Hjælp til urolige natter samt at falde i søvn selv

17. juni 2017

Kategori:
Alder:
9 mdr.

Hjælp til urolige natter samt at falde i søvn selv

Kære Helen

Tusind tak for din fantastiske brevkasse. Vi har mange af dine bøger, og bruger også din brevkassen rigtig meget – alt fra når det handler om om vi må give vores søn champignoner, til det mere komplekse som søvn! Så tak!

Og ja, vores spørgsmål handler også om søvn. Og hold nu op, vi er ved at være godt trætte, så håber virkelig at du kan hjælpe!

Vi har et par udfordringer, som jo nok hænger sammen i sidste ende. Men om vi virkelig trænger til lidt råd omkring.

Først lige lidt baggrundsinfo: Vores søn C er nu 9 måneder. Han er en virkelig glad dreng, altid meget opmærksom på menneskerne omkring sig og har utroligt let til smil. Udviklingsmæssigt er fuldt ud med, han kravlede da han blev 8 måneder, og der er fuld fart på. Han spiser godt og alt. Han har krudt i måsen, som de fleste drenge, og elsker leg og sjov. Så der nyder vi ham bare og hygger en hel masse. Til gengæld kæmper vi meget med hans søvn.

Siden hans fødsel har han altid sovet meget uroligt og vågnet en del gange om natten. Det er jo helt normalt for de små. Men så da han var omkring 4 måneder, var det som om det tog en vild drejning. Da begyndte han at vågne mange gange i løbet af natten – nogle gange hver time, nogle lidt mindre, nogle gange flere!!

Ved ikke om det har nogen betydning, men vil lige nævne, at han blev taget med sugekop, da hans hjerterytme pludselig faldt under fødslen. Mit vand gik en aften, men først 24 timer senere gik fødslen rigtigt i gang, og derefter tog det ca. 6 timer før han var ude. Han trak ikke vejret selv da han kom ud, hvorfor han fik hjælp til dette. Det tog heldigvis kun kort tid før han trak vejret selv, men han lå til observation i 24 timer derefter, hvorfor vi kun så ham hver 2.-3. time, hvor jeg ammede. Det var selvfølgelig rigtig hårdt for os alle. Oveni dette havde han en infektion og høje bilirubin-tal, som de også holdt øje med. Heldigvis gik de to hurtigt over.

Tilbage til vores udfordringer:

C vågner stadig mange gange i løbet af natten. Han bliver lagt i seng mellem 19 og 20, alt efter hvordan hans sidste lur har ligget og hvor træt han er. Nogle gange kan han sove derfra til han vågner og bliver ammet, hvilket typisk er mellem 22.30 og 01. Andre gange kan han vågne 3-4 gange inden det. Her skal han typisk ”bare” trøstes og puttes igen, og det går som regel rimelig nemt. Efter sin amning sover han typisk 2 timer inden han vågner igen, og herfra begynder han så at vågne meget ofte. Nogle gange er vi heldige at det kun er 2-3 gange, og at han bare skal lægges ned igen (han er begyndt at sætte og stille sig op) og beroliges med en hånd på maven. Andre gange er han helt utrøstelig og skriger, og det kan vare op til en time. Og når det er en rigtig dårlig nat kan han herefter vågne op til hvert 10. minut, hvor han så skal lægges ned og beroliges igen…og igen og igen. Så det vil sige at nogle nætter sover vi stort set ikke efter kl. 3, fordi han netop vågner hele tiden herefter. Og oveni det vågner han typisk op kl. 5 (i sjældne tilfælde bliver den 5.30/6) og er umulig at få til at sove igen. Hvilket også betyder at han er træt ved 7-8-tiden igen, og derfor får en lur allerede der igen. Tror vi kan lære ham at sove længere end til kl. 5?

Jeg vil jo meget gerne stoppe med at amme i løbet af natten. Og har også haft en lang periode hvor vi ikke gjorde det. Men erfaringen siger mig, at når jeg (typisk fordi jeg er ved t falde om af træthed, og ikke orker at han skal græde) ammer ham ved 3-tiden, sover han meget bedre mellem 3 og 5. Tror du han er sulten der? Eller er det trykhed? Vi har selvfølgelig prøvet med vand i stedet – nogle gange vil han gerne drikke lidt fra sutteflaske, et glas vand gider han ikke. Skal jeg bare fortsætte med at amme, i stedet for at tage sove-kampen? Synes bare ofte at det går ud over hans sult til morgenmaden, og han burde vel sagtens kunne klare sig uden mad fra ...

Annonce

... midnat til morgenmad?

Næste udfordring: Vi kan ikke få C til at falde i søvn selv i sin seng. Jeg prøver virkelig på at han ikke skal falde i søvn mens jeg ammer. Nogle gange sker det desværre alligevel, og da han var spæd skete det hele tiden. Han har altid været en baby der trivedes bedst i bevægelse, hvilket har betydet at jeg indtil for kort tid siden (desværre!) har måtte vugge / hoppe / danse ham i søvn. Både til lur, aften og når han vågnede om natten. Det vil vi selvfølgelig gerne lave om på, men det ender desværre altid i skrig og skrål. Nogle gange er det blot når jeg læner mig forover for at lægge ham ned i seng, at han begynder at skrige. Andre gange kan han ligge og tumle lidt rundt inden. Men ét er sikkert, han starter altid med at græde hysterisk.

