At stå op på samme tidspunkt hver dag

9. juni 2017

Kategori:
Alder:
7 mdr.

At stå op på samme tidspunkt hver dag

Kære Helen

Tak for dine forrige breve.

Vi har i øjeblikket svært ved at få stå-op tidspunktet til at være det samme hver dag, hvilket gør at vi nogle dage kommer meget skævt i gang med morgenmad, formiddagslur osv.

Som regel putter vi hende om aftenen med flaske og godnatsang kl. 19.30, hvilket går rigtig fint. Nogen gange er det allerede kl. 19, hvis middagsluren har ligget meget tidligt. Hun er i øjeblikket ved at gå fra tre til to lure. Hun regulerer det fint selv, men det gør at puttetidspunktet om aftenen nogen gange bliver nød til at ligge lidt tidligere for at hun ikke skal blive alt for overtræt.

Om natten svinger det enormt meget hvornår hun efterspørger mad, og jeg tænker det er det der gør at hun vågner på så forskellige tidspunkter hver dag. Hun får flaske om natten et sted mellem kl. 00.30 og 03.30. Og hun får tidlig morgenflaske mellem kl. 04.00 og 06.30…. Så det er virkelig ikke til at regne med.

Hun bliver puttet i sin egen seng ved siden af vores. Når hun vågner ...

Annonce

... og får flaske om natten lægger vi hende i vores seng. Her ruller hun som regel bare om på siden og sover videre. Når hun så får tidlig morgenflaske er hun meget frisk. Der ligger hun som regel og mosler rundt, pludrer osv. i 45 min. så brokker hun sig lidt, gnider sig i øjnene og falder så i søvn igen.

Udfordringen ligger derfor lidt i, at hvis hun først efterspørger tidlig morgenflaske eksempelvis kl. 06.00, tager det så lang til for hende at falde i søvn igen at vi enten står meget sent op, eller allerede står op kl. 06.

De dage vi synes hun virker til at have det bedst er hvis hun får tidlig morgenflaske ved 5 tiden, falder i søvn ca. 05.45 og sover til ca. 07.15. Så kan hun nemlig fint puttes til formiddagslur ved 9.30 tiden. Men hvis vi allerede har været oppe fra kl. 06, kan hun ikke holde sig vågen så længe.

Har du nogen forslag til hvordan vi kan få stå-op tidspunktet til at ligge bare lidt mere fast fremover?

Jeg glæder mig til at læse dit svar.

Venlig hilsen
En lykkelig mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Hofteklik

Alle nyfødte undersøges for hofteklik - også kaldet hofteskred eller hofteledsdysplasi. Det ses hos ca. 1% af alle børn. Det opdages ofte ved, at man kan høre et lille klik, når barnets ben drejes op mod maven og udad. Det skyldes, at lårbenshovedet kan glide ud af hofteskålen ved denne bevægelse.

Hvis man har mistanke om, at barnet har en medfødt hoftefejl, så vil barnet blive undersøgt med ultralyd. Hvis barnet har hofteklik, skal det behandles med en skinne, der holder benene...

Læs mere i Babylex

Leg

For det lille barn er leg meget vigtigt, da det er igennem leg, at barnet udforsker verden og dermed udvikler sig. Og I begyndelsen er I forældre det bedste legetøj, og jeres barn vil elske jeres mimik, lyde og berøring.

Jeres barn har stor glæde af, at I tumler, triller, hjælper barnet med at cykle med benene, danser med barnet i armene... Ligesom jeres barn har brug for at mærke jer tæt på, ligge hud-mod-hud, blive kysset, krammet, kærtegnet og sunget for.

I takt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusinde tak for dit fantastiske svar til vores lille familie sidst. Det hjalp virkelig på natten at give ham en fast rytme i dagstimerne.

Tak fra Hannibals mor