Amning/søvn

18. august 2016

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Amning/søvn

Hej Helen

Tak for svar på sidste spørgsmål, jeg er tilbage igen med lidt forskellige emner :)

Idag er mit spørgsmål omkring amning/søvn.

Min dreng er 4 mdr. og har igennem den sidste uge sovet i sengen hos os, da vi er igang med at gøre hans tremmeseng klar samt han kun har ville sove hos mig den sidste uges tid.

Efter han er begyndt at sove hos mig hele natten, synes jeg at jeg ammer mere, er det fordi han kan dufte mælk eller er det en tilfældighed? Jeg har ammet så meget, at jeg tit er vågnet om natten ved at mine bryster drypper så meget mælk at det er gået igennem ammeindlæg etc.

Ydermere har jeg fundet ud af at når jeg putter ham, gør jeg det ved at ligge ned at amme, og han falder i søvn. Det er så let da han så kan blive sovende, da som nævnt tidligere tremmesengen er in the making.

Jeg putter ham ligeledes sådan om dagen, medmindre vi er ude at gå i ...

Annonce

... barnevognen.
Det jeg så har fundet ud af er at nogle gange vågner han og er ked, og jeg har fundet ud af at det er fordi han ikke er færdig med at sove. Jeg giver ham noget mere mælk og så sover han gerne en time mere.

Er dette en dårlig vane?

Jeg kan mærke at jeg " frygter" lidt at putte ham på en anden måde, fordi jeg ved den jeg har idag virker. Men jeg vil gerne have nogle råd til hvad jeg kan gøre når han i små steps skal sove i sin seng? Vores mål er at han sover lidt der, og at han så kommer ned og sover med os tidlig morgen. Før i tiden sov han i sin vugge små 4-6 timer og ved en 4 tiden om natten kom han ned til os.

Dit forslag til os har været at vi ammer ham, skifter, svøber, ammer og så putter - men hvad så hvis ikke han er faldet i søvn der? Skal vi så ligge ham, og så være hos ham eller?

Bonusinfo: Min dreng vil ikke tage sut.

Tak for en god brevkasse

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Fedt

Små børn har brug for fedt i maden. Det anbefales at tilsætte en tsk fedtstof i hver portion hjemmelavet mad. Det er udmærket at skifte imellem de forskellige typer fedtstof som olie, smør og plantemargarine.

Efter 1 års alderen kan barnet fortsat have behov for at få lidt ekstra fedtstof. Det er især i familier, hvor man spiser meget magert og gerne vil at barnet skal have sunde spisevaner fra starten.

I mager mad er der mange grøntsager, frugt og brød og kun lidt...

Læs mere i Babylex

Forkølelse

Hvis det lille barn er forkølet, kan han/hun få besvær med at spise, da det er svært at få vejret ordentligt igennem næsen. Det betyder også, at barnet kan have svært ved at sove.

Her er et par gode råd:

- Hæv hovedenden, der hvor barnet sover, med et par bøger eller et sammenrullet håndklæde under madrassen

- Brug lidt modermælk eller saltvand som næsedråber. Dryp det direkte ned i næsen. Du kan evt. bruge en lille ske eller en pipette. Saltvand og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusinde tak for dit svar på mit sidste brev vedrørende min dreng. Det varmede at blive mødt med forståelse og indsigt – i forhold til lige netop den problematik vi var i på daværende tidspunkt.

Venlig hilsen
Mor til dreng på 3 år