Søvn og flasker

12. juni 2017

Kategori:
Alder:
10 mdr.

Søvn og flasker

Kære Helen

Tak for gode og brugbare svar.

Denne gang handler det om antallet af lillebrors flasker - og mere urolig søvn :-)

Vi har virkelig svært ved at navigere i, hvor meget han må og skal sove.
Hvis han får lov, kan han sagtens sove to lange lure i løbet af dagen. Men vi prøver at holde os til 30-45 min om formiddagen og 1,30 - 2 timer om eftermiddagen.

Vi er med andre ord nødt til at vække ham - for ellers er han meget svær at lægge om aftenen.

Han falder som regel relativt hurtigt i søvn, som det er nu. Men han vågner otte ud af ti aftner/nætter og er vågen 2-3 timer. Enten først på aftenen eller midt på natten, og det er selvsagt kilde til stor frustration. Især at han er så længe om at falde i søvn igen.

Han kan vågne af det rene ingenting, og han kan vågne, fordi han vender sig og pludselig står på alle fire. Men han vågner og virker frisk og glad. Ikke sur eller sulten eller ked af det.

Er der mon noget, vi kan gøre? Og er det vigtigt at lade ham ligge, selvom han snakker, klynker etc.? Eller skal vi stå op ...

Annonce

... med ham?

Jeg vil også høre dig til antallet af hans flasker. Er det nu, vi skal fjerne endnu en flaske?

I nat ville han nemlig slet ikke have sin sene flaske. Altså den han normalt får kl. 23/24.
Han drak godt kl. 20 (nok 200 ml), og vi prøvede af flere omgange (kl. 23, 24 og 01) at tilbyde ham den næste flaske.

Til gengæld vågnede han kl. 03 og fik en tår vand (måske 50 ml). Herefter måtte jeg vugge ham tilbage i søvn. Det tog en time. Alternativet (altså at lade ham ligge og selv finde søvnen) ville have taget minimum to timer. Og det virkede for uoverskueligt på det tidspunkt. Især fordi han også var vågen fra kl. 23 til 01.30.

Er det mon os, der er ved at ødelægge hans rytme? Og kan vi i højere grad regulere den med mad?

Han får snack (brød, frugt) kl. 16, mad med familien kl. 17, mos kl 18 og flaske kl. 20.
Skal vi prøve at give ham grød kl. 19 også? Og droppe flasken kl 23? Eller skal vi hellere droppe flasken kl. 13.30/14?

Jeg håber meget, du kan hjælpe. Vi kan snart ikke hænge sammen mere.

Bedste hilsner
L

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

Annonce

Viden om børn:

Vedligeholdelse af barnevogn

Med det danske vejr skal en barnevogn kunne tåle lidt af hvert, men hvis man vil have at den skal kunne holde længe, så er man nødt til at gøre sig nogle tanker om vedligeholdelse og også medtænke at bruge tid på vedligeholdelse.

For eksempel kan kalecherne ikke tåle stærkt sollys, så vognen skal ind i skyggen, hvis man vil undgå, at den falmer. Stellet kan heller ikke tåle salt fra snesjappet og skal derfor skylles af, når man kommer hjem, hvis man vil undgå rust. Og kassen...

Læs mere i Babylex

Ekstra væske baby

Børn, der får flaske, kan i visse perioder have behov for at få ekstra væske. Det kan være ved sygdom med feber, eller i særligt varme sommerperioder.

Nogle gange vil barnet vise behov for en ekstra flaske mælk, og det er helt fint. Børn der får flaske skal have lov til at selvregulere deres behov. Men andre gange vil det være fint at tilbyde væsken som vand. De første 4 mdr. skal vandet koges. Derefter kan barnet få vand fra hanen, med mindre man har privat vandboring.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for kampen i medierne mod ’skrig dig i søvn’ metoden. Den er godt nok sej!

Jeg videresendte dit indlæg fra din egen side til en kollega, som var grædefærdig af tvivl over om hun var en dum og dårlig mor, når hun bare blev ved med at gå ind til sin grædende søn om aftenen. Hun var simpelthen så lettet og følte sig så godt bakket op. Hun havde fået mange ’gode råd’ fra venner og familie, som også havde forsikret hende om at hun både forkælede barnet og gjorde det utrygt (?!?) med sin inkonsekvens og blødsødenhed.

Det er en vigtig, vigtig kamp du kæmper for at få spredt et væsentligt budskab!