3 måneder og søvnproblemer

20. april 2017

Kategori:
Alder:
3 mdr.

3 måneder og søvnproblemer

Hej Helen.

Vi har tidligere skrevet til dig ang. vores datter og hendes søvnproblemer. Jeg håber du kan se vores tidligere brev, hvor vi rigtig grundigt har beskrevet hendes problem og rytme.

Hun er stoppet med at græde sig selv i søvn, heldigvis. Vi har forlænget hendes vågenperiode til 2/2,5 timer (som du anbefalede) og det har gjort, at hun nu falder i søvn ved hver amning inden hun skal sove og vi kan dermed ligge hende i slyngevugge og vugge hende videre. Hun når lige at registrere at hun bliver lagt (åbnet øjnene og kigger) Får sutten og hendes nusseklud, og er for træt til at reagerer, så hun sover videre. Vi kan til tider også gøre det samme med barnevognen, hvis altså den kan trille med det samme.

Vi har dog stadig svært ved at holde hende i søvnen, med mindre vi vugger eller kører med barnevognen hele søvnen igennem. Ellers powenapper hun kun på 20-30 minutter og trives ikke med det. Hun er tydeligvis træt, pyldret og uoplagt hvis ikke hun får minimum 1 lur i løbet af dagen på omkring 2 timer. Problemet med at hun falder i søvn ved amning er, at hun derfor ikke får bøvset af og hun har derfor en del prutter hun gerne vil af med (det har hun siden fødslen haft en del af), men det har hjulpet at bøvse hende godt af. Det gør som regel også at hun vågner helt op, fordi hun skal af med luft og har derfor svært ved at falde i søvn igen. Så på den måde er løsningen med at falde i søvn ved amning ikke særlig god på den front.

Tidligere (indtil for 1,5 måned siden) kunne vi putte hende i barnevognen og kører en tur, så faldt hun i søvn i løbet af 10 minutter. Det kan vi ikke længere. Hun falder ikke i søvn. Hun ligger med store øjne og kigger og er utilfreds (fordi hun er træt). Vi er nød til at ligge stofble over hoved og vugge barnevognen ret kraftigt op og ned i omkring 15 minutter, hvor hun ligger og klynker/smågræder og basker med arme og ben. Det er virkelig hårdt.

Du anbefalede at vi prøvede med en flaske med mme til middag og evt også til aften, for at give hende en bedre søvn, hun tager lidt mere på og at hun kan ligge og falde i søvn der hvor hun skal sove, men hun vil simpelthen ikke have det. Vi kan godt få hende til at tage min udmalkede mælk på flaske, men hun vil ikke have mme. Vi har prøvet 3 forskellige nu og hun kan ikke lide nogen af dem.

Du anbefalede at vi svøber hende ind, så hun ikke vågner af "faldet" i overgangsøvnen, men dette har ingen effekt. Hun vågner stadig af det.

Vi har rigtig svært ved at tage ud nogen steder, da hun her ikke kan falde i søvn ved amning (grundet larm og nye lyde, lugte mv), vi har ikke vores slyngevugge og hun er ikke vant til at sove så meget i barnevognen, at hun kan falde til ro i denne. Det kan være meget stressende, at have et liv ved siden af babygylp og bleer.

Vi ved godt, at vi selv har givet hende den vane, at ...

Annonce

... hun har brug for at blive vugget i søvn, at hun ikke kan ligge og falde til ro selv, men vi er førstegangsforældre, og vil jo bare det bedste for vores barn. Men nu er hun snart 4 måneder og vi vil så gerne gøre livet lidt nemmere for alle, inden hun for alvor får en vane. Om natten bliver hun ikke vugget, så vi ved jo hun kan. Her falder hun i søvn ved amning (liggende i sengen) omkring kl 21. Sover til kl. 24 og skal ammes igen. Sover videre til kl. 3 og skal ammes igen. Sover videre til kl 6 og skal ammes igen og sover videre til ca. Kl 7-8 stykker. Det trives vi fint med. Men det er dagsøvnen der er vores store byrde.

