6 uger og svært ved at sove

26. marts 2015

Kategori:
Alder:
1 mdr.

6 uger og svært ved at sove

Kære Helen,

Jeg går ud af mit gode skind! Jeg er blevet beriget med mit tredje barn, som har svært ved at sove om dagen.

Min lille pige er knap 6 uger, og der tegner sig samme søvnmønster hos hende som med brødrene. Falde i søvn metoden lige nu er at hun enten falder i søvn i en trillende barnevogn eller i armene/slyngen hos mig. Hvis jeg går med hende i barnevognen over og henter drengene i børnehave/vuggestue, står hun 9 ud af 10 gange og græder, når vi kommer ud. Stopper igen når jeg triller og vågner når vi kommer hjem. Hvis jeg sidder med hende i armene, ofte svøbt i dynen, vågner hun også få minutter efter at jeg lægger hende fra mig. Nogle ganske få gange har hun taget længere stræk i barnevognen, men jeg har ingen anelse om hvorfor og hvornår.

Hun vil ikke bruge sut, og brystet kan heller ikke altid berolige hende (selvom jeg nu heller ikke vil bruge det som "sovemiddel"), og jeg ved ikke hvordan jeg ellers kan få hende til at falde til ro, ud over at trave rundt med hende. Jeg ville ønske at jeg vidste hvad jeg gjorde forkert, siden det er alle tre børn der har/haft svært ved at overgive sig til søvnen. Jeg kan åbenbart ikke hjælpe dem til det.

Jeg er træt, træt, træt af skrigeri ifm søvn, jeg har dårlig samvittighed over at jeg ikke kan være ude ...

Annonce

... med mine drenge om eftermiddagen (som de rigtigt gerne vil) med en sovende baby i barnevognen mine babyalarmer samler støv, og jeg er dødtræt af mødre der siger "mit barn falder i søvn bare jeg putter ham i barnevognen" eller "hun sover som regel tre timer i streg".

Kan jeg gøre noget for at gøre indsovningen bedre, eller skal jeg bare acceptere at nogle børn åbenbart har meget brug for hjælp til at sove?

Jeg ammer fuldt, hver 2.-3. time døgnet igennem. Hun prutter en hel del, men virker ikke umiddelbart generet af det. Hun kaster nogle gange op, nogle gange pga hoste nogle gange uprovokeret. Det er for meget til at jeg vil kalde det gylp. Hun virker tilpas efter sådan en omgang.

På den tid jeg har skrevet dette til dig (ca 20 min) har jeg trillet hende i søvn fire gange.

Jeg føler mig så begrænset af at bøvle med det søvn, jeg giver ikke drengene fridage mere fordi jeg bruger så meget krudt på at hjælpe den lille til at sove, jeg orker nærmest ikke mødregruppe, siger nej til cafebesøg, må generelt tilpasse mig hendes søvn og det virker ikke som om hun får søvn nok fordi jeg bare ikke kan hjælpe hende hele tiden. Jeg havde sådan håbet at tredje gang ville være anderledes. Jeg synes det er rigtigt træls og det gør mig ked af det.

Med venlig hilsen
Mette

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

Annonce

Viden om børn:

Ammestillinger

Prøv dig frem med forskellige ammestillinger. Du kommer til at bruge mange timer på at amme og derfor er det vigtigt, at du gør dig det så behageligt som muligt.

Det er godt, hvis du kan hvile dig samtidig med at du ammer barnet og det er vigtigt, at du slapper af og ikke spænder i kroppen, hvis mælken skal løbe frit.

Sørg for god støtte til ryg og arme, når du sidder op, så du ikke får spændinger i skuldrene. Sid i en god stol, brug evt. puder i forskellige...

Læs mere i Babylex

Kejsersnit (Sectio Caesarea)

Kejsersnit er for nogle kvinder den bedste og eneste måde at føde barn på og det kan foregå akut eller planlagt. De fleste kejsernit foretages efter råd fra læge, men nogle kvinder ønsker også at få foretaget kejsersnit, selvom der ikke er lægelige grunde til det.

Når du føder ved kejsersnit, vil du enten blive fuldt bedøvet eller blive bedøvet med en nål i ryggen og du vil derudover få lagt et kateter op i din blære. Din mave bliver desinficeret og dækket med et sterilt klæde....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Når man læser din brevkasse får man indtryk af at mødre har lettere ved at betro sig til dig via brevkassen, samt at du ligesom kan noget i forhold til at "ramme" plet i forhold til, hvad det er folk har behov for.

For mit vedkommende har dine svar kunne give mig noget andet og mere værdifuldt i forhold til min rolle som mor som mine egne sundhedsplejersker (jeg har haft en 4 - 5 stykker) ikke har kunne give mig.

Tak fra en taknemmelig mor