Brev:
Søvn nat kontra dag
22. maj 2015
Alder:
3 år, 4 mdr.
Søvn nat kontra dag
Hej Helen
Jeg har et simpelt spørgsmål omkring søvn.
Vores søn bliver puttet 20.00 og sover ca. 21.00.
Vi vækker ham 6.15.
I børnehaven sover han middagslur ca. 2 timer, enkelte dage 2½
Det giver ca. 9 timers nattesøvn + middagslur = 11 timer.
Lidt i underkanten, men nok okay tænker jeg.
Nu har han de sidste par uger haft svært ved at falde i søvn, og den er flere aftener blevet 21.30 først han er faldet i søvn. Vi kan mærke, at han ikke er ordentlig træt.
Det undrer mig meget, eftersom han kun får 11 timers søvn.
Nu er jeg i tvivl om hvad der er det bedste at gøre.
De dage hvor han ikke har sovet mere end 1½-2 timer om middagen er han alligevel ikke træt før normalt, så derfor er jeg i tvivl om, hvorvidt det vil virke at korte middagssøvnen.
Han er svær at vække om dagen, for da sover han virkelig godt. Og han er meget træt og falder hurtigt i søvn de dage hvor han er i børnehave.
Vi har prøvet at putte senere, som jeg kan se du råder mange til, men det virker overhovedet ikke. Så trækker vi den bare til at blive senere og senere, og selvom vi har det fint med, at vi først putter 20.00, så vi har en god lang aften, så tænker jeg, at det ikke må være senere af hensyn til, at størstedelen af søvnen skal være om natten. Er de 9 timers nattesøvn egentlig nok?
Glæder mig til at høre nogle af dine gode inputs.