Brev:
Krav ved puttetid
9. april 2016
Alder:
3 år, 10 mdr.
Krav ved puttetid
Hej Helen
Jeg skriver til dig fordi vi er begyndt at opleve problemer med putningen af vores pige på næsten 4 år.
Vi har ellers i næsten et år kunne putte hende på 10 minutter siden hun droppede middagsluren. Hun kom i seng kl.18.15. for der var hun træt.
Tidspunktet er siden blev rykket lidt til ca. 19.00-19.30. Hun står som regel op kl.6.
Det skal nok tilføjes at hun for ca. 1 1/2 måned siden stoppede med sut.
Vores putteritual er således at vi læser et par bøger inde i stuen, her får hun også et glas mælk og evt. en banan eller havregrød. Derefter børstes der tænder og går på toilet.
Inde i sengen læses der én bog, hun drikker et glas vand og vi snakker lidt om dagen og så er det godnat. Vi bliver hos hende til hun sover og har altid gjort det.
(Jeg tror hun vil protestere meget kraftigt hvis vi laver om på det).
Og så starter showet!
Hun ligger stille i 3 minutter, så vil hun have en bamse og det får hun lov til. Vi siger: "læg dig ned skat, nu er det puttetid, sov godt". Så er det lidt forskelligt hvad hendes krav er, men det er som regel:
-Sokker på eller sokker af.
-Pude inde fra stuen (vi siger: "nej skat du har din pude her, nat nat"). ...
...
-Mere vand (vi siger: "du har fået et glas vand, og nu skal vi putte, godnat skat").
-Hun skal tisse/lave prut (her giver vi hende en chance, det kan jo være reelt nok, men hun får kun én chance på toilettet).
Og det bliver ved og ved og sommetider får hun besluttet sig for et eller andet, fx vand og så sætter sig op, græder og skriger (nogle gange helt hysterisk) og gentager at hun VIL have vand og at vi er dumme. Vi holder dog fast, og er rolige og gentager, at hun har fået vand og at nu er det puttetid.
Så falder hun til ro efter et kvarter, men så kan det starte med en ny ting... og vi må nok erkende at vi (specielt far) har svært ved at bevare roen efter en 1 1/2 time, med det ene efter det andet.
Vi har prøvet at putte senere, men det er desværre samme resultat. Vi synes det er en rigtig træls måde at slutte dagen på, vi vil jo gerne have at putteseancen er en god stund for hende.
Vi har prøvet at snakke med hende om det, hvad der skal ske og hvad vi forventer af hende. Hun SKAL ikke sove, men at vi gerne vil have hun ligger roligt i sengen.
Hvad tænker du? Er vi tydelige nok? Er der noget vi ikke har overvejet eller kan gøre anderledes?
Hilsen mor til B.