Brev:
Skabe god søvnrytme
22. oktober 2016
Alder:
16 mdr.
Skabe god søvnrytme
Hej Helen
Vi har tidligere søgt råd til sig angående Hectors sovevaner, og baseret på dit svar valgte vi at lade ham blive i soveværelset for nu. Egentlig havde vi talt om, at han måske skulle rykkes igen her i efterårsferien, men efter en omgang med høj feber, hans første feberkramper, efterfølgende stort behov for nærhed og så falsk menigitis alarm, endte det med, at han blev i sin mors favn, når han skal falde i søvn og derefter sover i sin egen seng ved siden af os.
Alt det her sygdom og ferie har dog ødelagt søvnrytmen, og vi er udfordret. Vi ved simpelthen ikke, hvordan vi bedst griber det an at få den tilbage.
Han har sovet efter behov - i tiden efter feberkramperne rigtig meget - og det gør, at vi nu har en dreng, der sover fra kl. 19:30 til 8:30. Det passer dårligt med vores arbejde, og i næste weekend skal uret stilles tilbage. Sikke noget.
Vi prøver at trække tiden, så han sover kl. 20, for så bliver det til kl. 19, når vi får vintertid, men han er svær at holde vågen, og vi synes det er rigtig synd, når nu han er så tydelig i sit behov over for os.
Har du nogle anbefalinger til at trække tiden om aftenen, og hvordan man blidest vækker om morgenen?
Morgenvækning har indtil nu været blid nusning og rolig snak til han vågner, men den slags kan tage laaaaaang tid.
Han er begyndt at vågne om natten og vil op. Han får lov at komme op i sengen, men det passer ikke den lille herre, som mener, at vi skal lege. I nat tog det os næsten to timer med vred gråd at få ham til at sove videre. Vi kunne godt bruge lidt råd. Gør vi det rigtigt? Hvad kan man gøre for at hjælpe ham videre?
Hans fysioterapeut (tildelt fordi han er motorisk bagud pga. hofteskred og operation) er meget imponeret over, at han udvikler sig så godt både motorisk og sprogligt på samme, og jeg tænker, at det er dette og den manglende soverytme, der giver den natlige uro. Vi overvejer at gøre hans putte og vækning fast, så det er samme tidspunkt og ikke som nu, hvor vi putter, når han viser, han er træt. Hvad synes du er bedst?
Vores putteritual består af børste tænder, skifte og nattøj på, godnat historie, putte hos mor med først lille snak om dagens oplevelser og dernæst 2-3 sange, og så putter vi til han falder i søvn. Det går altid stærkt, når mor putter, og lidt længere når far putter. Far må godt putte, hvis mor holder sig væk. Er der noget her, vi bør lave om? Nogle gange kommer han i bad efter aftensmaden, men det er ikke en del af vores faste ritual.
Generelt synes jeg han sover godt, skal det lige siges. Men vi vil gerne kunne støtte ham så godt som muligt og give nærhed, når det er nødvendigt og være bestemte, når det kæves.
Vi glæder os til at høre dine råd.
Med venlig hilsen
Hectors mor og far