Længde på nattesøvn og antal flasker

29. januar 2017

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Længde på nattesøvn og antal flasker

Kære Helen

Tak for dine tidligere meget brugbare svar 😊

Min pige er nu godt 7 måneder gammel. Hun er en stor pige på næsten 10 kg men meget aktiv. Hun er begyndt at møve sig fremad, drejer om sin akse og triller lystigt omkring. Hun er kommet på eget værelse for nylig og det går rigtig fint.

Jeg har et par spørgsmål, dels til søvn og dels til mad. Først om søvnen 😊

Siden hun er kommet på eget værelse er hun begyndt at sove super stabilt og vågner kun en enkelt gang for mælk (enkelte nætter vågner hun slet ikke). Til gengæld sover hun nu kun 9,5-10 timer om natten (ca 20-6). I nat sov hun f.eks. 20.15 til 5.40 og derudover var hun vågen omkring 20 min i forbindelse med at hun fik mad. Hun har aldrig været den der sov vildt længe om natten, men har 'kompenseret' med meget dagssøvn og har altid samlet set sovet til den gode side. Da hun kom på to lure forlængede hun dog nattesøvnen til 11-11,5 timer, hvilket passede super godt med dagens rytme, men nu er hun igen nede på 9,5-10 timers søvn.

Jeg synes der er svært at få dagen til at hænge sammen med så lidt nattesøvn når hun kun sover to lure, især fordi hendes formiddagslur kun er 45 min og selvom hun tager en god lang eftermiddagslur så er den oftest ikke længere end 2,5-3 timer. Aftenen kan derved godt blive meget lang og jeg synes jo heller ikke helt hun får søvn nok samlet set. Kan selvfølgelig godt være at hendes samlede søvnbehov er lidt under gennemsnittet, ...

Annonce

... men da hun ellers altid har sovet lidt over gennemsnittet, så tænker jeg det ikke.

Nogle dage hvis hun er vågnet tidligt fra sidste lur, går jeg en lille tur på 20-30 min med hende i barnevognen omkring kl. 17-18 - er det ok? Hun falder fint i søvn kl. 20 stadig.

Jeg overvejer om jeg skal begynde at putte hende tidligere end kl. 20 for at se om hun kan få lidt mere nattesøvn den vej. Hun falder altid i søvn så snart hun er færdig med sin flaske, så hun er ihvertfald klar til at sove kl. 20, men måske hun også kunne sove tidligere? Men så risikerer jeg vel også at hun bare står tidligere op? Hvis jeg vil forsøge at putte tidligere kan du så foreslå en god fremgangsmåde?

Mht. mad og mælk så spiser hun nu 3 måltider og tre mellemmåltider (inkl. godnatgrød) og det går fint. Indimellem vil hun ikke spise mere end et par skefulde, men generelt ryger der en del indenbords hver dag. Hun er også blevet dygtig til at drikke vand af glas. Efter at jeg introducerede mellemmåltider begyndte hun at afvise flasken formiddag og eftermiddag. Jeg har derfor droppet dem, selvom hun så kun får 3 flasker (aften, nat/tidlig morgen og frokost) og drikker omkring 550 ml (tilbydes 700 ml) - hun drak ikke mere af at få flere flasker, så slatspiste hun bare lidt mere. Jeg forsøger ofte med en flaske sen aften også, men den afvises altid. Er det ok at hun ikke får mere mælk? Hun har fint tunge bleer og virker til at trives.

På forhånd tak for dine svar 😊

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Bleudslæt

Bleudslæt ses som rødme på numsen. Det kan være små røde pletter, men det kan også være store røde skjolder på huden. Der kan gå hul og komme sår, hvis det er rigtig slemt.

Bleudslæt opstår ofte, hvis barnet har haft en ble på for længe, der har været for våd af tis eller afføring. Det er syren i urin og afføring, der så ødelægge barnets hud. Børn kan også blive røde i numsen i forbindelse med diarré, hvor man måske ikke når at opdage at barnet har noget i bleen og derfor ikke...

Læs mere i Babylex

Skråstol

Børn har brug for at kunne bevæge sig frit for at udvikle sig bedst muligt. Børn der placeres i en skråstol vil sidde passivt og vil, hvis de sidder der længe, blive svage i nakke og ryg. Man kan sagtens vænne et barn til at sidde i en skråstol, hvis det har underholdning foran sig, og det kan være bekvemt for forældrene, men det er ikke det bedste for barnet.

Et barn skal have lov til at være på gulvet så meget som muligt. Det er på gulvet at barnet lærer at trille, krybe og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Så er jeg tilbage i klubben igen, for nu er barn nummer to kommet til, og med ham nye udfordringer, for ingen børn er jo ens ;-) Og jeg trænger til lidt professionel hjælp fra en sundhedsplejerske, der ikke er bange for at have en mening.

Hilsen mor til to drenge