Brev:
Når putningen ender i gråd
9. maj 2017
Alder:
5 mdr.
Når putningen ender i gråd
Hej Helen,
Vores søn er 5 måneder og vi har siden 2 måneder indøvet et putteritual hvor han først skiftes til nattøj, ammes, ligges*, får sutten og en sutteklud.
*Frem til for en måned siden blev han ammet i søvn, men pludselig var han klar til at blive lagt når han havde fået mad også begyndte jeg at gøre dette til en fast det af ritualet.
Han får dækket sit søvnbehov og han sover tre (enkelte dage fire) lure om dagen, går tidligt i seng (mellem kl. 19 og 20) og står op mellem kl. 6 og 8.
Derudover er han startet på skemad og spiser to måltider om dagen og får en flaske lige inden jeg putter ham kl. 19.
Han er gået fra at sove 1,5-2 timer pr. stræk mellem amningerne, til nu at sove lidt længere alt fra 2-6 timer (dog oftere 2 end 6) og han har haft 2 dage hvor han sov hele natten uden mad (kun afbrudt af sutten).
Min frustration lige nu er at han er pludselig blevet meget svær at putte, han falder til ro og bliver døsig i mine arme, som han plejer og jeg har indtryk af at han godt ved at nu skal han sove.
Men så snart jeg ligger ham fra mig vågner han pludselig helt op, det har han ikke gjort i over en måned. Det er jeg meget ked af, da jeg helst vil kunne ligge ham fra mig. Jeg er ok med at amme ham i søvne, men synes samtidig han har en alder nu hvor det ville være sundt at lære at blive lagt.
Han vågner helt op og begynder at ligge og snakke, kaste rundt med nussekluden. I starten var det helt fint med mig, fordi han blot gjorde det i to minutter, så faldt han i søvn. Men nu holder han sig vågen og det ender med at han bliver ked af det. Jeg prøver at give ham sut, vende ham og "shhh"'e ham til han falder til ro, men han bliver voldsomt ked af det. Så tager jeg ham selvfølgelig op.
Skal jeg tage ham op, derefter ligge ham igen ind til han sover, eller skal jeg tage ham op og amme ham?
Hvordan hjælper jeg ham bedst med at komme tilbage i den gode rytme igen? Og skal jeg "stoppe" ham hvis han ligger og leger efter han er blevet lagt (hvis, hvordan?).
Venlig hilsen
Kris