Hvordan får jeg ham til at sove om aftenen?

4. juli 2016

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Hvordan får jeg ham til at sove om aftenen?

Hej Helen.

Jeg finder ofte gode svar på spørgsmål jeg måtte have, her på din hjemmeside og nu har jeg så et:

Det drejer sig om, at jeg ikke kan få min søn til at sove om aftenen og måske er det dels min egen skyld.

Lad mig lige starte med at fortælle om hvordan aftenerne i grove træk har set ud det sidste halve år:

De første par uger sov han, som nyfødte jo nok gør, et par timer for så at få mad og så sove lidt igen.

Efter 2-3 uger ville han ikke sove fra 17-18 tiden til 23 tiden. Det var ikke sådan at han var utrøstelig og bare græd, han nægtede bare at sove og kunne kun finde lidt ro hvis vi gik rundt med ham i armene (ellers græd han) Dette var super hårdt, da vi jo havde en baby på armen i 5 timer hver aften. Det endte altid med at vi gik med ham i barnevognen til han faldt i søvn. Dette fortsatte til han var omkring 3 mdr.

Så kom der en lille periode på 2 uger hvor han faldt i søvn ved amning og sov fint til næste morgen (selvfølgelig afbrud af natamninger)

Min SP foreslog at jeg skulle begynde at lære ham selv at falde i søvn ved at putte ham og helst ikke tage ham op, kun hvis han græd meget.
Dette prøvede jeg i 3-4 uger, men efter 2 timers gråd hver aften måtte jeg hver gang ty til amning eller en tur i banevognen. (Han faldt i søvn selv 2 gange på den tid)
Efter de 3-4 uger orkede jeg bare ikke mere og besluttede mig for at tage en "pause" for putning, jeg lå med ham på sofaen indtil han var så træt at jeg kunne amme ham i søvn (oftes først ved 22-23 tiden) Jeg fandt ud af at han bare ikke var klar til at sove før tidligst ved 22 tiden.

Ved 4-5 måneders alderen vågnede han mange gange om natten og skreg, som om han havde mareridt, det er han heldigvis holdt op med igen.

Den sidste måneds tid har jeg igen prøvet at putte ham og ligger så ved siden af (han sover i vores seng) ...

Annonce

... men rigtig mange gange må jeg vugge ham i søvn i barnevognen (eller amme ham i søvn, men det er ved at være meget sjældent.) Ofte vågner han igen efter 30-60 min og skal have hjælp til at falde i søvn igen. Jeg prøver måske 1-2 timer før jeg tager ham ud og enten er han rigtig ked af det og vender og drejer sig ellers er han lys vågen.

Han er en meget glad og aktiv lille fyr på 7 kg, han kan ikke kravle men sagtens møve sig frem, han vender fra ryg til mave og mave til ryg, han går med os i hænderne og er i det hele taget meget fremme motorisk.

Han sover så fint om dagen, her er ingen problemer og det har der aldrig været (selvfølgelig har der været dage og perioder der har været knap så gode.)

Sådan ser vores dag ud: (plus/minus en time ca.):

7 vågner, vi hygger lidt i sengen, skifter ble, spiser morgenmad (havre- eller
Musliegrød)

9:30 - 11:30 Sover i barnevognen eller inde (bliver puttet med nusseklud og sut)

11:30 flaske eller amning.

12:30 Frokost (øllebrød eller grøntsagsmos også med kød)

14-16 Sover i barnevogn eller inde.

16:30 flaske eller amning og evt. lidt frugt eller frugtmos

18 aftensmad (Grøntsagsmos også med kød)

19:30 natklar (nattøj, børste tænder)

19:40 Flaske, putning med nusseklud og sut og pakket i dynen (samme måde som om dagen) og godnatsang.

Sover så ofte først ved 21:30 tiden, selvom jeg kan se han er dødtræt.

1-3 natamninger.

Jeg er bange for at jeg har forvirret ham lidt med barnevogne, amning og sove selv, selvom jeg ellers har holdt fast i rutiner.

Lige lidt ekstra facts:
Nem og hurtig fødsel.
Ingen problemer med amning (jeg er trappet stille og roligt ud nu)

Jeg håber du kan hjælpe mig til at finde en måde hvor han kan falde i søvn om aftenen, da det er ved at være lidt hårdt ikke at have lidt "fri" hver eneste aften.

Mange hilsner J.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Pethidin ved fødsel

Pethidin er et morfinlignende stof, som især blev brugt ved fødsler førhen i tiden. I dag vil man ofte vælge at tilbyde den fødende en epiduralblokade i stede, hvis hun har voldsomme smerter. I særlige tilfælde kan man dog stadig vælge at give pethidin til fødende. Det gives som injektion, og virkningen indtræder efter ca ½ time.

Der er en del bivirkninger forbundet med at give pethidiin, blandt andet kan det nedsætte ve-aktiviteten, give den gravide kvalme og gøre hende svimmel...

Læs mere i Babylex

Trøske

Trøske er en form for svamp, der ses som en hvidlig belægning i barnets mund. Det er ufarligt, men meget ubehageligt for barnet, og det bør derfor behandles.

Trøske er meget almindeligt de første måneder efter fødslen, og det kan være svært at vurdere, hvorvidt der 'bare' er tale om mælkebelægninger i munden, eller om det er svamp. Sidder belægningerne kun på tungen, og kan de forholdsvis nemt fjernes med en finger eller en lille skumklud, så er der sandsynligvis tale om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Dette er mit første brev til dig - men mærkeligt nok, så har det ikke været muligt for mig at finde svaret i hverken bøger eller ved søgning på nettet, så jeg håber, at du kan gøre mig klogere.

På forhånd tak, Emilies mor