Brev:
2-årig vil ikke sove om aftenen
27. maj 2015
Alder:
2 år
2-årig vil ikke sove om aftenen
Hej Helen
Min datter er nu blevet 2 år og har længe været i en stor udvikling mentalt og fysisk.
Hun begyndte allerede at snakke da hun var 15 måneder og kunne sætte enkelte ord sammen da hun var 18 måneder og snakker nu rigtigt flot.
Hun er meget langt fremme motorisk og elsker at udfordre sig selv.
Det var helt tydeligt, at hun i 18-måneders alderen pludselig begyndte at kunne mærke frygt og kunne stoppe op på vej ind i stuen eller hendes værelse og løbe tilbage til os og sige "blev helt bange spøgelse" eller noget i den retning.
Vi har dog ikke på fornemmelsen at det har fyldt mere end det og hun har også altid været hurtig til at blive overbevist om, at der ikke var et spøgelse i stuen.
Men her da hun var omkring 20 mdr gammel begyndte aftenputningen at blive besværlig. Det startede med at hun slet ikke ville ned i sin seng.
Vi har altid startet med at læse 2 bøger i en lænestol på hendes værelse og så tændt hendes skildpadde-lampe, som laver bølge-lys i hele værelset og spiller beroligende musik og så har vi kunne lægge hende og gå ud.
Men pludselig krævede det at vi sad længe med hende og halvsov i en lænestol før hun kunne lægges stadig i vågen tilstand (nogen gange var vi "heldige" at hun var faldet i søvn) men selvom hun accepterede at komme ned i sin seng, var det ikke ensbetydende med at hun ville sove.
Hun kæmper stadig imod at komme ned i sengen og vi ligger ofte lidt sammen på gulvet blandt hendes bamser og så får vi hende overbevist om at man ligger meget dårligt der og at det er meget bedre at komme ned i sengen og det virker ok nu.
Men når hun kommer ned i sengen kan der gå 1 time før hun sover. Hun er ikke nødvendigvis utilfreds. Hvis man ligger derinde ligger hun bare og snakker med sig selv og kaster sig rundt i sengen men vil også gerne lige en gang imellem have en hånd ud mellem tremmerne og mærke os. Det lykkes os også en gang imellem at få lov til at forlade værelset kort efter hun er lagt, men så går der stadig lang tid før hun sover og nogen gange må vi ind til hende fordi hun bliver ked af det (vi har aldrig ville lade hende græde alene i sengen!!).
Hun har altid sovet ca. kl. 20 men lige nu er den tæt på 21 hver dag. Hun sover så ca. til kl 7 og tager 1½-2 timer i vuggestuen og gerne lidt mere til middagslur i weekenden herhjemme, hvor hun helt tydeligt virker træt ovenpå en hård uge.
Hun er tydeligt træt om aftenen men bliver godt sur når vi allerede omkring 19:15 begynder at gøre hende natteklar.
Kan det mon "bare" være en 2-års fase vi er i eller kan vi gøre noget? Jeg er helt sikker på at hun har brug for at sove før kl 21, da hun er meget træt efter 19:30, men hun har aldrig været en af de børn der sov mest.
Med venlig hilsen
AL