Ny putterutine

10. januar 2017

Kategori:
Alder:
18 mdr.

Ny putterutine

Kære Helen,

Siden min datter var 4 måneder er hun blevet vugget i søvn. Enten i vores arme eller, gennem de sidste 8 måneder, gynget i søvn foran fjernsynet og derefter flyttet ind i seng. Det er vi selvfølgelig godt klar over, ikke er en hensigtsmæssig løsning, men vi ved faktisk ikke, hvordan vi ændrer det. Vi begyndte på det fordi hun panikskreg, når hun skulle sove og kun kunne falde til ro i vores arme.

I vuggestuen falder hun i søvn til middagslur i en krybbe, mens der står en voksen ved siden af hende. I weekenderne kører vi hende i søvn i barnevognen.

Vi har en fast putterutine, der hedder aftensmad, lege mens der bliver ryddet op efter maden. Ren ble, nattøj, trække gardiner for, godnathistorie, amning, børste tænder, gynges i søvn. Hun plejer at falde i søvn på ca en halv time.

På det seneste er hun dog begyndt at protestere mod at skulle puttes, hun virker ikke træt og vil ikke sidde i gyngen. Hun er så stor nu, at hun forstår, hvad vi beder hende om, er selv begyndt at sige "sove nu" og pege på sin seng, men rejse sig op og hoppe, hvis hun kommer derned. Vi har to ugers ferie om lidt og synes tidspunktet er rigtigt ...

Annonce

... til at ændre rutinen.

Jeg har fundet pegebøger på biblioteket med putterutiner a la Totte skal sove og har overvejet at printe piktogrammer af putterutinen. Men hvordan gør vi? Skal vi lægge os på en madras ved siden af hendes seng for at vise, at nu skal vi sove? Jeg ved at hun begynder at skrige og ville op, når hun ikke synes at "legen" i sengen er sjov længere. Skal vi så tage hende op og vugge til ro i armene og forsøge at lægge igen?

Som en sidenote bliver hun stadig ammet om natten, og når hun bliver træt og ikke vil sove om aftenen insisterer hun ofte på at ville have mælk igen og igen. Det vil vi gerne forsøge at begrænse mest muligt, men er egentlig ok med at hun fortsat bliver ammet om natten. - det kommer i hvert fald i 2. række ifht. ny putterutine!

Hun er meget mor-syg for tiden og kan blive sur, hvis hun er hos mig og far kommer over til os. Dog falder hun hurtigst til ro ved putning af far.

Vi søger konkrete råd. Vi har begge læst din bog om barnets søvn, men jeg synes ikke hun er klar til fx Stryge tøj-metoden. Lige nu ved hun ikke, hvad hun skal stille op, når hun kommer ned i sin seng.

På forhånd tak for svar!

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

15. januar 2024 | Opdragelse | 21 mdr.

Rutiner og weekend

Kære Helen Tak for dit svar og gode råd angående mad og svingende appetit....

13. januar 2024 | Sovevaner | 15 mdr.

Tidlige morgener - 15 mdr.

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg håber du kan hjælpe et par...

3. januar 2024 | Kost og ernæring | 21 mdr.

Nedsat appetit? - 21 mdr.

Kære Helen Godt nytår. Åh, det der med mad. H er en skøn lille...

Annonce

Viden om børn:

Trøske

Trøske er en form for svamp, der ses som en hvidlig belægning i barnets mund. Det er ufarligt, men meget ubehageligt for barnet, og det bør derfor behandles.

Trøske er meget almindeligt de første måneder efter fødslen, og det kan være svært at vurdere, hvorvidt der 'bare' er tale om mælkebelægninger i munden, eller om det er svamp. Sidder belægningerne kun på tungen, og kan de forholdsvis nemt fjernes med en finger eller en lille skumklud, så er der sandsynligvis tale om...

Læs mere i Babylex

Steriltvandspapler

Steriltvandspapler bruges som smertestillende til fødende kvinder. Det er små indsprøjtninger af helt rent vand, som man lægger ind under huden i lænden.

Det svier, når de lægges ind og der lægges i alt 4 små steriltvandspapler ind. Når de først er lagt, oplever de fleste at de har god smertelindring. Virkningen kommer af, at stikkene afleder smerteimpulser, som netop er høje i lænden, når man har veer.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak igen for dine altid gode råd!! Herhjemme er du "Hende net-fidusen med de gode råd", som min mand kalder dig med stor veneration - hehe ;)

Hilsen familien fra Frederiksberg