Svær start - vil ikke sove om dagen og er ulykkelig når hun skal sove

25. marts 2017

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Svær start - vil ikke sove om dagen og er ulykkelig når hun skal sove

Kære Helen.

Jeg skriver i forbindelse med, at vi generelt har haft en lidt hård og svær start med vores datter og løbende, hele vejen igennem hendes snart fire måneder gamle liv, har oplevet en masse udfordringer. Faktisk er der ikke rigtig noget, der endnu har været nemt og super godt.

For lige hurtigt at opsummere så blev vores datter født med abstinenser (grundet at jeg har fået og stadig får morfin igennem min graviditet pga. en rygoperation). Vi var derfor indlagt de første fem uger af hendes liv, hvor hun blev udtrappet morfinen med opiumsdråber. Hendes nervesystem er derfor en smule underudviklet og hun er derfor blevet en sensitiv lille pige, som har og har haft rigtig megen uro i kroppen.

Lige fra start af, har vi haft problemer med, at hun har grædt rigtig meget og sovet rigtig dårligt. Hun har faktisk altid enten sovet om natten og så været vågen om dagen eller omvendt, hvilket har været super hårdt. Især i starten (de første par måneder) græd og skreg hun hver evig eneste aften og nat - dette er dog blevet en hel del bedre nu her. Hun vågner af de mindste lyde og kan ikke falde i søvn uden at blive vugget i søvn, hvilket betyder, at vi nu i snart fire måneder har siddet og hoppet på en bold dagen lang for at få hende til at sove. Hun har haft noget der minder om kolik og har haft rigtig mange maveproblemer og har altid haft meget tynd afføring, hvilket hun stadig har.

Nu bliver hun så 16 uger på mandag og vi kæmper stadig den samme kamp med at få hende til at sove og sidder stadig på bolden eller vugger hende i barnevognen for at få hende til at falde i søvn. Pt er kampen dog ekstra hård, da hun nærmest slet ikke sover om dagen - max i 45 minutter ad gangen.

Hun har aldrig været særlig stor fan af sin barnevogn, som vi desværre også kom lidt sent igang med, grundet indlæggelsen. Dog har vi efterhånden lært hende at køre ture og hun falder også ofte i søvn når vi kører med hende men det er ikke uden gråd. Vi har også en altan barnevogn som vi for nogle uger siden, havde rigtig megen gavn af om dagen, og hvor hun nemt kunne tage sig en 3-4 timers lur ude, men det er dog slut nu. I denne periode, sov hun først ved en 06-07 tiden om morgenen, efter at vi, natten lang, havde kæmpet med at få lagt hende fra os.

Det der hele tiden er vores "problem" er, at når vi endelig får vores datter til at sove på armen, ved at hoppe på bolden eller nogle gange vugge hende i armene, så kan vi simpelthen ikke få hende lagt fra os. Vi svøber hende og har nærmest gjort det fra start af (grundet hendes uro, da hun især har rigtig rigtig mange moro-refleks anfald. I perioder kan hun have op til 50 på 20-30 minutter, som hele tiden vækker hende) og prøver også at have de samme rutiner hver aften med en godnatsang (den samme hver aften). Men lige lidt hjælper det. Hver gang vi tager hende ud for kroppen og prøver at ligge hende fra os, vågner hun med det samme.

Den sidste måneds tid har hun derfor ligget og sovet imellem os i vores seng, da dette er den eneste måde hun kan sove på, for så ligger vi skiftevis og holder på hende og på hendes arme, hvilket giver hende ro og tryghed til at sove. Men hold op, hvor er det også hårdt, at vi hver eneste nat skal ligge sådan her, for én ting er, at hun får søvn men vi sover virkeligt dårligt og får ik særlig god eller tung søvn. Oftest prøver vi omkring 10-15 gange før det til sidst lykkes os at ligge hende fra vores arm og over i sengen og det kan tage flere timer - op til fem-seks timer har det nogle gange taget.

Vores nætter har dog ændret sig fra, at vi har kæmpet med at få hende lagt hele natten igennem, hvor det først har lykkedes at få hende til at sove ved en 6-7 tiden om morgene til så at få den rykket til ved en 24-01 tiden, hvilket jo er en kæmpe ændring i den positive retning (vi sidder dog stadig og prøver i lige så mange timer op til, som før).

Den seneste uges tid har vi så prøvet at gå ind med hende for at ligge hende ved en 19-20 tiden, for at skabe en rytme for hende, men igen skal vi igennem den samme kamp hver aften med, at vi må prøve utallige gange at ligge hende, før det reelt lykkes. Dvs. at omkring 21-22 tiden lykkes det endelig for os at ligge hende men så bliver vi så efterfølgende nødt til, at blive liggende inde hos hende og holde på/om hende i ca. en times tid, for at få hende til at sove, for ellers vågner hun af sig selv efter de klassiske 45 minutter. Dvs at vi hver aften ligger og bruger tre-fire timer på at få hende til at sove og der imellem skiftes til lige hurtigt at spise lidt aftensmad for så at skynde os i seng og hjælpe den anden med at holde omkring hende. Vi har derfor endnu ikke haft én aften, hvor vi har kunne sidde og spise aftensmad sammen imens hun har sovet eller for den sags skyld, bare ligget og hygget med at lege på sit legetæppe imens.

