Krav ved puttetid

9. april 2016

Kategori:
Alder:
3 år, 10 mdr.

Krav ved puttetid

Hej Helen

Jeg skriver til dig fordi vi er begyndt at opleve problemer med putningen af vores pige på næsten 4 år.

Vi har ellers i næsten et år kunne putte hende på 10 minutter siden hun droppede middagsluren. Hun kom i seng kl.18.15. for der var hun træt.

Tidspunktet er siden blev rykket lidt til ca. 19.00-19.30. Hun står som regel op kl.6.

Det skal nok tilføjes at hun for ca. 1 1/2 måned siden stoppede med sut.

Vores putteritual er således at vi læser et par bøger inde i stuen, her får hun også et glas mælk og evt. en banan eller havregrød. Derefter børstes der tænder og går på toilet.

Inde i sengen læses der én bog, hun drikker et glas vand og vi snakker lidt om dagen og så er det godnat. Vi bliver hos hende til hun sover og har altid gjort det.
(Jeg tror hun vil protestere meget kraftigt hvis vi laver om på det).

Og så starter showet!

Hun ligger stille i 3 minutter, så vil hun have en bamse og det får hun lov til. Vi siger: "læg dig ned skat, nu er det puttetid, sov godt". Så er det lidt forskelligt hvad hendes krav er, men det er som regel:

-Sokker på eller sokker af.
-Pude inde fra stuen (vi siger: "nej skat du har din pude her, nat nat"). ...

Annonce

...
-Mere vand (vi siger: "du har fået et glas vand, og nu skal vi putte, godnat skat").
-Hun skal tisse/lave prut (her giver vi hende en chance, det kan jo være reelt nok, men hun får kun én chance på toilettet).

Og det bliver ved og ved og sommetider får hun besluttet sig for et eller andet, fx vand og så sætter sig op, græder og skriger (nogle gange helt hysterisk) og gentager at hun VIL have vand og at vi er dumme. Vi holder dog fast, og er rolige og gentager, at hun har fået vand og at nu er det puttetid.
Så falder hun til ro efter et kvarter, men så kan det starte med en ny ting... og vi må nok erkende at vi (specielt far) har svært ved at bevare roen efter en 1 1/2 time, med det ene efter det andet.

Vi har prøvet at putte senere, men det er desværre samme resultat. Vi synes det er en rigtig træls måde at slutte dagen på, vi vil jo gerne have at putteseancen er en god stund for hende.

Vi har prøvet at snakke med hende om det, hvad der skal ske og hvad vi forventer af hende. Hun SKAL ikke sove, men at vi gerne vil have hun ligger roligt i sengen.

Hvad tænker du? Er vi tydelige nok? Er der noget vi ikke har overvejet eller kan gøre anderledes?

Hilsen mor til B.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Slå

Det er forbudt ved lov at slå sit barn. Den såkaldte revselsesret blev afskaffet af Folketinget i 1997. At slå sine børn er således en ulovlig måde at opdrage på - og det gælder også "dask over fingrene", hvis det lille barn piller ved noget det ikke må. Et barn der bliver slået vil føle sig mindre værd.

Et barn der bliver slået er udsat for fysisk vold. Det kan være at barnet får en lussing, en endefuld, at barnet bliver sparket, rusket, brændt med cigaretter eller lignende....

Læs mere i Babylex

Spinat

Når børn er 6 mdr gamle må de gerne begynde at få lidt spinat.

Du skal dog være opmærksom på, at spinat indeholder Nitrat, og det bør derfor ikke fylde mere end 1/10 af portionen eller alternativt kun gives med 14 dages mellemrum.

Læs mere i min bog Helens bog om børn og mad

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en vidunderlig website - du gør virkelig et fantastisk stykke arbejde.

Karina, mor til dreng 5 måneder