Brev:
Sove i tremmeseng med sengerand
2. april 2017
Alder:
6 mdr.
Sove i tremmeseng med sengerand
Hej Helen
Jeg har tidligere skrevet omkring vores pige på nu næsten 6 mnd, da vi havde svært ved at få hende til at sove uden tuderi i lang tid, og at hun kun ville være på armen af en for at falde i søvn. Og tak for dine råd.
Vi har siden da skiftet hendes lille vugge ud med en (ret stor) tremmeseng, hendes dyne med en sovepose (da hun trækker dynen over hovedet), og vi tænkte det ville blive helt umuligt at få hende til at sove. Men efter et par dage hvor hun tudede når hun blev lagt, vi tog hende op, fik hende til ro, lagde igen osv. Så fandt vi ud af, at lagde vi hendes lille Jellykat kanin på den ene side af hendes hoved og vores hovedpude på den anden side – ja så kunne hun pludselig falde i søvn af sig selv dernede! Det tager ca. 5-10 minutter, hun kommer max med to små klynk, og ligger ellers bare og siger søde trætte lyde, putter sit ansigt ind i puden/kaninen og ja så sover hun! Så det er vi jo vældigt glade for, MEN hun kan selvfølgelig ikke ligge der med vores pude, så vi sidder og overvåger til hun sover tungt og fjerner den så.
Hun vågner så i løbet af natten en 4-5 gange og skal lige have puden stukket derned en 10 minutter, og så sover hun videre. Det er langt at foretrække frem for før, hvor vi skulle have hende op og sidde med i armene måske 20-30 minutter, men jeg vil alligevel høre, om du mener det er en dum vane at give hende? Eller om der er andet vi kan gøre?
Jeg har prøvet med en baby pude, men den er for let, så den trækker hun over hovedet. En sutteklud trækker hun også over hovedet, og den er heller ikke ”fluffy” nok til at hun kan begrave hovedet i den, som er det, hun gerne vil. Hendes vugge havde helt tynde ”plisserede” stofsider som hun puttede panden ind i. Og derfor er det heller ikke nok at ligge fx et lagen der dufter af os – hun vil putte sig op af noget.
Jeg er sikker på problemet ville være løst med en sengerand, men jeg har set, man advarer i mod dem mange steder, og hun vil jo netop trykke hovedet ind i den? Hvad er din holdning til sengerande? Eller findes der andre alternativer vi har overset? (Hun slår også sine hænder og nogen gange hovedet mod tremmerne når hun sover)
Og er det forsvarligt at lade hende sove med kaninen? Den er jo ret lille, men vi har talt om, om en baby forstår, at den selv skal gøre noget, hvis den pludselig ikke kan få vejret? Altså at den skal dreje hovedet el.lign.? Hun er en stor og stærk baby, så vi er ikke i tvivl om at hun fysisk kan både dreje sig og flytte ting væk fra hovedet.
Hun har rullet fra mave til ryg få gange for længe siden, men ruller dagligt mange gange fra ryg til mave. I dag har hun netop gjort det i tremmesengen, så hun lå mast helt op i mod tremmerne og madrassen i den ene side… Hvad gør vi ved det? Hun kan jo ikke vende sig tilbage… og man må jo ikke sove på maven.
Med venlig hilsen
Maria