Herfra sover vores datter så faktisk rigtig godt. Oftest sover hun fra ca. 22-23 tiden til ca. kl. 4-5 om morgenen, hvor hun vågner og er godt sulten. Jeg giver hende mad og kan så, som det eneste tidspunkt på dagen, nemt ligge hende fra mig og over i hendes slyngevugge, hvor jeg gynger hende i søvn på ca. 10-15 minutter. Herefter sover hun så fra kl. ca. 05-06 til ca. 12., hvor hun igen vågner og er godt sulten. Hun får mad og er glad, frisk og udhvilet og klar til at lege, smile og udforske det hele. Dette er den bedste stund på hele dagen, hvor hun faktisk er veludhvilet og glad og gider noget. Herefter går det så "galt" og jeg/vi kan ikke få hende til at sove resten af dagen, før næste aften (efter mange timers forsøgen igen).

Jeg prøver gerne at give hende tre lure i løbet af dagen men det er desværre ikke så nemt. Den sidste uges tid har hun skreget helt vildt, hver gang hun er blevet lagt i altanbarnevognen - det startede med, at hun sagde nogle ...

Annonce

... irriterede lyde/små skrig hver gang hun var lige ved at falde i søvn og nærmest gjorde det i søvne til, at det nu er blevet til, at hun skriger helt vildt, hver gang hun skal sove og slet ikke kan falde ned og ligge sig til at sove fordi hun bliver så sur og ked af det (mest i barnevognen men også lidt når vi så prøver med slyngevuggen i stedet). Det ender ofte med, at vi må tage hende op (fordi at hun skriger så højt, at det gør ondt i hjertet og fordi, at folk på vores gade, går og kigger op for at finde ud af, hvor den høje babygråd kommer fra) og så vugge hende i den easygrow/voksipose, som hun ligger i.

Så snart vi tager hende op og vugger hende op og ned med armenes kraft, falder hun i søvn og så prøver vi at snige hende over i barnevognen for så at køre lidt frem og tilbage. Men igen tager hun max 45 minutter, når det så endelig lykkes.

Hun spiser hos mig og har gjort det hele tiden (dog fik hun lige sonde de første to ugers tid) og jeg har ret så meget mælk. Hun gylper også rigtig meget (så meget, at vi har fået nexium til hende for at se om det evt. ville kunne hjælpe på problemet). Det gør desværre også, at jeg ikke bare kan ligge hende fra mig hvis hun falder i søvn ved brystet for så vågner hun kort tid efter fordi hun gylper og får det galt i halsen. Her den sidste uges tid, har hun dog ligget og hevet lidt i brystvorten og ligesom trukket hovedet til den ene side, når hun har ligget der noget tid - hvilket er rimelig irriterende og ikke mindst smertefuldt.

Er det mon fordi, at hun så ikke får nok og prøver at stimulere brystet? Som sagt virker det til at hun får rigeligt med mad, fordi hun gylper så meget op hver evig eneste gang efter hvert måltid og tager stadig virkelig godt på (sundhedsplejersken siger, at hun er ved at sprænge sin egen vægtskurve). Hun vejer lige omkring 6,6 kilo og er som sagt knapt 16 uger gammel.

Vi er simpelthen så trætte og aner ikke, hvad vi skal stille op for det er virkelig opslidende at vi dagen igennem, hver evig eneste dag, bruger al tiden på at prøve at få hende til at sove, og ofte når hun at blive super overtræt, fordi det ikke lykkes og så er det bare endnu sværere at få hende til at sove. Jeg har ALDRIG fem minutter i løbet af dagen til mig selv, hvor jeg bare lige kan slappe af og sætte mig og hvile (hvis jeg har, så skynder jeg mig at få lidt mad i de fem-ti minutter jeg har inden hun igen bliver ked og skal vugges eller køres i altanbarnevognen).

Hvad kan vi mon gøre for, at hun ikke bliver så ked, hver gang vi prøver at ligge hende i barnevognen for at sove (vi har gjort alt det vi har kunne læse os til, med at ligge kalechen ned så hun kan kigge op, har en app med lyde, der normalt gør at hun falder til ro, siger "shhhh" som også oftest plejer at hjælpe men INTET af det virker om dagen - hun græder og skriger bare højere og højere).

