Brev:
Putning; 2 år og 2 mdr.
24. marts 2016
Alder:
2 år, 2 mdr.
Putning; 2 år og 2 mdr.
Kære Helen.
Hjælp & vejledning søges nu igen!
Sagen er, at vores datter på knap 26 mdr. er en 'tidsrøver', når der skal puttes.
Hun er en følsom og pige, der udviser klare tegn på HSP og altid har været tilbageholdende og opmærksom på sine omgivelser, samt tryghedskrævende og morsyg.
Hun klarer sig fint i sociale sammenhænge samt i dagplejen, men er hurtig til at reagere på ubehag, smerte osv., og har let til tårer. Hun virker ikke så følelsesmæssigt robust, men er dog kommet langt og er igang med at lære at tackle verden og dens udfordringer, bl.a. ved mors hjælp og vejledning (" det er OK at slå sig/falde osv., det gør alle børn nogengange min skat").
Vi sam-sover med hende, således at hun ligger i sin juniorseng, som er skubbet sammen med vores dobbeltseng. Yderst ligger lille Ellen, Mor i midten og Far tilsidst. Hun kan uhindret rulle/komme over i Mors seng, om ønsket.
Problem; det tager ml. 1-2 timer at putte. Lige under en time, hvis Far putter. Godt 2 timer, hvis Mor putter. Og ydermere er der megen uro, opvågning, gråd, klynk, skrig og kalden på mor hver nat. Og mor er udmattet!, og træt af al den symbiose og afhængighed. Træt af at skulle være til rådighed, berolige og være nærværende både psykisk og fysisk hele natten -og dagen.
Hendes dag er som følger:
Op ca. kl. 06.15, ren ble og morgenmad
I dagpleje ca. kl. 8-9, frugt og bolle
Kl. halv tolv er der frokost
Lur kl. 12-14, frugt og bolle
Hentes ca kl. 15, hjem
Ca. kl. 17.30, aftensmad
Ca. kl. 18.30, havregryn med mælk
Ca. kl. 19, i seng
Vi forsøger at skiftes til at putte, selvom det mange gange er mor der putter idet far er på arbejde el. lign. Hun protesterer meget mod at far skal putte, klynger sig skrigende til mor og er utrøstelig. Falder dog i søvn på under 1 time med far. Hvorimod putning med mor tager 2 timer, hvor hun karter rundt i sengen, driller, er grænsesøgende, legesyg og dominerende.
Hvad kan vi gøre for at opnå en kort puttetid, en rolig nat og på sigt en lille pige, der kan falde i søvn alene og helst på eget værelse? Mor er træt!
På forhånd tak for dine anvendelige og fine svar.
Venligst
Hønemor