Søvn 6 uger gammel

11. september 2016

Kategori:
Alder:
1 mdr.

Søvn 6 uger gammel

Kære Helen,

Jeg er nu en mor til 2. En dreng på 1,5 år og en pige på 6 uger
På trods af at jeg er 2. gangs mor og det jo ikke er lang tid siden jeg havde en lille baby, føler jeg mig ny i baby verdenen- i hvert fald i nogle henseender

Først lige nyttige oplysninger om min pige som mine spørgsmål omhandler.

Hun kom til verden 4 dage før termin ved et trygt og roligt planlagt kejsersnit. Amningen kom hurtigt op at køre og vi kom hjem efter to døgn. Amningen kom aldrig til at køre med mit første barn, og derfor er det med amningen ret fremmed for mig.

Ved fødslen vejede min pige 3930 gram og målte 51 cm og i dag vejer hun 5650 og måler 60 cm. Hun spiser således godt og tager flot på - faktisk så meget at jeg har troet hun havde refluks pga meget gylp og bøvl med maven, men min SP mener det skyldes overspisning.
Aktuelt ammer jeg hende således nu kun ved et bryst, hvilket synes at have en god virkning.
Hun får som oftest ikke mad lige inden hun skal sove da hun så stadig vil gylpe og bøvle og dermed vække sig selv.

Min pige har fra dag et haft et stort tryghedsbeov. Fra første nat har hun ikke kunne sove selv om natten og de fleste nætter sover hun således ved siden af mig.

De første 4 uger af hendes liv sov hun fint både nat og dag.
Men aktuelt er hun meget svær at få til at sove og til at blive i søvnen. Hun vil ikke tage sut og kan ikke falde i søvn ved at blive trillet i barnevognen. Hun falder hurtigt til ro ved at blive vugget i armene pakket ind i sin dyne, men når vi ligger hende fra os vågner hun hurtigt op igen. Dette sker uanset om hun ligges med det samme hun sover eller vi lader der gå lidt tid. Det virker som om hun har meget kropslig uro. Hun fægter med arme og ben og ligger og drejer sig rundt idet hun er ved at vågne op. Også i søvnen om natten kan hun ligge på denne måde og være urolig.

Jeg synes jeg fint kan se hvornår hun er træt. Det bliver hun gerne ...

Annonce

... efter en time og jeg vil dermed mene at hun ER træt når jeg forsøger at putte hende.

Jeg har investeret i en bæresele / slynge, hvor hun kan sove en times tid..Den har jeg brugt om eftermiddagen, hvor hun er sværest at få til at sove, fordi hun der ofte er blevet overtræt.

Om aftenen falder hun i søvn til natten et sted mellem kl 20 og 23 og som oftest først efter 21 og ammes så 2 gange i løbet af natten og igen om morgene hvorefter hun så gerne sover 1-3 timer mere, hun forlænger således sin nattesøvn. Efter denne søvn er det at hun er svær at få til at sove.

Om eftermiddagen og aftenen er hun ofte utilfreds fordi hun er overtræt tænker jeg. Og nogle dage går dagen med amningen og så at prøve at få hende til at sove hvilket er ret så frustrerende og samtidig bekymrer mig da der så ikke er meget tid til hyggestunder.

Vores dreng havde også problemer med at sove om dagen men han faldt hurtigt i søvn med sin sut i barnevognen men vågnede så efter 30 minutter hvilket var årsagen til at jeg skrev til dig i sin tid
Vi kan næsten ikke overskue endnu en baby som har svært ved det med søvnen specielt ikke nu hvor vi har en lille dreng i forvejen.

Har du nogle råd til hvordan vi kan hjælpe vores pige med at sove om dagen? Min egen SP mener det handler om noget med hendes sanser og at jeg derfor skal ælte og massere hende i løbet af dagen så hun bliver bedre til at mærke sin krop. Dette er jeg næsten lige startet på.

Mit andet spørgsmål handler om amningen. Om aftenen og natten ammer jeg hende liggende. Og hun ammes således i søvn. Bør jeg allerede nu stoppe med dette for ikke at få skabt en dårlig søvn association? Eller er hun for lille til dette?

Om natten er det jo dejligt for mig at amme på den måde og da hun sover ved siden af mig er det dejligt let at hun så kan sove videre på denne måde.

Jeg glæder mig til at høre dine råd.

Kærlig hilsen
en mor til psudotvillinger

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

Annonce

Viden om børn:

Forstoppelse

Hvis dit barns afføring er hård og knoldet, så har dit barn forstoppelse. Ofte vil barnet også have ondt i maven og være grædende. Børn der tilbydes modermælkserstatning får hyppigere forstoppelse, end børn der ammes. Men børn der ammes kan også godt få problemer med forstoppelse.

Får dit barn modermælkserstatning, skal du være opmærksom på, at blandingsforholdet er korrekt. Du kan også prøve at skifte till en anden type erstatning - der findes erstatninger, som er udviklet til...

Læs mere i Babylex

Portionsstørrelse børn

Det er meget forskelligt, hvor meget det enkelte barn spiser. Nogle børn spiser meget, og andre børn spiser mindre. Der er også forskel på børns appetit, som kan svinge alt efter tidspunktet på dagen.

Børn skal have lov til at regulere deres behov for mad. Det lille barn skal have lov til at die ved brystet, når det viser behov, og børn der får flaske, skal på samme måde have lov til at selvregulere. Barnet må ikke presses til at tømme hele flasken - og omvendt - hvis barnet...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Selvom jeg kun har sendt dig to spørgsmål, så kan jeg allerede mærke glæden og roen ved at jeg kan skrive til dig.

Tusind tak!
Hilsen mor til dreng på 7 måneder