Søvn - kæmper en brav kamp

17. august 2015

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Søvn - kæmper en brav kamp

Kære Helen.

Her får en Mail fra et meget udslidt forældre par.

Vi har Asta på 6,5 måneder. Indtil hun var 4 måneder sov hun godt om natten. Men nu kæmper vi en brag kamp. Jeg har læst din bog omkring børn og søvn og vi har prøvet alle dine tips og tricks af, uden held.

Vi putter Asta på eget værelse, da hun vækker mig meget om natten, og jeg har en fornemmelse af at vi faktisk også vækker hende. Hun falder hurtig og nemt søvn og virker lettet over t komme i seng, MEN så sover hun kun 1 times tid, vågner og græder. herefter bruger 2-3 timer på at trøste, vugge og putte igen. Vi gør det at vi vugger til der rolig vejrtrækning og ligger hende igen, ofte græder hun igen inden jeg har sluppet. Svøb er er forsøgt, men hun gik fuldstændig amok i det plus hun fik det MEGET varmt. Når vi langt om længe for hende til at sove er det sommetider endt ved os fordi vi simpelthen er for trætte til andet. Vi har i øvrigt bedrockers. Men så kommer næste problem, hun har mange opvågninger i løbet af natten også. En hvor hun er sulten, og to hvor hun græder. De to hvor hun græder ...

Annonce

... virker det som hun starter i søvne og får vækket sig selv.

Vi har prøvet alt, selv at gå hende i søvn i barnevogn og bære kassen ind i tremmeseng, og lige meget virker det.

De sidste uger har vi ingen forældretid haft, da den ene sidder på værelset og trøster, mens den anden lader op til at tage tørnen dagen efter.

Her er oversigt over hendes døgnmønster og som du kan læse sover hun godt om dagen.

Vågner kl 6.30-står op kl 7
spiser mogenmad 7.30 (grød)
kommer ud at putte mellem 8-9 og sover til kl 10-11
får tilbudt mælk (erstatning) mellem 11-12
Grød ved 13 tiden
Putte igen ved 13.30-14 tiden til kl 15-16
mælk ved 16 tiden
Aftensmad 17.30
bad kl 18-19
hygge indtil kl 20 hvor hun virker træt.
Og så forsætter det som beskrevet ovenfor.

Jeg kan mærke jeg efterhånden bliver irriteret inden i overhoved når aftenputning fordi jeg ved det bare trækker tænder ud. Lige pt slider det ret meget på os. Og Asta skal starte dp til oktober, jeg kan ikke overskue tanken om det lange putning samt natteroderiet og arbejde samtidig.

Hjælp os.

Kærligst
Astas mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Suttekæde

En suttekæde er en kæde, som holder sutten ved barnet. Den fungerer ved at den sidder både på sutten og sættes fast i barnets tøj. Det kan være meget praktisk for forældrene, men kæden skal opfylde visse krav, for ikke at være farlig for barnet.

Sikkerhedsstyrelsen tester jævnligt suttekæder og det er desværre ikke alle suttekæder, der lever op til sikkerheden.

Det anbefales at:

- En kæde må ikke være mere end 22 cm lang, da barnet så kan få den...

Læs mere i Babylex

Strømper

Strømper skal passe til barnets fod og gerne være en lille smule længere.

Til de spæde børn, kan man købe frotté strømper som er dejligt bløde og med næsten ingen elastik og dermed ikke noget, som strammer.

Strømper kan være af uld, bomuld eller af et blandingsprodukt og det kan være en god idé at medtænke, hvad materiale du vælger at købe strømper i. Til børn der sveder meget, kan uld være en fordel. Det samme gælder om vinteren, hvis dit barn f.eks. skal have...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tusind tak for en rigtig god brevkasse, hvor vi som førstegangsforældre har fået svar på rigtig mange spørgsmål, bare ved at sidde og surfe lidt rundt i kategorierne. Dine gode svar har virkelig været en stor hjælp hele vejen igennem.

Bedste hilsner
Malene og Maria på 6 uger