2-årig vil ikke sove om aftenen

27. maj 2015

Kategori:
Alder:
2 år

2-årig vil ikke sove om aftenen

Hej Helen

Min datter er nu blevet 2 år og har længe været i en stor udvikling mentalt og fysisk.
Hun begyndte allerede at snakke da hun var 15 måneder og kunne sætte enkelte ord sammen da hun var 18 måneder og snakker nu rigtigt flot.
Hun er meget langt fremme motorisk og elsker at udfordre sig selv.

Det var helt tydeligt, at hun i 18-måneders alderen pludselig begyndte at kunne mærke frygt og kunne stoppe op på vej ind i stuen eller hendes værelse og løbe tilbage til os og sige "blev helt bange spøgelse" eller noget i den retning.
Vi har dog ikke på fornemmelsen at det har fyldt mere end det og hun har også altid været hurtig til at blive overbevist om, at der ikke var et spøgelse i stuen.

Men her da hun var omkring 20 mdr gammel begyndte aftenputningen at blive besværlig. Det startede med at hun slet ikke ville ned i sin seng.
Vi har altid startet med at læse 2 bøger i en lænestol på hendes værelse og så tændt hendes skildpadde-lampe, som laver bølge-lys i hele værelset og spiller beroligende musik og så har vi kunne lægge hende og gå ud.

Men pludselig krævede det at vi sad længe med hende og halvsov i en lænestol før hun kunne lægges stadig i vågen tilstand (nogen gange var vi "heldige" at hun var faldet i søvn) men selvom hun accepterede at komme ned i sin seng, var det ikke ensbetydende med at hun ville sove.

Hun kæmper ...

Annonce

... stadig imod at komme ned i sengen og vi ligger ofte lidt sammen på gulvet blandt hendes bamser og så får vi hende overbevist om at man ligger meget dårligt der og at det er meget bedre at komme ned i sengen og det virker ok nu.
Men når hun kommer ned i sengen kan der gå 1 time før hun sover. Hun er ikke nødvendigvis utilfreds. Hvis man ligger derinde ligger hun bare og snakker med sig selv og kaster sig rundt i sengen men vil også gerne lige en gang imellem have en hånd ud mellem tremmerne og mærke os. Det lykkes os også en gang imellem at få lov til at forlade værelset kort efter hun er lagt, men så går der stadig lang tid før hun sover og nogen gange må vi ind til hende fordi hun bliver ked af det (vi har aldrig ville lade hende græde alene i sengen!!).

Hun har altid sovet ca. kl. 20 men lige nu er den tæt på 21 hver dag. Hun sover så ca. til kl 7 og tager 1½-2 timer i vuggestuen og gerne lidt mere til middagslur i weekenden herhjemme, hvor hun helt tydeligt virker træt ovenpå en hård uge.

Hun er tydeligt træt om aftenen men bliver godt sur når vi allerede omkring 19:15 begynder at gøre hende natteklar.

Kan det mon "bare" være en 2-års fase vi er i eller kan vi gøre noget? Jeg er helt sikker på at hun har brug for at sove før kl 21, da hun er meget træt efter 19:30, men hun har aldrig været en af de børn der sov mest.

Med venlig hilsen
AL

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

Annonce

Viden om børn:

Børn i bilen

Der er fem gode huskeregler, når du skal transportere dit barn i bilen:

1. Det er vigtigt at barnets autostol passer til både barn og bil. Tag derfor både barn og bil med, når du køber autostol.

2. Sørg for at autostolen sættes korrekt fast. Følg brugsanvisningen og stram selerne så godt til som muligt, så stolen er godt fastspændt til sædet i bilen.

3. Vælg bagudvendt autostol så længe som muligt. Det er mest sikkert for barnet.

4....

Læs mere i Babylex

Tommelfinger - sutte på

Allerede mens barnet ligger i mors mave under graviditeten, øver det sig i at sutte på finger. Derfor ser man ofte, at nyfødte og småbørn ligger og sutter på deres fingre - det har de også gjort inde i maven.

At sutte på tommelfinger har akkurat samme beroligende effekt som al anden sutten hos spædbørn. Suttebehovet er naturligt og må ikke undertrykkes, da det giver barnet en form for tryghed. Det er dog stadig vigtigt, at barnet får den tryghed og opmærksomhed, som det har...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Hvor er det altså fedt, at kunne skrive alle sine dumme og til tider overflødige spørgsmål her, og så få et godt og brugbart svar fra dig.

Venligst Susan, mor til Anna 13 måneder