Vores største ønske er, at vi kan ligge hende i barnevognen når hun er godt træt, efter en god gang mad med hendes nusseklud og sut og hun så stille og roligt kan falde i søvn ved at trille med vognen, og at det måske tager 10-15 minutter. Og at vi herefter kan lade vognen stå. (At hun kan tage alle hendes lure i den om dagen). Vi har barnevognen stående indenfor og kan derfor også have hende sovende i den indenfor. Dermed kunne vi have barnevognen med os når vi er andre steder og lige gå udenfor en tur, indtil hun sover. Så er der ikke så meget forskel fra når vi er hjemme og hendes søvn behøver dermed ikke blive påvirket af det.

Er det er realistisk mål/ønske?
I så fald, hvordan kommer vi ind i den vane. Vi har parat til at træne det fuldt ud indtil det lykkedes. Vi tænker selv:

- Altid ligge hende i barnevognen når hun skal sove om dagen, så hun begynder at forbinde den med søvn.
- Altid med sut og nusseklud som hun kender og forbinder med søvn
- Hvis hun falder i søvn ved amning, så ligge hende derned inden hun sover dybt, så hun registrerer at hun bliver lagt der.
- Være lige i nærheden, så vi kan trille med den med det samme hvis hun vågner op og hjælpe hende videre i søvnen
- Ikke tage hende op hvis hun græder, men være der og trøste, synge og shhh som vi ellers ville trøste.
Andre ting vi skal tænke over?

Og spørgsmål:
- Hvis hun vågner og vi ikke kan få hende videre i søvnen (selvom hun tydeligvis stadig er træt) hvad så?
- Skal vi tage hende op hvis hun græder rigtig meget ( som i rød i hoved og det hele) eller skal man holde ved?
- Hvornår giver man op hvis hun simpelthen bare ikke falder i søvn? (Selvom man ved hun er træt) og hvornår skal man så prøve igen?
- Skal vi give op hvis hun i en længere periode ikke får nok søvn, eller skal vi holde ved?

Ja, vi føler os virkelig som dårlige forældre, at vi ikke kan få vores datter til noget så naturligt som at sove, men det er virkelig et problem herhjemme og det fylder rigtig meget hos os. Håber sådan du kan give nogle gode råd til, hvordan vi kommer ind i en bedre rytme.

Undskyld for det lange brev endnu engang. Vi håber det er overskueligt alligevel.

Mange hilsner
to trætte forældre.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

11. februar 2024 | Sovevaner | 4 mdr.

Forskellige putteritualer?

Hej Helen Jeg har et spørgsmål vedrørende putteritualer. Min dreng er 4...

31. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Hvor meget mad og hvornår? - 4 mdr.

Hejsa Helen Så skriver jeg lige igen:) Min dreng får fuld flaske og er nu...

30. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Kamillete til baby?

Hej Helen I følge vores sundhedsplejerske, så bør vi ikke give kamillete til...

Annonce

Viden om børn:

Nakkefoldsscanning

En nakkefoldsscanning foretages i 11.-13. graviditetsuge, og her kigger man via et ultralydsapparat, som køres rundt på den gravides mave, på barnet inde i livmoderen.

Denne scanning kaldes også 1. trimester-scanning, og man ser efter:
- om der er liv
- om der er mere end ét foster
- hvor langt du er henne - man fastsætter datoen for forventet fødsel.

Hvis du ønsker at vide, om dit barn kan have en kromosomafvigelse som f.eks. Downs Syndrom, så...

Læs mere i Babylex

Ører - øreproblemer hos baby og børn

Siden 2005 får alle nyfødte i Danmark tilbudt en screening for hørenedsættelse få dage efter fødslen. Hvis det viser sig, at barnet har en medfødt hørenedsættelse, er det vigtigt, at man får startet behandling så tidligt som muligt.

Mange børn vil have nedsat hørelse i en periode f.eks. på grund af mellemørebetændelse eller væske i mellemøret. Et barn, som gennem længere tid har nedsat hørelse, vil ikke reagere på lyde og vil have langsom eller manglende sprogudvikling. Hvis...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Mange tak for dit gode svar - vi har nu fulgt dine anvisninger og det var en overraskende nem proces - 2 nætter tog det af vænne flasken fra vores datter og nu spiser hun som aldrig før - TUSIND TAK for dit lille skub.

Mange hilsener
Vibeke, mor til pige på 21 måneder