Fortsat mange opvågninger om natten

3. december 2016

Kategori:
Alder:
11 mdr.

Fortsat mange opvågninger om natten

Hej Helen, tak for dit svar sidst ift min søns mange opvågninger.

Jeg vil gerne svare på dine inputs og spørge dig igen.

Ift ørene har han nu fået dræn i for 2 uger siden. Vi har ikke oplevet nogen ændring ift dette desværre. Måske en lille ændring på puslebordet, hvor han nu ”kun” er besværlig, hvor han før også blev ked af det. Vi har altid haft et rimeligt afslappet forhold til panodil og han har flere gange fået dette, dog enten uden effekt eller med lille eller kortvarig effekt.

Hvornår kan man sige at ørene har stabiliseret sig og man ville se en effekt hvis der er en ?

Han har altid sovet eleveret pga. hans refluks, vi har to træklodser under hovedenden på hans tremmeseng.

Han vil gerne puttes i sin egen seng om aftenen og falder som regel hurtigt i søvn. Som jeg skrev har han (haft) en periode hvor han havde brug for større tryghed i forbindelse med putning og gerne ville sidde hos mig til han sov. Jeg har til hver en tid øje for at hjælpe ham så lidt som muligt og er obs på om det er mig der synes det er hyggeligt at putte eller ham der har brug for det. Når han ligger i sin seng er det nogle gange nok jeg bare sidder på stolen ved siden af og ind i mellem giver et lille ”sch…” og han får sin tryghed dækket ved at kunne misse lidt med øjnene og se jeg stadig er der.

Hans motoriske udvikling har helt sikkert noget at sige. Han rejser sig på alle fire og kravler et par tag frem og lægger sig på maven og gentager. Når han når hovedgærdet og ikke kan komme længere rejser han sig halvt sovende og kan ikke selv finde ud af at komme ned igen. Det handler nogle af hans opvågninger sandsynligvis om.

Han spiser godt og jeg har tidligere forsøgt mig med perioder hvor jeg har givet drømmeflasker om natten dog uden succes. Har forsøgt igen nu ...

Annonce

... efter jeg skrev til dig, men der er stadig ingen ændring.

Jeg mener jeg beskrev en gennemsnitlig nats forløb i mit sidste brev. Men han sover som regel ca. 19:30 og har 2-3 opvågninger allerede inden midnat. En lidt roligere periode fra midnat til kl 02-03 stykker. Herfra bliver opvågningerne hyppigere og hyppigere. Jeg har indtil nu holdt fast i, at han skal sove i sin seng og har brugt lang tid om natten på at få ham til at sove i sin seng igen. Han er sjældent ked af det men bare rigelig vågen.

Jeg har for nylig – mest i afmagt og træthed – nogle nætter taget ham ind i vores seng når hans opvågninger bliver hyppigere omkring kl 02-03 og hvor han så har lagt ved siden af mig og har sovet videre. Så har det vist sig at han faktisk sover næsten stabilt frem til kl. 7-7:30.

Jeg er sikker på han tumler en del rundt i søvne hos mig også og tror at jeg bare når at tage det i opløbet og i halvsøvne får ham til ro igen.

Min mand og jeg er ikke enige om denne metode, men det er mig der har ham om natten og jeg er efterhånden desperat for at sove.

Er delvis samsovning vejen frem for os ? Han sover jo væsentlig bedre hos mig (os) ? Er det en forkert sti at gå ned af, en dårlig vane ?

Han har altid sovet afbrudt både dag og nat og jeg synes det er svært at tro at det hele tiden har været grundet tænder, uro, udvikling osv osv. Ikke én eneste nat har han sovet stabilt endnu.

Jeg starter på job efter nytår og ved slet ikke hvordan det skal hænge sammen når jeg bruger det halve af natten inde hos min søn.

Jeg synes jeg har afsøgt nettet og biblioteket omkring viden og brugt tips fra søvncoachen og bogen ”sov igennem uden gråd”

Hvor længe skal natteroderi står på og hvor slemt skal det være før man taler som søvnforstyrrelser og bør opsøge hjælp?

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. februar 2024 | Sovevaner | 10 mdr.

Hvor meget skal min datter sove?

Hej Helen Jeg har en datter, som er 10 måneder gammel. Hvor meget skal hun...

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

Annonce

Viden om børn:

Fed creme til børneeksem

Har dit barn børneeksem, er det vigtigt med en god hudpleje - og fedtcremer med en høj fedtprocent forebygger hudeksem. Hudpleje er vigtigt året rundt, men især i vinterperioden, hvor den kolde luft udtørrer huden ekstra meget, er det ekstra vigtigt med en god creme.

Til både behandling og forebyggelse af børneeksem, er det vigtigt at vælge fed creme fremfor lotion. En lotion indeholder meget vand og fordamper derfor hurtigt fra huden, og giver derfor ikke huden den nødvendige...

Læs mere i Babylex

Nakkefoldsscanning

En nakkefoldsscanning foretages i 11.-13. graviditetsuge, og her kigger man via et ultralydsapparat, som køres rundt på den gravides mave, på barnet inde i livmoderen.

Denne scanning kaldes også 1. trimester-scanning, og man ser efter:
- om der er liv
- om der er mere end ét foster
- hvor langt du er henne - man fastsætter datoen for forventet fødsel.

Hvis du ønsker at vide, om dit barn kan have en kromosomafvigelse som f.eks. Downs Syndrom, så...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tusind tak for dit tip om "drilleblæren" og "drillenumsen". Det var lige i øjet!

Pludselig blev af-med-ble et projekt, som vores datter kunne forholde sig til og føle sig som en del af. Lige fra den håbefulde: "Vi skal nok få krammet på den drilleblære, ikk?" til den lettere truende: "Jeg har sagt til drillenumsen, at hvis den ikke opfører sig ordenligt, så ringer jeg til politiet, også kommer den i fængsel".

Så nu er hun uden ble (om dagen) og siger fint til selv og overholder de faste toilettider - om morgenen og aftenen og efter måltider - uden (ret meget) brok.

Tak for hjælpen. Det er stor lettelse for os ikke at skulle skændes med hende om den åndssvage ble.

Venlig hilsen

Helt Utrolig Lettet