Vi har selvfølgelig læst op og ned om emnet, og både prøvet at berolige ham med ssshhh, sang og en hånd på kroppen, og også prøvet at gå ud et minut eller to, for så at komme tilbage og lægge ham ned (han sætter og stiller sig som sagt oftest op) og så forsøge at berolige ham. Men han er altid fuldstændig utrøstelig og græder uhæmmet. Vi tænkte at vi var nød til at stå fast, hvorfor det desværre mange gange ender med at han græder sig selv i søvn mens vi står over ham :-( Han er aldrig faldet i søvn uden at vi ikke har stået ved siden af. Denne seance kan tage op mod en time!

Oftest går det nemmere hvis jeg har ammet ham først. Men nu hvor han ikke bør ammes før hver lur, eller hver gang han vågner om natten, bliver de lure uden amning et værre gedemarked, hvor han græder og græder, og nogle gange må jeg simpelthen amme ham til sidst, for at få ham til at falde ned. Vi er ved at løbe tør for energi og ideer.

Skal vi stå fast, og fortsat ikke tage ham op af sengen, når først han er blevet lagt, eller hvordan skal vi tackle det? Han er jo nød til snart at lære selv at falde i søvn – både før lure, til natten og når han vågner om natten? Jeg er også bange for at han til sidst vil føle at sengen bliver en straf? Han kan dog sagtens vågne op fra lur eller til morgen, og sidde og pludre og hygge sig dernede, så han er ikke decideret bange for at være dernede.

Han har for resten altid sovet i sin egen seng. Og fornylig flyttede vi vores sengen ud af hans værelse, i håb om at det ville give ham mere nattero. Indtil videre har det ikke gjort den store forskel.

C’s dag ser således ud:

5-6: Vågner og får morgenmad en times tid efter
Mellem 7 og 8: Ammes + første lur (sover 1-1,5 time)
9: Formiddagsmad: Frugt, bolle med smør/ost/smørepålæg el.lign.
11: Frokost, som er enten rugbrød eller rester fra aftensmaden + grøntsager
12: Ammes + middagslur (sover 1-2 timer)
15: Eftermiddagsmad: Frugt, brød, yoghurt
16: Sidste lur. Her uden amning, hvor det så kan tage en time før han sover (sover 0,5-1,5 time)
17.30/18: Aftensmad, som er det samme som vores mad. Umiddelbart herefter får han et bad og bagefter natgrød (hvis han er træt gider han ikke spise den)
19-20: Ammes og puttes med godnat sang.
Mellem 22.30 og 1, når han vågner: Ammes

Til sidst er der lige et par ting, jeg tænker er relevante at nævne:

- Vi bor i udlandet, og her bliver meget varmt om sommeren, hvorfor det ikke er en mulighed hverken at putte udendørs, eller at gå lange ture med ham i barnevognen.

- C vil ikke bruge sut. Han brugte den når han skulle sove indtil han blev ca. 5 måneder – derefter har han nægtet at tage den.

- Han vil heller ikke tager flaske med modermælkserstatning (vi har forsøgt os med en ”nat-flaske”).

- Hans far arbejder ca. 50% om aftenen. Derfor kan han ikke putte mere end tre dage i træk generelt. Og i perioder vil han også KUN puttes af mor.

Hold nu ferie, det blev en lang smøre – håber det hele giver mening. Vi håber meget at du har nogle gode råd, da vi efterhånden er løbet tør for ideer og er ved at være godt trætte.

Kærlig hilsen
Camilla

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

Annonce

Viden om børn:

Astma

Børn med astma trækker ikke vejret på samme måde som vi andre. Når man har astma, så snører luftvejene sig sammen, passagen for luft ind og ud af lungerne bliver mindre og barnet har derfor svært ved at trække vejret.

Astma er det man kan kalde for en lungesygdom og børn med astma vil ofte have anfald, hvor de tydeligt har problemer med vejrtrækningen. Under et astmaanfald vil barnet få en hvæsende, pibende vejrtrækning, kvælningsfornemmelse, vedvarende hoste og nogle gange også...

Læs mere i Babylex

Øjne og syn hos baby

Nyfødtes øjne er tit hævede og sammenklistrede. Det er helt normalt. Er der vedblivende pus i øjenkrogen, har barnet sandsynligvis en øjenbetændelse og bør ses af lægen.

Helt små børn kan se i en afstand af ca. 30 cm. Det er den afstand, der er mellem moderens bryst og ansigt, når hun sidder og ammer. En nyfødt baby har svært ved at se, og verden virker meget utydelig og sløret. Men så snart den lille kommer til verden, begynder synet at udvikle sig.

Dit barn har...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tusind tak for dit tip om "drilleblæren" og "drillenumsen". Det var lige i øjet!

Pludselig blev af-med-ble et projekt, som vores datter kunne forholde sig til og føle sig som en del af. Lige fra den håbefulde: "Vi skal nok få krammet på den drilleblære, ikk?" til den lettere truende: "Jeg har sagt til drillenumsen, at hvis den ikke opfører sig ordenligt, så ringer jeg til politiet, også kommer den i fængsel".

Så nu er hun uden ble (om dagen) og siger fint til selv og overholder de faste toilettider - om morgenen og aftenen og efter måltider - uden (ret meget) brok.

Tak for hjælpen. Det er stor lettelse for os ikke at skulle skændes med hende om den åndssvage ble.

Venlig hilsen

Helt Utrolig Lettet