Brev:
Søvn - kæmper en brav kamp
17. august 2015
Alder:
6 mdr.
Søvn - kæmper en brav kamp
Kære Helen.
Her får en Mail fra et meget udslidt forældre par.
Vi har Asta på 6,5 måneder. Indtil hun var 4 måneder sov hun godt om natten. Men nu kæmper vi en brag kamp. Jeg har læst din bog omkring børn og søvn og vi har prøvet alle dine tips og tricks af, uden held.
Vi putter Asta på eget værelse, da hun vækker mig meget om natten, og jeg har en fornemmelse af at vi faktisk også vækker hende. Hun falder hurtig og nemt søvn og virker lettet over t komme i seng, MEN så sover hun kun 1 times tid, vågner og græder. herefter bruger 2-3 timer på at trøste, vugge og putte igen. Vi gør det at vi vugger til der rolig vejrtrækning og ligger hende igen, ofte græder hun igen inden jeg har sluppet. Svøb er er forsøgt, men hun gik fuldstændig amok i det plus hun fik det MEGET varmt. Når vi langt om længe for hende til at sove er det sommetider endt ved os fordi vi simpelthen er for trætte til andet. Vi har i øvrigt bedrockers. Men så kommer næste problem, hun har mange opvågninger i løbet af natten også. En hvor hun er sulten, og to hvor hun græder. De to hvor hun græder virker det som hun starter i søvne og får vækket sig selv.
Vi har prøvet alt, selv at gå hende i søvn i barnevogn og bære kassen ind i tremmeseng, og lige meget virker det.
De sidste uger har vi ingen forældretid haft, da den ene sidder på værelset og trøster, mens den anden lader op til at tage tørnen dagen efter.
Her er oversigt over hendes døgnmønster og som du kan læse sover hun godt om dagen.
Vågner kl 6.30-står op kl 7
spiser mogenmad 7.30 (grød)
kommer ud at putte mellem 8-9 og sover til kl 10-11
får tilbudt mælk (erstatning) mellem 11-12
Grød ved 13 tiden
Putte igen ved 13.30-14 tiden til kl 15-16
mælk ved 16 tiden
Aftensmad 17.30
bad kl 18-19
hygge indtil kl 20 hvor hun virker træt.
Og så forsætter det som beskrevet ovenfor.
Jeg kan mærke jeg efterhånden bliver irriteret inden i overhoved når aftenputning fordi jeg ved det bare trækker tænder ud. Lige pt slider det ret meget på os. Og Asta skal starte dp til oktober, jeg kan ikke overskue tanken om det lange putning samt natteroderiet og arbejde samtidig.
Hjælp os.
Kærligst
Astas mor