Og hvad kan vi mon gøre for, at vi ikke skal kæmpe dagen lang med at få hende til at sove og helst gerne mere end de 10-45 minutter, som hun max sover? (vi prøver selvfølgelig altid at stå klar til at vugge hende lige omkring de 40-50 minutter inde i hendes søvn for at lede hende videre i hendes søvnrytme men dette lykkes aldrig, andet end om natten, hvor vi decideret ligger og holder på hende (hvilket vi jo desværre ikke kan når hun ligger i barnevognen eller slyngevuggen).

Er det mon bare fordi, at hun ikke har brug for mere søvn i løbet af dagen og tager det hele om natten? Som sagt virker hun kun rigtig frisk og veludhvilet den ene gang om dagen, når hun vågner efter sin lange lur om natten og er ofte også pjevset dagen lang, som om hun er træt. Vi er virkelig fortvivlet over hele situationen og aner ikke, hvad vi skal gøre, da vi virkelig synes at vi har prøvet alt, hvad der skulle kunne hjælpe.

Det skal lige siges, at planen er, at vi prøver at starte op på rigtig mad nu her når hun bliver fire måneder og håber så også, at hendes søvn bliver lidt bedre men jeg har bare svært ved at tro, at det vil ændre på det faktum, at hun mærker når vi fx ligger hende fra os om aftenen og at hun tager mere end de max 45 minutter dagen og aftenen igennem, men man har da lov til at håbe!!

Vores datter trives ud over det her rigtig godt og udvikler sig som hun skal og kan alt det, og endda mere til, som én på hendes alder skal kunne. Hun snakker utroligt meget og er god til øjenkontakt, leger, sutter på alt, er begyndt at rulle fra ryg til mave og nogle gange fra mave til ryg så udviklingsmæssigt er der intet at sætte en finger på, trods hendes lidt svære og hårde start med abstinenser.

Jeg håber virkelig at du kan hjælpe os med et godt svar så vi kan få en bedre og mere hyggelig hverdag med en pige der ikke er så ked af det og har så svært ved at finde ro til at sove. Vores håb er selvfølgelig, at vi en dag, vil kunne komme til at ligge hende i hendes seng, uden at skulle vugge hende i søvn og så bare få hende til at sove, efter vores ellers hyggelige natritual med godnatsang - men lige nu har jeg ik megen tiltro til, at det nogensinde vil ske.

Jeg vil se frem til dit svar og håber sådan at du vil kunne hjælpe os.

Mange hilsener den fortvivlede far og mor,
K

PS. Vores datter vil hverken tage sut eller sutteflaske (vi har få gange fået hende til at tage sutteflaske, hvis hun har været meget sulten) så dette er heller ikke en måde, hvorpå vi kan trøste hende.

P.P.S. Jeg er næsten altid bare herhjemme med hende (udover de ture jeg går med hende i barnevognen) og går hverken i mødregruppe og får heller ikke særlig ofte besøg af venner, da jeg ikke må gå i mødregruppe pga hendes sensitivitet og ej heller rigtigt få besøg, af samme årsag. Kan det mon være derfor og fordi der sker for lidt for hende og hun derfor ikke "bliver kørt træt" på samme måde som andre, der kommer ud og "oplever" lidt flere ting?

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Rygning

Når mødre ryger passerer nikotin og andre giftige stoffer fra tobakken over til barnet via modermælken. Derfør bør kvinder der ammer ikke ryge.

Passiv rygning er farligt. Det er vigtigt at det lille barn ikke udsættes for tobaksrøg. Det er vigtigt at begge forældre er bevidst om at have et ansvar i forhold til at beskytte barnet mod tobaksrøg. Vokser et barn op i et hjem, hvor den ene eller begge forældre ryger, har barnet stor risiko for at få mellemørebetændelse og udvikle...

Læs mere i Babylex

Rodfrugter

Især i de kolde efterårs- og vintermåneder er rodfrugter rigtig gode. Rodfrugter er sunde, nærende og giver god smag til mange vinterretter og så har de farver og en naturlig sødme, som mange børn sætter stor pris på.

Pastinakker og jordskokker er lyse, gulerødder orange, og rødbeder har en farve, der kan variere fra det violette over i det vinrøde, alt efter hvordan de tilberedes.

Det danske klima er godt at dyrke rodfrugter i og det er som udgangspunkt en god idé...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Allerførst: Endnu en gang bøjer vi os i støvet for dig og din fantastiske rådgivning! Du skrev, at vi nok hellere måtte se at få den der natflaske sendt på pension - trods vores ængstelse ved at røre ved barnets vaner. Det tog.... 3 minutter, og hvis vores dreng kunne tale, ville han sige: "Tusind tak, Helen, fordi du fik far og mor til at smide den der elendige flaske ud, for det er meget hyggeligere at sidde på skødet og fedte med en banan og få en nat-historie". Bagefter lægger han sig ned og sover fuldstændigt som vanligt. Det er jo top!!!

Mor til Jens på 13 måneder