Når putningen ender i gråd

9. maj 2017

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Når putningen ender i gråd

Hej Helen,

Vores søn er 5 måneder og vi har siden 2 måneder indøvet et putteritual hvor han først skiftes til nattøj, ammes, ligges*, får sutten og en sutteklud.

*Frem til for en måned siden blev han ammet i søvn, men pludselig var han klar til at blive lagt når han havde fået mad også begyndte jeg at gøre dette til en fast det af ritualet.

Han får dækket sit søvnbehov og han sover tre (enkelte dage fire) lure om dagen, går tidligt i seng (mellem kl. 19 og 20) og står op mellem kl. 6 og 8.
Derudover er han startet på skemad og spiser to måltider om dagen og får en flaske lige inden jeg putter ham kl. 19.

Han er gået fra at sove 1,5-2 timer pr. stræk mellem amningerne, til nu at sove lidt længere alt fra 2-6 timer (dog oftere 2 end 6) og han har haft 2 dage hvor han sov hele natten uden mad (kun afbrudt af sutten).

Min frustration lige nu er at han er pludselig blevet meget svær at putte, han falder til ro og bliver døsig i mine arme, som han plejer og jeg har indtryk af at han godt ved at ...

Annonce

... nu skal han sove.

Men så snart jeg ligger ham fra mig vågner han pludselig helt op, det har han ikke gjort i over en måned. Det er jeg meget ked af, da jeg helst vil kunne ligge ham fra mig. Jeg er ok med at amme ham i søvne, men synes samtidig han har en alder nu hvor det ville være sundt at lære at blive lagt.

Han vågner helt op og begynder at ligge og snakke, kaste rundt med nussekluden. I starten var det helt fint med mig, fordi han blot gjorde det i to minutter, så faldt han i søvn. Men nu holder han sig vågen og det ender med at han bliver ked af det. Jeg prøver at give ham sut, vende ham og "shhh"'e ham til han falder til ro, men han bliver voldsomt ked af det. Så tager jeg ham selvfølgelig op.

Skal jeg tage ham op, derefter ligge ham igen ind til han sover, eller skal jeg tage ham op og amme ham?

Hvordan hjælper jeg ham bedst med at komme tilbage i den gode rytme igen? Og skal jeg "stoppe" ham hvis han ligger og leger efter han er blevet lagt (hvis, hvordan?).

Venlig hilsen
Kris

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Zoneterapi

Zoneterapi er en alternativ form for behandling, som bruges i flere situationer.

Nogle oplever, at det virker smertelindrende under fødslen, og andre synes, det hjælper, når deres barn græder meget på grund af mavekneb eller lignende.

Zoneterapeuter findes mange steder. Hvis man ønsker at få zoneterapi under sin fødsel, kan man spørge på fødestedet, om en jordemoder kan tilbyde dette. Hvis man ønsker at bruge zoneterapi til sit barn, så skal man selv finde en...

Læs mere i Babylex

Øl og amning

Før i tiden anbefalede man, at kvinder der lige havde født, og som gerne ville amme, drak en maltøl eller en mørk hvidtøl dagligt, fordi det kunne hjælpe med at sætte mælkeproduktionen op. Det var kun øl af denne type, som havde effekt, og effekten skulle skyldes maltindholdet. På barselsafdelingen kunne man derfor få en øl til frokost eller aftensmaden, hvis man havde brug for det.

Det anbefales dog ikke mere, at man forsøger at øge sin mælkeproduktion ved at drikke øl....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Selvfølgelig har jeg en tilknyttet kommunal sundhedsplejerske, men jeg er super glad for mit medlemskab hos NetSundhedsplejerkse.dk, da der dukker mange spørgsmål op i løbet ugen med en lille ny og jeg kan kun anbefale det.

Camilla Martin