Skabe god søvnrytme

22. oktober 2016

Kategori:
Alder:
16 mdr.

Skabe god søvnrytme

Hej Helen

Vi har tidligere søgt råd til sig angående Hectors sovevaner, og baseret på dit svar valgte vi at lade ham blive i soveværelset for nu. Egentlig havde vi talt om, at han måske skulle rykkes igen her i efterårsferien, men efter en omgang med høj feber, hans første feberkramper, efterfølgende stort behov for nærhed og så falsk menigitis alarm, endte det med, at han blev i sin mors favn, når han skal falde i søvn og derefter sover i sin egen seng ved siden af os.

Alt det her sygdom og ferie har dog ødelagt søvnrytmen, og vi er udfordret. Vi ved simpelthen ikke, hvordan vi bedst griber det an at få den tilbage.

Han har sovet efter behov - i tiden efter feberkramperne rigtig meget - og det gør, at vi nu har en dreng, der sover fra kl. 19:30 til 8:30. Det passer dårligt med vores arbejde, og i næste weekend skal uret stilles tilbage. Sikke noget.

Vi prøver at trække tiden, så han sover kl. 20, for så bliver det til kl. 19, når vi får vintertid, men han er svær at holde vågen, og vi synes det er rigtig synd, når nu han er så tydelig i sit behov over for os.

Har du nogle anbefalinger til at trække tiden om aftenen, og hvordan man blidest vækker om morgenen?

Morgenvækning har indtil nu været blid nusning og rolig snak til han vågner, men den slags kan tage laaaaaang tid.

Han er begyndt at vågne om natten og vil op. Han får lov at ...

Annonce

... komme op i sengen, men det passer ikke den lille herre, som mener, at vi skal lege. I nat tog det os næsten to timer med vred gråd at få ham til at sove videre. Vi kunne godt bruge lidt råd. Gør vi det rigtigt? Hvad kan man gøre for at hjælpe ham videre?

Hans fysioterapeut (tildelt fordi han er motorisk bagud pga. hofteskred og operation) er meget imponeret over, at han udvikler sig så godt både motorisk og sprogligt på samme, og jeg tænker, at det er dette og den manglende soverytme, der giver den natlige uro. Vi overvejer at gøre hans putte og vækning fast, så det er samme tidspunkt og ikke som nu, hvor vi putter, når han viser, han er træt. Hvad synes du er bedst?

Vores putteritual består af børste tænder, skifte og nattøj på, godnat historie, putte hos mor med først lille snak om dagens oplevelser og dernæst 2-3 sange, og så putter vi til han falder i søvn. Det går altid stærkt, når mor putter, og lidt længere når far putter. Far må godt putte, hvis mor holder sig væk. Er der noget her, vi bør lave om? Nogle gange kommer han i bad efter aftensmaden, men det er ikke en del af vores faste ritual.

Generelt synes jeg han sover godt, skal det lige siges. Men vi vil gerne kunne støtte ham så godt som muligt og give nærhed, når det er nødvendigt og være bestemte, når det kæves.

Vi glæder os til at høre dine råd.

Med venlig hilsen
Hectors mor og far

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

13. januar 2024 | Sovevaner | 15 mdr.

Tidlige morgener - 15 mdr.

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg håber du kan hjælpe et par...

2. januar 2024 | Kost og ernæring | 15 mdr.

Vitaminpiller til børn

Kære Helen Godt nytår :) Jeg har lige et par korte spørgsmål i dag....

Annonce

Viden om børn:

Pethidin ved fødsel

Pethidin er et morfinlignende stof, som især blev brugt ved fødsler førhen i tiden. I dag vil man ofte vælge at tilbyde den fødende en epiduralblokade i stede, hvis hun har voldsomme smerter. I særlige tilfælde kan man dog stadig vælge at give pethidin til fødende. Det gives som injektion, og virkningen indtræder efter ca ½ time.

Der er en del bivirkninger forbundet med at give pethidiin, blandt andet kan det nedsætte ve-aktiviteten, give den gravide kvalme og gøre hende svimmel...

Læs mere i Babylex

Gråd og børn

Når det lille barn græder, så fortæller dit barn dig, at det ikke har det ikke har det helt godt eller ikke er helt tilfreds med, hvad der foregår omkring det.

Det nyfødte barns gråd er meget ensartet, men forholdsvis hurtigt vil barnets gråd ændre sig og vil have forskellige nuancer. I takt med at barnet vokser, vil du lære at tolke barnets gråd og finde ud af, hvordan du skal handle i forhold til barnets behov.

Nogle gange vil det være svært at finde ud af,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Du är min absoluta förebild inom allt med barn och allt som rör barnuppfostran/sömn/mat/sjukdom. Trots att jag aldrig träffat dig känner jag ett 100% förtroende och respekt för dig och känner att din syn på barn och hur man ska hantera olika situationer är helt rätt. Det finns så många metoder och syn på området idag men du har en sån sund och kärleksfull inställning.

För att sammanfatta det jag precis skrev: Du är min "guru" inom området och jag är glad att jag Tack vare min danska svärmor fann din sida och äntligen kunde få den hjälp och feedback jag så väl behövde!

Tack
/Erika