Brev:
Ikke nogen bestemt rytme og mange lure
17. april 2017
Alder:
5 mdr.
Ikke nogen bestemt rytme og mange lure
Kære Helen,
Mit spørgsmål drejer sig om døgnrytme og søvn, da min søn på nuværende tidpunkt ikke en bestemt rytme og sover mange lure i løbet af dagen.
Lidt baggrundsviden:
Jeg fik i slutningen af november min søn ved akut kejsersnit grundet omfattende moderkageløsning. Han er født i uge 33+5, og skal defor korrigeres med 6 uger.
Hans apgar-score lå på 7 (hele tiden), da han havde mistet meget blod og derfor var bleg og slap.
Heldigvis var han superstærk, og klarede det hele så fint. Han havde c-pap i to dage og smed derefter alle ledninger inden for 6 dage. Vi kom hjem på tidligt hjemmeophold efter 8 dage på neonatal. Han havde sonde indtil til han var ca. 3 uger, og herefter startede han på flaske, hvor han fik min mælk i nogle uger, herefter nogle uger med halv min mælk/halv mme og herefter kun mme.
Han er blevet testet motorisk og følger faktisk næsten med sin faktiske alder.
Efter den noget traumatiske start, og på baggrund af et længere fertilitetsbehandlingsforløb inden, har jeg ikke syntes at det der "mor" har været helt lyserødt. Jeg har det dog faktisk rigtigt fint 90% af tiden nu, og fortsætter med at tage vare på mig selv.
Min søn er nu næsten 5 måneder gammel (korrigeret 3,5) og jeg synes jeg har svært ved at se en rytme i dagen.
Han vågner kl. 6/6:30. Vi står op og han er vågen i ca. 1 time, så er han klar til sin 1. lur. Han sover 45 min., og skal herefter hjælpes videre i søvnen, men sover i øjeblikket forholdsvist nemt videre. Han sover ca. 2 timer denne første lur.
Herefter forløber dagen med 1-2 timers vågenhed efterfulgt af 1-2 timers søvn. Nogle gange sover han 3 timer midt på dagen, men det er mere undtagelsen end reglen. Jeg gætter på, at han når at sove en 4-7 gange i løbet af dagen. Han sover nogle gange i sin slyngevugge, andre gange i barnevognen på altanen eller under en gåtur.
Han har haft 2 perioder, hvor han har haft svært ved at sove om dagen og natten, men vender tilbage til ovenstående "rytme".
Han sover ellers fint nok om natten - tit sover han fra k. 21:30 - 06 med en enkelt eller to spisninger, hvor han spiser i næsten søvne og sover med det samme igen, når han lægges. Vi har forsøgt at lægge ham før, men han er simpelthen ikke klar før 21-tiden. Ligeledes kan man ikke "snyde" ham til at sove videre om morgen ved f.eks. at give ham sutten eller lignende. Han vågner ikke på grund af sult, og ligger og smiler og snakker. Han er bare topklar til at komme op.
Om dagen spiser han ca. hver 3. time og spiser mellem 100 og 140 ml.
Han er generelt en "temperamentsfyldt" (ved ikke om det er det rigtige ord) dreng. Han smiler og vil gerne lege, og snakker rigtigt, rigtigt meget. Det har han gjort fra han var helt lille. Han "brokker" sig meget i løbet af dagen, og smil afløses tit af brokkeri. Det virker som om at han vil underholdes, og der skal ske noget andet end det, han tilbydes lige nu. Han ved oftest ikke hvad han vil, men i høj grad hvad han ikke vil.
I hans vågne perioder prøver jeg at inddrage ham i nogle af de ting, jeg skal - lave morgenmad/spise f.eks. Ellers leger under hans legestativ, træner hans motorik, ser tv, laver sanglege og ting i den dur.
Vi har ikke fornemmelsen af at han hurtigt bliver overstimuleret af f.eks. familiekomsammen, rytmikhold, osv. Ikke mere end andre babyer i hvert fald. Han vil gerne holdes af andre og smiler til mennesker, han ikke har mødt før. Han er ikke bange for høje lyde eller nye omgivelse/situationer. Jeg nævner dette, da jeg er bekymret for at han for hurtigt fyldes af indtryk i hver dagen og derfor må sove. Vi går ikke til en masse ting - de fleste dage af vi hjemme, da jeg gerne vil give ham og jeg ro til at lære hinanden og kende, og fordi jeg gerne vil lure hans rytme.
Han græder, hvis han når at blive meget sulten eller hvis han er mega træt og lige skal finde ro. Ellers oplever jeg ikke, at han græder meget, men han "brokker" sig (snakker højt og rynker på brynene). Der er klar forskel på når han hyggesnakker og når han brokker.
Egentligt er det svært for mig at få beskrevet min problemstilling, da det hele kører rundt i mit hoved. Jeg tænker, at jeg har brug for noget vejledning i forhold til hvordan en dagsrytme bør/kan se ud, og hvor lange vågneperioder, man kan forvente af en baby på min søns alder. Og hvad disse vågne perioder kan indeholde? (set i forhold til at han vil underholdes næsten konstant)
Min bekymring går på alle hans lure - jeg har prøvet at lægge en plan og følge den. F.eks. at han skulle være vågen 2 timer efter sin morgenlur - efter en time var han meget brokkende og jeg måtte lægge ham. Han sov med det samme.
Jeg håber at ovenstående giver bare en lille smule mening! - ellers må du meget gerne spørge ind, hvis jeg ikke helt har fået min hensigt frem
Med venlig hilsen
M.