Brev:
Søvn og flasker
12. juni 2017
Alder:
10 mdr.
Søvn og flasker
Kære Helen
Tak for gode og brugbare svar.
Denne gang handler det om antallet af lillebrors flasker - og mere urolig søvn :-)
Vi har virkelig svært ved at navigere i, hvor meget han må og skal sove.
Hvis han får lov, kan han sagtens sove to lange lure i løbet af dagen. Men vi prøver at holde os til 30-45 min om formiddagen og 1,30 - 2 timer om eftermiddagen.
Vi er med andre ord nødt til at vække ham - for ellers er han meget svær at lægge om aftenen.
Han falder som regel relativt hurtigt i søvn, som det er nu. Men han vågner otte ud af ti aftner/nætter og er vågen 2-3 timer. Enten først på aftenen eller midt på natten, og det er selvsagt kilde til stor frustration. Især at han er så længe om at falde i søvn igen.
Han kan vågne af det rene ingenting, og han kan vågne, fordi han vender sig og pludselig står på alle fire. Men han vågner og virker frisk og glad. Ikke sur eller sulten eller ked af det.
Er der mon noget, vi kan gøre? Og er det vigtigt at lade ham ligge, selvom han snakker, klynker etc.? Eller skal vi stå op med ham?
Jeg vil også høre dig til antallet af hans flasker. Er det nu, vi skal fjerne endnu en flaske?
I nat ville han nemlig slet ikke have sin sene flaske. Altså den han normalt får kl. 23/24.
Han drak godt kl. 20 (nok 200 ml), og vi prøvede af flere omgange (kl. 23, 24 og 01) at tilbyde ham den næste flaske.
Til gengæld vågnede han kl. 03 og fik en tår vand (måske 50 ml). Herefter måtte jeg vugge ham tilbage i søvn. Det tog en time. Alternativet (altså at lade ham ligge og selv finde søvnen) ville have taget minimum to timer. Og det virkede for uoverskueligt på det tidspunkt. Især fordi han også var vågen fra kl. 23 til 01.30.
Er det mon os, der er ved at ødelægge hans rytme? Og kan vi i højere grad regulere den med mad?
Han får snack (brød, frugt) kl. 16, mad med familien kl. 17, mos kl 18 og flaske kl. 20.
Skal vi prøve at give ham grød kl. 19 også? Og droppe flasken kl 23? Eller skal vi hellere droppe flasken kl. 13.30/14?
Jeg håber meget, du kan hjælpe. Vi kan snart ikke hænge sammen mere.
Bedste hilsner
L