Brev:
Putning og nedtrapning af amning mm
30. maj 2017
Alder:
6 mdr.
Putning og nedtrapning af amning mm
Hej Helen
Tak for dit tidligere svar omkring aften og natteroderiet her - vi har brugt dine tanker meget og prøver en del af den sidste tid og nu var det tid til endnu er brev til dig. Vores dreng er 6 mdr lige om lidt.
Vi vil forsøge at dele det lidt op for at skabe overblik.
Aftenputningen:
Vi har forsøgte at amme i soveværelse - dette duede nogle gange men tit lå han bare og kiggede efter lyset uden for gardinet eller andet??
Vi forsøgte at amme ham i søvn i dobbeltsengen - men han vågnede næsten altid når mor forsøgte at rejse sig eller efter kort tid alene i sengen. Han trillede sjældent om på siden men blev ved med at ligge of sutte og nogle gange overfyldte han så fuldstændig og gylpede helt vildt istedet for.
Det vi gør nu er at amme ham godt i stuen omkring kl 19-19.30 alt efter hvornår den 3 lur er slutter. Derefter går vi i soveværelse og synge en sang mens vi går stille rundt med ham og han begynder tit at gabe her.
Derefter sætter vi os på sengen og synger endnu en gang (begge sange er de samme hver aften) og vugger ham stille frem og tilbage - bliver han ked af det, 'hopper' vi en smule indtil han er rolig igen. Efter sangen fortsætter vi med at nynne og vugge stille og roligt frem og tilbage. Med det samme han er helt rolig stopper vi vugningen - bliver han utrolig starter vi igen osv.
Når han er helt rolig og måske lige har lukket øjnene lægger vi ham i sengen. Flere og flere gange virker det til han lige åbner øjnene og kigger men vender hovedet til siden og sover videre.
Alt det i soveværelse tager på en god dag maks 5-10 min - en dårlig dag måske 15-20 min - hvad tænker du om det?? Skal vi fortsætte eller har du nogle tanker om det, tilrettelser eller ideer til at komme videre og meget gerne fra gang og favn til seng??
Natteroderi:
Du skrev jeg skulle amme rigtig godt sen aften - men problemer er at han tit rimelig huetigt falder i søvn og han er derfor rigtig svær at fylde rigtig godt op føler jeg - hvad kan jeg gøre? Han tager ikke flaske!
Du skrev at han skulle ammes meget sen nat og igen tidlig moegen - og evt midt nat hvis han har behov.
Dette finde vi rigtig svær for Vores dreng mener jo hver gang han vågner om
Natten at han har brug for mælk?? Nogle ideer hertil?
Skal vi feks bestemme os for at han må spise sen aften og så tidligst 3 timer herefter eller et bestemt tidsrum om natten??
Er han ved at være så stor om natten at man måske bare skal sige - ingen mad om natten og tage kampen??
De nætter vi har forsøgt at tage 'kampen' kan vi kun få ham til at 'give op' ved at gå rundt og vugge indtil han sover helt igen / er det ok??
Hvis han vågner om natten kan han IKKE trøstes i sengen - han skal op i armene og vugges og kan ikke lægges inden han sover rigtig godt - hvad gør vi og hvordan kommer vi stille og roligt herfra? Han bruger ikke sut.
Tidlig morgen amningen - skal have lægges tilbage i seng igen eller bare liggende amning i dobbeltsengen og sove videre der? Hvad er bedst???
Og hvad hvis han snart rykkes på eget værelse??
Daglurer:
Du skrev vi kunne forsøge at mor lægger sig med ham til middag og ammer ham i søvn og er klar hvis han vågner igen og ammer videre.
Det har vi forsøgt en del gange - hver gang med samme resultat - han falder fint i søvn og efter ca 45 min vågner han og selvom mor ligger klar til at amme videre falder han ikke i søvn bagefter - først efter 20-40 min 'snak' overgiver han sig til yderligere ca 45 min.???
Når han lægges i barnevognen nu bliver han tit en lille smule brokkende. Men tit ved blot at sige 'såsåså... Nej nej nej det er der ingen grund til' og trille lidt med vognen mens man putter dyne mm på stopper gråden/brokken og tit lægger han hoveder om på siden inden vi er nået ud af hoveddøren.
