Brev:
Længde på nattesøvn og antal flasker
29. januar 2017
Alder:
7 mdr.
Længde på nattesøvn og antal flasker
Kære Helen
Tak for dine tidligere meget brugbare svar 😊
Min pige er nu godt 7 måneder gammel. Hun er en stor pige på næsten 10 kg men meget aktiv. Hun er begyndt at møve sig fremad, drejer om sin akse og triller lystigt omkring. Hun er kommet på eget værelse for nylig og det går rigtig fint.
Jeg har et par spørgsmål, dels til søvn og dels til mad. Først om søvnen 😊
Siden hun er kommet på eget værelse er hun begyndt at sove super stabilt og vågner kun en enkelt gang for mælk (enkelte nætter vågner hun slet ikke). Til gengæld sover hun nu kun 9,5-10 timer om natten (ca 20-6). I nat sov hun f.eks. 20.15 til 5.40 og derudover var hun vågen omkring 20 min i forbindelse med at hun fik mad. Hun har aldrig været den der sov vildt længe om natten, men har 'kompenseret' med meget dagssøvn og har altid samlet set sovet til den gode side. Da hun kom på to lure forlængede hun dog nattesøvnen til 11-11,5 timer, hvilket passede super godt med dagens rytme, men nu er hun igen nede på 9,5-10 timers søvn.
Jeg synes der er svært at få dagen til at hænge sammen med så lidt nattesøvn når hun kun sover to lure, især fordi hendes formiddagslur kun er 45 min og selvom hun tager en god lang eftermiddagslur så er den oftest ikke længere end 2,5-3 timer. Aftenen kan derved godt blive meget lang og jeg synes jo heller ikke helt hun får søvn nok samlet set. Kan selvfølgelig godt være at hendes samlede søvnbehov er lidt under gennemsnittet, men da hun ellers altid har sovet lidt over gennemsnittet, så tænker jeg det ikke.
Nogle dage hvis hun er vågnet tidligt fra sidste lur, går jeg en lille tur på 20-30 min med hende i barnevognen omkring kl. 17-18 - er det ok? Hun falder fint i søvn kl. 20 stadig.
Jeg overvejer om jeg skal begynde at putte hende tidligere end kl. 20 for at se om hun kan få lidt mere nattesøvn den vej. Hun falder altid i søvn så snart hun er færdig med sin flaske, så hun er ihvertfald klar til at sove kl. 20, men måske hun også kunne sove tidligere? Men så risikerer jeg vel også at hun bare står tidligere op? Hvis jeg vil forsøge at putte tidligere kan du så foreslå en god fremgangsmåde?
Mht. mad og mælk så spiser hun nu 3 måltider og tre mellemmåltider (inkl. godnatgrød) og det går fint. Indimellem vil hun ikke spise mere end et par skefulde, men generelt ryger der en del indenbords hver dag. Hun er også blevet dygtig til at drikke vand af glas. Efter at jeg introducerede mellemmåltider begyndte hun at afvise flasken formiddag og eftermiddag. Jeg har derfor droppet dem, selvom hun så kun får 3 flasker (aften, nat/tidlig morgen og frokost) og drikker omkring 550 ml (tilbydes 700 ml) - hun drak ikke mere af at få flere flasker, så slatspiste hun bare lidt mere. Jeg forsøger ofte med en flaske sen aften også, men den afvises altid. Er det ok at hun ikke får mere mælk? Hun har fint tunge bleer og virker til at trives.
På forhånd tak for dine svar 😊