen og 1 time om eftermiddagen.

Men hvornår er det tid til at slå dem sammen til én lang lur?
Jeg kan se, der står 12 - 18 mån i din bog, men det har vel også noget at sige, om han går i vuggestue, dagpleje eller er hjemme?!

Lillebror begynder i vuggestue om en måned, og det tænker vi også vil påvirke hans rytme. Så hvordan hjælper vi ham bedst her? Skal han sove mere, eller skal vi holde fast i "rytmen"?

Kærlig hilsen
L

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Overtøj til børn

Vindtæt og vandtæt overtøj, som flyverdragt, jakke og overtræksbukser er ideelt, når børn skal lege ude og det er køligt.

Luffer eller vanter sættes fast i ærmet med trykknap eller specielle spænder, som man køber netop til formålet. Snore, halstørklæder og bælter er for farligt. De kan medføre at barnet hænger fast, når det klatrer rundt og bevæger sig i leg, og det kan i værste tilfælde medføre, at barnet hænger fast og bliver kvalt. I stedet for halstørklæde kan man købe en...

Læs mere i Babylex

Lægeundersøgelser baby og børn

I Danmark er det fastlagt ved lov, at alle børn skal tilbydes forebyggende helbredsundersøgelser ved egen læge. Det anbefales at bestille tid hos lægen, når barnet er henholdsvis 5 uger, 3 mdr., 5 mdr., 1 år, 15 mdr., 2 år, 3 år, 4 år, 5 år og 12 år.

Undersøgelserne indeholder også vaccinationer og en samtale med lægen, hvor I taler om barnets trivsel, og om barnet udvikler sig som forventet. Lægen vil måle og veje barnet og her se, om barnet følger sin vækstkurve. Barnets...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit medfølende svar. Både min mand og jeg sad og tudede da vi læste det.

Det går fremad herhjemme. Vi har helt accepteret vores drengs handicap og glæder os hver dag over, hvor dejlig han er. Vi starter fysioterapi imorgen.

Tak fra Signe, mor til dreng på 7 måneder