Putning; 2 år og 2 mdr.

24. marts 2016

Kategori:
Alder:
2 år, 2 mdr.

Putning; 2 år og 2 mdr.

Kære Helen.

Hjælp & vejledning søges nu igen!

Sagen er, at vores datter på knap 26 mdr. er en 'tidsrøver', når der skal puttes.

Hun er en følsom og pige, der udviser klare tegn på HSP og altid har været tilbageholdende og opmærksom på sine omgivelser, samt tryghedskrævende og morsyg.

Hun klarer sig fint i sociale sammenhænge samt i dagplejen, men er hurtig til at reagere på ubehag, smerte osv., og har let til tårer. Hun virker ikke så følelsesmæssigt robust, men er dog kommet langt og er igang med at lære at tackle verden og dens udfordringer, bl.a. ved mors hjælp og vejledning (" det er OK at slå sig/falde osv., det gør alle børn nogengange min skat").

Vi sam-sover med hende, således at hun ligger i sin juniorseng, som er skubbet sammen med vores dobbeltseng. Yderst ligger lille Ellen, Mor i midten og Far tilsidst. Hun kan uhindret rulle/komme over i Mors seng, om ønsket.

Problem; det tager ml. 1-2 timer at putte. Lige under en time, hvis Far putter. Godt 2 timer, hvis Mor putter. Og ydermere er der megen uro, opvågning, gråd, klynk, skrig ...

Annonce

... og kalden på mor hver nat. Og mor er udmattet!, og træt af al den symbiose og afhængighed. Træt af at skulle være til rådighed, berolige og være nærværende både psykisk og fysisk hele natten -og dagen.

Hendes dag er som følger:

Op ca. kl. 06.15, ren ble og morgenmad
I dagpleje ca. kl. 8-9, frugt og bolle
Kl. halv tolv er der frokost
Lur kl. 12-14, frugt og bolle
Hentes ca kl. 15, hjem
Ca. kl. 17.30, aftensmad
Ca. kl. 18.30, havregryn med mælk
Ca. kl. 19, i seng

Vi forsøger at skiftes til at putte, selvom det mange gange er mor der putter idet far er på arbejde el. lign. Hun protesterer meget mod at far skal putte, klynger sig skrigende til mor og er utrøstelig. Falder dog i søvn på under 1 time med far. Hvorimod putning med mor tager 2 timer, hvor hun karter rundt i sengen, driller, er grænsesøgende, legesyg og dominerende.

Hvad kan vi gøre for at opnå en kort puttetid, en rolig nat og på sigt en lille pige, der kan falde i søvn alene og helst på eget værelse? Mor er træt!

På forhånd tak for dine anvendelige og fine svar.

Venligst
Hønemor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng

Kære Helen, Jeg vil gerne starte med at skrive jeg er ordblind. Jeg håber...

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

5. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 1 mdr.

Vredes udbrud - 2 år, 1 mdr.

Hej Helen. Vores datter er nu 25 mdr og er en glad pige med et stort...

Annonce

Viden om børn:

Flaskegivning

Når du giver dit barn flaske, så er det vigtigt, at du gør det til en hyggestund for jer begge. Det er vigtigt, at du sidder godt, og det er vigtigt, at dit barn har kropskontakt, når det spiser. Derfor er det rigtig godt, hvis du kan sidde med dit barn i din favn og ikke lader barnet ligge alene med flasken.

Når du sidder med dit barn i dine arme og giver barnet flaske, så sørg for, at barnet en gang imellem får en pause, hvor det har mulighed for at komme af med en bøvs. Sid...

Læs mere i Babylex

Optøning af spædbarnsmad

Hvis du gerne vil have små portioner skemad klar i fryseren, så er det vigtigt at følge disse retningslinjer:

- Nedfrysning skal foregå hurtigt efter, at maden er tilberedt. Maden fryses ned i små bøtter eller poser, som er beregnet til frysning af (baby)mad.

- Maden kan opbevares en månedstid i fryseren, når temperaturen holdes på -18 grader eller derunder. Den begrænsede periode er fastsat for at sikre en god smag i maden.

- Mad som har været...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tusind tak for en rigtig god brevkasse, hvor vi som førstegangsforældre har fået svar på rigtig mange spørgsmål, bare ved at sidde og surfe lidt rundt i kategorierne. Dine gode svar har virkelig været en stor hjælp hele vejen igennem.

Bedste hilsner
Malene og Maria på 6 uger