Søvnproblemer om natten - 10 mdr.

9. februar 2016

Kategori:
Alder:
10 mdr.

Søvnproblemer om natten - 10 mdr.

Hej Helen

Vi oplever store søvnproblemer om natten med vores søn på snart 10 mdr, og vi sidder lidt fast i den dumme rutine. Vi håber derfor, du kan hjælpe os med, hvordan vi kommer videre.

Vores søn er født en måned for tidligt ved et akut kejsersnit, og vi tilbragte de første 18 dage af hans liv på en neonatalafdeling. Jeg tænker ofte, om denne lidt hårde start kan være medårsag til hans urolighed og behov for tryghed (som jeg synes, det virker som). Han er ellers en sund og rask dreng i rivende udvikling og med stor nysgerrighed på verden.

Siden han var ca 4 mdr begyndte han at vågne oftere og oftere om natten. Før sov han i sin egen seng, men rykkede nu over i vores. Amningerne tiltog ligeledes, da det var det eneste, der kunne få han til at falde til ro, og jeg ellers var oppe med ham i 2-3 timer om natten. Siden er det eskaleret. Faren er rykket ud af soveværelset, og jeg sover næsten ikke mere.

Jeg sætter uret til 7.45 hver morgen, hvor jeg vækker ham. Han er ikke så sulten om morgenen grundet de mange amninger, men han spiser en lille portion grød omkring kl 9. Jeg lægger ham til første lur i barnevognen omkring 9.45-10, hvorefter han sover i halvanden time.
Han får frokost omkring kl 12, hvorefter vi leger. Ca 13.30 får han lidt mos og/eller en mad. Han ammes og lægges ud i barnevognen ca kl 14. Igen sover han i halvanden time. Når han vågner får han igen mad. Oftest får han en tredje lur på ca 40 min omkring kl 17.30/18. Vi har tidligere haft skåret denne lur fra, men oplevede, han selv tog den, når vi lagde ham for natten. Kl 18.30 får han aftensmad og afhængig af, hvor godt han spiser, får han nogle gange lidt grød eller frugtmos lidt senere på aften. Vi bader ham, giver ham nattøj på og ca kl 21 lægger vi ham. Her starter showet.

Jeg giver ham en lille flaske og ammer ham for resten. Han falder i søvn, og jeg lægger ham i hans seng. Han vågner efter ca 40 min, hvor jeg er nødt til at gå i seng. Når jeg ikke er i soveværelset, vågner han. Resten af natten ligger han i en babyrede i vores ...

Annonce

... seng. Han vågner hvert 10. minut de værste nætter og én gang i timen de bedste. Før i tiden kunne jeg blot lægge en hånd på ham og sige "shhh", men nu bliver jeg nødt til at tage ham op og lulle ham. Når han sover, kan jeg lægge ham ned igen. Andre gange virker ikke andet end at lægge ham til brystet. Jeg kan aldrig bare lade ham ligge og trøste ham der, der han sparker, græder, ruller og til sidst er lysvågen.

Imellem 5-6 om morgenen bliver han så urolig, at jeg må sætte mig op med han i armene resten af morgenen. Her sover han faktisk bedst, men jeg vækker ham som sagt 7.45 for ikke at rykke døgnet yderligere. Det er ikke holdbart, og jeg ved, at vi bør trappe ud af natamningen, men det er blevet en ond spiral. Derudover virker han også meget plaget af tænder (nr 5 og 6 er på vej), så der er ingen tvivl om, at de også påvirker.

Til info prøvede vi før at lægge ham til natten omkring kl 19.30. Han sov ca 40 min og vågnede op igen. Herefter var han lysvågen og oppe til ca midnat. Derfor begyndte vi efter nogle måneder med dette med den tredje lur igen.

Vi vil meget gerne have ham over i sin egen seng samt sove bedre om natten. Jeg ved, at det betyder, vi skal skære natamningerne væk. Jeg ved, at han ikke vågner pga sult. Men hvordan gør vi det, når vi nu ikke kan få ro på ham ellers?

Han er er glad dreng, der trives, så det er umiddelbart ikke til at se, at han mangler så meget søvn, men han har heller aldrig rigtig prøvet andet (de første 4 mdr var omvendt, da han led af kolik og ikke sov om dagen, men til gengæld hele natten). Han er lige begyndt at kravle og rejse sig op. Han har ikke problemer med ørerne. Vi ønsker ikke at prøve "Godnat og sov godt", da vi ikke vil udsætte ham for det. Når jeg lægger ham træt i sengen, men ingen han sover, ruller han rundt, rejser sig op osv. Efter utallige forsøg giver jeg op, og han er helt vågen.

Vi håber, at du kan hjælpe os med råd og vejledning - og gerne en lavpraktisk plan, og så vil vi prøve at følge det slavisk.

På forhånd tak.

Med venlig hilsen
Mia

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

Annonce

Viden om børn:

Diarré

Det er normalt at et barn der kun får brystmælk at have tynd afføring. Men hvis barnet ikke bliver ammet mere og pludselig får vandtynd afføring, skal du være opmærksom.

Diarré kan være tegn på infektion forskellige steder i kroppen og det kan derfor være en god idé at måle barnets temperatur. Du skal være opmærksom på at barnet skal have ekstra væske og hvis diarréen ikke forsvinder hurtigt igen skal du søge læge. Hvis barnet virker sløvt eller der er blod eller slim i...

Læs mere i Babylex

Leg

For det lille barn er leg meget vigtigt, da det er igennem leg, at barnet udforsker verden og dermed udvikler sig. Og I begyndelsen er I forældre det bedste legetøj, og jeres barn vil elske jeres mimik, lyde og berøring.

Jeres barn har stor glæde af, at I tumler, triller, hjælper barnet med at cykle med benene, danser med barnet i armene... Ligesom jeres barn har brug for at mærke jer tæt på, ligge hud-mod-hud, blive kysset, krammet, kærtegnet og sunget for.

I takt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg har købt din bog om børn og mad, og igen må jeg virkelig rose din måde at skrive på, det er alletiders bog :-) Jeg har 3 af dine bøger og jeg er vild med dem :-)

Tak fra mor til dreng på 4 måneder.