Andre gang ligger han og sparker dynen ned x antal gange - men det er mere og mere sjældent at han skriger særlig længe - of flere og flere gang kan vi blot trille alm på vejen med ham - og kun hvis han er rigtig ked af det tages trilning på græs eller grus i længere tid i brug - hvad tænker du her??
Nogle gode råd til at komme videre??
Han vågner nærmest konstant efter maks 1 time og skal hjælpes videre. I perioder er opvågningen efter 30 min, andre 45 og andre igen efter 60 mon. Nogle gange kan han trilles i søvn igen andre gang absolut ikke.
Vi har forsøgt at trille let på forhånd - men der er ca 50/50 om det virker - hvad tænker du?? Hvordan kommer vi videre til især at kunne sove over den lette opvågning?? Men er det også ok at han brokker sig kortvarigt når han lægges i barnevognen??
Måltiderne og nedtrapning af amning:
Du kom med en plan hvor vi skulle skære godt ned i amningen og vi forsøger virkelig - men vores dreng er stadig kun på få smagsprøver sv grød - går det virkelig godt er der 2 skeer af et eller andet med 9 ud af 10 gange bliver der kun til det yderste af en ske EN gang - så må indrømme at det efter sådan er 'måltid' er langt til en amning før næste putning? Skal vi bare klø på??
Har du nogle gode råd til opstarten af maden - vi har en dreng der er MEGET interesseret i alt mad han ser vi spiser - men når der kommer noget på en ske til ham lukkes munden.
Vi har haft størst succes med bitte små stykker bondebrød eller grønsagsmos. Men som sagt ikke den store succes.
En CA plan - for han udfordrer den godt bok i tiden.
Men her en gennemsnitsdag
Vågner ca 6.30
Omkring 1,5 time efter han er vågner er han meget træt og han ammes - meget tit falder han i søvn ved amningen hvis vi strækker amningen til senere ofså vil han ikke sove bagefter??
Ammes altså ca kl 8/8.30 puttes og sover i barnevognen ca 8.30/9
Vågner ca efter 45 min og forsøges at trilles videre i søvnen - så den minimum er 1,5 time.
(I dette eksempel siger vi det lykkedes)
10.30/11.00 tilbydes grød med frugttopping og vand af kop - hvis det er succes spiser han EN skefuld!
Forsøger at undgå til amme efterfølgende- lykkedes ikke altid da han virker meget sulten/tørstig.
Ammes ca 12.30/13.00 og puttes ca 13/13.30 (som ovenstående)
Igen forsøges luren minimum at vare 1,5 time inkl divers trillinger og vugninger.
15-16 tilbydes en amning før eller efter hentning af storebror alt efter hvornår han vågner.
Tilbydes lille amning omkring 16.45 og puttes ca 17/17.15 til sidste lur. Tages op når han vågner - tit efter 45-60 min.
Har de andre lurer været for korte kan dette godt være 4. Lur.
Omkring kl 18.00 tilbydes grønsagsmos - succesraten ligesom ved grødmåltidet.
Forsøger igen at undgå amning - men tit igen sulten/tørstig.
Ammes ca kl 19/19.30 i stuen. Ammes tit rigtig godt - og gerne fra begge bryster.
Puttes omkring kl 20/20.30.
Melder sig normalt mellem 22-23 og forsøges at ammes godt inden han falder i søvn. Han sveder VILDSOMT om natten og er allerede her DRIVVÅD - har du en forklaring herpå?
Nætterne er meget forskellige, men kunne se
Således ud:
Vågner og ammes kl 1, 3, og liggende amning kl 5. (Tit er der 2-2,5 time mellem amningerne efter den sene amning - synes at se at det passe med ca 1,5 time fra han lægges i sengen efter amningen tll næste opvågning??)
Står op ca 6.30.....
Han er som sagt meget varm og er helt våd når han tages op om natten - han sover med en virkelig god babysommerdyne, aerosleep topmadras og alm bomuldsnatdragt med fødder og der er ca 20-21 grader i soveværelse - andre gode råd? Eller forklaring herpå?
Det blev er langt brev - håber det er til at finde ud af.
Vi glæder os til at høre fra dig.
Med venlig hilsen
Tina